۰ نفر

در صحن شورا مطرح شد:

شهرداری آمار واقعی چاه‌های تهران را نمی‌دهد!

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۱
کد خبر: 388878
شهرداری آمار واقعی چاه‌های تهران را نمی‌دهد!

مدیرعامل آب منطقه‌ای شهر تهران گفت: شهرداری تهران آمار واقعی چاه‌های شهر تهران را نمی‌دهد،کتمان آمار چاه‌ها کمکی به وضعیت شهر نمی‌کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ سید حسن رضوی مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران در جلسه علنی روز یکشنبه با اشاره به پروانه های ساختمانی که در حریم رودخانه ها صادر شده، گفت: ما اسناد این زمین ها را گرفتیم و صدور پایان کار، همشهریان را دچار گرفتاری های خاص می کند.

وی با بیان اینکه در شهرک ژاندارمری، شهرداری چنین مجوزهایی صادر کرده گفت: از مدیریت شهری درخواست داریم در این رابطه همکاری و همیاری خاصی با ما داشته باشد و مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه ها را ندهد. زیرا این مجوزها در زمان سیلاب های ناگهانی، تبعات خود را دارد.

رضوی با اشاره به چاه هایی که در اختیار شهرداری قرار دارد، تصریح کرد: باید آمار این چاه ها به ما داده شود زیرا باید با آمار واقعی تصمیم گیری کنیم. در شرایط فعلی که منابع آب های زیرزمینی کاهش پیدا کرده و پروژه جمع آوری فاضلاب، سفره های آب زیرزمینی در خطر قرار گرفته اند و باید با پساب های تصفیه شده و غیر تصفیه شده جایگزینی انجام شود که متأسفانه ما در شهرداری تمایلی به جابجایی ندیده ایم اما افزایش برداشت از آب های زیرزمینی در نهایت برای پایتخت دچار مشکل می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران گفت: بر افت آب های زیرزمینی در مناطق 17، 18، 19، 20 و 21 باعث فرونشست های از 42 میلی متر تا 106 میلیمتر در سال شده است و پیشنهاد ما مجاز اعلام کردن چاه های در اختیار شهرداری و کاهش برداشت از آنهاست و همچنین جایگزین کردن پساب تصفیه شده و نشده است.

وی افزود: در این رابطه یک دهه دیر عمل کرده ایم و غفلت شده است. اما باز هم می توان با تشکیل کارگروهی این جایگزینی را انجام داد.

رضوی خاطرنشان کرد: کمیته ای با حضور شهرداری، شورای شهر تهران، وزارت نیرو تشکیل شود که تفاهم نامه ای در این رابطه تنظیم شود. در هر منطقه پایلوت مشخص و مدت زمان 5 سال نیز برای این جابجایی تا رسیدن به شرایط متعادل پیش بینی شود.کتمان آمار و لیست چاه ها به شهر لطمه می زند و باید در حوزه آبیاری فضای سبز تهران تحولی رخ دهد.

وی ادامه داد : ۳ موضوع در تهران قابل بررسی است که اولین آنها موضوع رودخانه‌هایی است که در تهران و اطراف آن وجود دارد.

به گفته وی موضوع دوم بحث آب‌های زیرزمینی در تهران و موضوع استفاده از پسآب برای آبیاری فضای سبز است و در نهایت موضوع سوم بحث فرونشست‌ها است.

رضوی تصریح کرد: ۲۷۰ کیلومتر در تهران رودخانه داریم که انرژی فوق العاده‌ای برای ایجاد سیلاب در این رودخانه وجود دارد که در طول تاریخ هم کشته‌ها و خسارت‌هایی به جا گذاشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، گفت: باید کار مشترکی میان شهرداری و آب منطقه‌ای انجام گیرد تا خطر پذیری شهر تهران در مواجهه با این رودخانه‌ها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما باید در حوزه رودخانه‌ها یک دبی بازگشت ۲۰۰ ساله را در نظر بگیریم تا در یک دوره بلند مدت خطرات کاهش یابد.

رضوی تصریح کرد: یکی از اختلافات ما با شهرداری تهران این است که مشاوری از سوی شهرداری انتخاب شده که آمار ارائه شده از سوی این مشاور با آمار ارائه شده ما متفاوت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای، گفت: آنچه از سوی مشاوران ما بررسی شده است نشان می‌دهد که ۳۷ مورد از ۶۷ مورد نقاط حادثه خیز ما در رودخانه کن و مقصود بیک و دربند واقع شده است.

وی افزود: ما در تهران در شرایطی هستیم که سیلاب می‌تواند ما را غافلگیر کرده و از ما خسارت‌های عمده ای بگیرد.

رضوی تأکید کرد: اولویت ما رفع نقاط حادثه خیز در سه رودخانه دربند، مقصود بیک و کن است تا نیمی از نقاط حادثه خیز مرتفع شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای شهر تهران، اظهار داشت: این نقاط می‌تواند هر سال به عنوان یک نقطه غافلگیرکننده خود را نشان بدهد و ما را دچار مشکل کند.

وی به رودخانه فرحزاد هم اشاره کرد و گفت: امروز شاهد این هستیم که در منطقه فرحزاد در بستر و حریم رودخانه فرحزاد ساخت و سازهای با مجوزی صورت می‌گیرد که تخلف است.

رضوی گفت: ما از شهرداری توقع داریم که مجوز ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها را صادر نکند تا نه سازندگان گرفتار شوند و نه ما به عنوان بهره‌برداران از رودخانه متحمل خسارات نشویم.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای شهر تهران، افزود: اگر ما در جایی مثل کرج مجبور به رهاسازی دبی آب ۱۵۰ متر مکعب شویم در پایین‌دست یعنی در جایی مثل بهاران و اطراف آن دو میلیون نفر دچار سیل زدگی می‌شوند.

وی ادامه داد: برای فهم بهتر این موضوع باید یادمان باشد که وقتی در خوزستان در ابتدای امسال دبی آب ۳ هزار متر مکعب رها شد تنها یک میلیون نفر متأثر شدند.

رضوی گفت: این یعنی این که ما در جایی مثل تهران با یک بیستم دبی آب رها شده در خوزستان دو میلیون نفر را متاثر خواهیم کرد و از این رو باید توجه بیشتری به مشکلات آب منطقه‌ای داشته باشیم.

همچنین در این جلسه غلامرضا خوش‌قول مدیر برق منطقه تهران گفت: برای تأمین برق به شهروندان سه موضوع تولید، انتقال و توزیع مدنظر است که در حوزه توزیع دو شرکت در پایتخت فعال هستند و به طور کلی برق پایتخت تأمین برق قم و البرز را انجام می‌دهد و 25 درصد از مشترکین کشور تحت پوشش برق منطقه تهران است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پیک در تابستان پارسال در تهران یک پنجم کشور بود، گفت: از سال 95 تا 98 حدود 100 پروژه با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان انجام گرفته است.

به گفته وی، کابل‌کشی زمینی در تهران در حال انجام است که از همکاری‌های پلیس راهور و شهرداری در این زمینه تشکر می‌کنم ولی با این وجود تشکیل کارگروه مشترک جهت تسریع در رسیدگی امور حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برق تهران قدیمی است و نیاز به بازسازی شبکه‌ها ، گفت: البته در راستای بهبود وضعیت مبلمان شهری کابل‌های هوایی را در حال تبدیل به کابل زمینی هستیم.

مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق به ویژه حاشیه تهران به حریم خطوط برق تجاوز شده است و ساخت‌و سازهایی صورت گرفته، گفت: سرقت تجهیزات شبکه برق از جمله مشکلات است و تأمین زمین مناسب برای زیرساخت‌های مناسب از دغدغه‌های دیگر که همه این موضوعات با مطرح شدن در کارگروه مشترک می‌تواند برطرف شود.

رضوی خاطرنشان کرد: اگر در شهر تراکم فروخته می‌شود باید زیرساخت‌های برق آن پیش‌بینی شود، به آنها در این زمینه توضیحاتی داده‌ایم و در این راستا دغدغه‌مندیم.

وی افزود: شورا برای حفاری و کابل‌کشی‌های زمینی باید به ما مجوز دهد و می‌خواهیم در یک بازه زمانی 10 ساله به ما فرصت دهند توسعه زیرساخت‌ها را انجام دهیم چرا که این مسئله در بازآفرینی شهری باعث اهمیت بوده و باید مورد توجه باشد.