۰ نفر

چرا شهرداری پروانه ساخت پلاسکو جدید را صادر نمی‌کند؟

۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 391256
چرا شهرداری پروانه ساخت پلاسکو جدید را صادر نمی‌کند؟

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دلایل تاخیر در صدور پروانه ساخت ساختمان جدید پلاسکو و نحوه تامین پارکینگ این مجتمع را تشریح کرد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عبدالرضا گلپایگانی در خصوص ساختمان جدید پلاسکو و عدم پیش بینی پارکینگ در ساختمان جدید گفت: در ساختمان جدید امکان ساخت پارکینگ و در مصوبه شورای عالی شهرسازی نیز تامین پارکینگ را در محل الزام نکرده است اما ما ضوابطی داریم که در فاصله مشخص و در زمین مناسبی پارکینگ احداث شود. یکی از این گزینه ها  هم پارکینگ پروانه است و بر سر این که پارکینگ در کدام نقطه و چگونه احداث شود به توافق خواهیم رسید.

از کنار پارکینگ پلاسکو نگذشته ایم

وی درپاسخ به این پرسش که این ساختمان با ۲۰ طبقه تجاری بدون در نظر گرفتن پارکینگ و مطالعات ترافیکی می تواند این محدود را با چالش جدی رو به رو کند و به نظر می رسد شهرداری نیز به سادگی از کنار آن گذشته است، گفت : ما از کنار این مسئله نگذشته ایم بلکه از کنار به آن توجه کردیم.  این مجتمع جذب سفر قابل توجهی دارد که می تواند با خودروی شخصی اتفاق بی افتد و هم می تواند با حمل و نقل عمومی باشد. ما برای محدوده مرکزی تهران مشاوری گرفته ایم که درخصوص تامین پارکینگ در محدوده مرکزی شهر متناسب با ایستگاه های مترو مطالعاتی را انجام دهد. باید موضوع را امروزی تر دید واین که هر واحد مسکونی و تجاری چقدر پارکینگ تامین کند متناسب با مکان آن باید تعریف شود. تامین پارکینگ در بازار تهران باید منطقه تهران متفاوت باشد.

در زمان صدور پروانه به پارکینگ توجه می کنیم

معاون شهردار تهران با اشاره به ساختمان جدید پلاسکو که در آن ساخت پارکینگ پیش بینی نشده است گفت : در مصوبه شورای عالی شهرسازی الزامی برای این مالک پارکینگ را در محل ملک تامین کند وجود ندارد. اما این به معنای این که این ساختمان پارکینگ نداشته باشد نیست، بلکه گفته شده در محل دیگری این پارکینگ تامین شود که این موضوع یکی از مسائلی است که در زمان صدور پروانه به آن توجه خواهد شد و این که بنیاد محل پیشنهادی خود را معرفی کند تا مورد بررسی قرار گیرد، امیدواریم این موضوع را هم با همکاری بنیادحل کنیم.

گلپایگانی در پاسخ به این پرسش که آیا به فضای تجاری پلاسکوی جدید اضافه شده است یا خیر گفت: ابعادی که ساختمان جدید دارد همان ابعاد ساختمان قدیم است منتهی فضاهای مشاعی موجود نسبت به گذشته به واسطه تغییر در استاندارها تغییرکرده است و قرار است مساحت تجاری ها بدون تغییر باشد.

 توجه به مسائل فنی پلاسکوی جدید

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشرفت ساختمانی پلاسکو بدون دریافت پروانه ساخت قانونی است گفت: این ساختمان مجوز شورای عالی شهرسازی به عنوان بالاترین نهاد معماری و شهرسازی کشور است را دارد. نقشه های که تهیه شده را هم همکاران ما در شهرداری از منظر مصوبه شورای عالی شهرسازی بررسی می کنند. مسائل آتش نشانی یکی از مسائل مهمی است که آتش نشانی نقشه های آن  را بررسی و تایید کرده، از منظر نقشه های سازه ای کنترل لازم انجام شده است.

حقوق مکتسبه مالک ساختمان قدیم پلاسکو شفاف نیست

 معاون شهردار تهران اضافه کرد: این که چرا پروانه ساخت صادر نمی شود یک سری مسائلی دارد مانند همین تامین پارکینگ که زمین پارکینگ باید مشخص شود و یا بحث حقوق مکتسبه. ما اسناد روشن و شفافی از حقوق مکتسبه سابق نداشتیم که باید اسنادش بیاید و مشخص شود که حقوق مکتسبه آن چقدر است. شهرداری به نمایندگی مردم باید حق و حقوق شهر را در این موضوع محاسبه کند در خصوص حقوق قبلی مبلغی به عنوان عوارض دریافت نمی شود و ما در این بخش در چارچوب های قانونی عمل می کنیم.