۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

طراح تفکیک ری از تهران؛ اعضای شورا احساسی و سیاسی به موضوع نگاه نکنند!/ تجربه چه می‌گوید؟

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۷
کد خبر: 389140
طراح تفکیک ری از تهران؛ اعضای شورا احساسی و سیاسی به موضوع نگاه نکنند!/ تجربه چه می‌گوید؟

درحالی که اعضای شورای شهر طرح تفکیک ری از تهران را تحت تاثیر فضای انتخابات و تصمیمی نادرست می‌دانند، طراح آن می‌گوید این موضوع مطالبه عمومی است!

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛  حدود 7 سال پیش از آنکه سید فرید موسوی نماینده تهران در مجلس طی توییتی اعلام کند طرح جدایی شهر ری از تهران را تقدیم هیئت رییسه کرده، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد این موضوع مطرح شد. در آن زمان منابع خبری هدف اصلی جدایی طلبان را استقبال از افزایش قیمت زمین‌های شهر ری عنوان می‌کردند، هدفی که در نهایت با پادرمیانی شبانه رییس وقت شورای سوم و برخی از اعضا در شورای عالی استان‌ها کنار رفت.

اما حالا این طرح بار دیگر از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، طرحی که فرید موسوی،پیشنهاد دهنده آن، آن را «پاسخ به مطالبه عمومی» عنوان می‌کند. او در توضیح طرح پیشنهادی‌اش به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: از روز اولی که این مسئولیت را داشتیم یعنی سال 1395 و زمان انتخابات به مردم قول دادیم، به صورت جدی در مناطق اطراف حاشیه تهران و حوزه انتخابیه حضور داشته باشیم و در جریان مطالبات آنها قرار بگیریم. یکی از مطالبات به حقی که دوستان همواره در شهرستان ری مطرح می کنند، بحث استقلال شهرستان ری و اینکه دارای شورای شهر و شهرداری جدا باشند، بوده است.

او ادامه می‌دهد: شهرستان ری در کل کشور تنها شهرستانی است که کنار و ذیل یک شهرستان دیگر تعریف شده است. مردم به دنبال آن هستند که هویت، قدمت و تاریخ شهر ری را حفظ و تقویت کنند. سوالی که همه دارند این است که چطور بخش مرکزی شهر ری فاقد شهرداری و شورا است ولی مناطقی مانند باغ شهر، کهریزک و قیام دشت دارای شهرداری و شورای شهر جداگانه هستند.

مخالفت شورا با طرح تفکیک!/ تصمیم‌هایی تحت تاثیر فضای انتخابات

اما اعضای شورای شهر تهران صبح روز بعد از توییت موسوی با این طرح مخالفت کرده و آن را تصمیماتی تحت تاثیر فضای انتخاباتی عنوان کردند.

به گفته زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رییسه شورا، اعضا معتقد به یکپارچگی تهران هستند و شمیرانات و ری بخشی از تهران محسوب می شوند.

او ادامه می‌دهد: نباید منافع مشترک بخش های تهران را تحت تاثیر تصمیمات این چنینی قرار داد شاید شهرداری در برخی موارد به برخی مناطق و یا موضوعات از جمله بافت فرسوده توجه ویژه ای داشته باشد و یا برخی از مناطق نیاز به شهرداران ویژه ای داشته باشند اما این دلیلی بر جدایی آنها از تهران نمی شود. این تصمیم ظلم به شهروندان ری است و باعث عدم یکپاچگی تهران، ری و شمیرانات می شود.

نژاد بهرام این تصمیم را تحت تاثیر فضای انتخابات دانسته و اضافه می‌کند: شورای راهبردی، اعضای شورا و نمایندگان تهران مجلس دارند که شهردار تهران در آن حضور دارد این موضوع را از طریق این شورا پیگیری می کنیم.

او با ابراز تاسف از امضای این طرح گفت که؛ برخی از اعضای مجمع امید طرح جدایی ری از تهران را امضا کرده‌اند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز امروز در گفت‌وگویی اعلام کرده که؛ اکثریت اعضای شورای شهر تهران با جدا شدن ری از کلانشهر تهران موافق نیستند، چراکه اعضای شورا این اقدام یعنی جدایی ری از تهران،  را دارای پیامدهای منفی در حوزه شهر سازی و زیرساخت می‌دانند.

به گفته او بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، جدا شدن مناطق حومه‌ای نظیر شهرری از تهران، موجب ایجاد اختلال در حریم‌های شهری، ساخت وسازهای بی رویه و خارج از طرح جامع می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت نیز به دلیل یکپارچه بودن زیرساخت‌های حمل و نقلی نظیر مترو، اتوبوسرانی و ... سایر زیرساخت‌های عمرانی و نرم افزاری، استقلال شهرری و سایر مناطق حومه‌ای موجب اختلال در فعالیت‌های مدیریت شهری می‌شود؛ تاکید کرده که؛ به نظر ما این اقدام به صلاح شهروندان شهرری نیز نبوده و موجب کاهش بودجه‌ها و منابع مدیریت شهری وامکانات آنها خواهد شد.

او همچنین گفته اگر این موضوع در دستور کار نشست مشترک نمایندگان شورای شهر و مجلس تهران قرار گیرد، دلایل و نظرات خود را ارائه خواهیم کرد.

به جدایی احساسی و سیاسی نگاه نکنند

موسوی اما در واکنش به اظهار نظر اعضای شورای شهر تهران معتقد است که باید آن‌ها اجازه دهند اقدامات کارشناسی در اینباره انجام گیرد و به موضوع به شکل احساسی و سیاسی نگاه نکنند. این یک پاسخ به مطالبات مردم است و اکثر نمایندگان تهران با این جدایی موافقت کرده اند و در جریان ماجرا قرار دارند.

او ادامه می‌دهد: حضور ما در شهر ری و بین مردم تشریفاتی نبوده و پیگیر مسائل و مطالبات مردم بوده و هستیم. نه تنها شهر ری بلکه مسائل و مطالبات مردمی را در شهر پردیس و اسلام شهر دنبال کردیم.. قطعا این طرح در همان راستا است و به نتیجه رسیدن این طرح بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به نفع شهرستان ری است. دوستان شورا نقطه نظرات‌شان را بگویند و ما قطعا آنها را بررسی می‌کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه این موضوع تا کنون در جلسه 51 نفره « اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس تهران» مطرح نشده است، اضافه می‌کند: بحث بررسی موضوع در کمیسیون شوراهای مجلس، وزارت کشور و استانداری است.

موسوی یکی دیگر از دلایل طرح این موضوع را مشکلات حریم شهر تهران عنوان کرده و می‌گوید: شهرداری تهران برای حریم شهر تهران که شهر ری نیز در آنجا قرار دارد مشکلاتی ایجاد کرده است. نمی توانیم حل این مطالبات و مشکلات را به مرور زمان بسپاریم. اینها باید جواب قانع کننده داشته باشد و به شهروندان ری یک پاسخ جدی بدهیم.

او اضافه می‌کند: هر چند در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در بخش مدیریت حریم شهر تهران بودیم  اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله جدی داریم. مردم نگران هستند اتفاقاتی که در این دو سال گذشته رخ داده با تغییر مدیریت دوباره به همان وضعیت سابق برگردد.

تجریه چه می‌گوید؟

اسلامشهر نیز از جمله مناطق جنوب غربی تهران بود که در نتیجه تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۳ از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از شهرستان‌های تابعه استان تهران اعلام شد. مطابق با آنچه کارشناسان بعد از این جدایی اعلام کردند، مشکلات درآمدی شهرداری باعث شد طی مدت کوتاهی حجم بارگذاری‌های غیرقانونی در حریم افزایش پیدا کند، مشکلی که در صورت جدا شدن ری از تهران برای این منطقه تاریخی هم قابل پیش‌بینی است.

درعین حال مشکلات حقوقی پیش روی این جدایی هم نباید از چشم‌ها دور بماند؛ در حال حاضر شهرری جزئی از تهران و به عنوان منطقه 20 شناخته می‌شود. تمام امکانات، خدمات و درآمد این منطقه از سوی شهرداری تهران تامین می‌شود و در صورت جدا شدن ری، حتی درباره تعیین تکلیف ساختمان شهرداری منطقه و اتوبوس‌های در حال تردد نیز مشکلات عدیده زیادی ایجاد خواهد شد.  

و در آخر اینکه؛ مطالبه عمومی شهروندان ساکن شهر ری، استفاده ابزاری نشدن از این موضوع برای نیل به اهداف سیاسی و انتخاباتی است که باید مورد توجه طراحان و امضاکنندگان آن قرار گیرد.