۰ نفر

در نشست با کارمندان معترض مترو مطرح شد:

جزییات درگیری‌ کارمندان مترو با رییس هیئت مدیره/ نعیمی‌‌پور اجازه حرف زدن به ما نداد!

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۱۸
کد خبر: 388174
جزییات درگیری‌ کارمندان مترو با رییس هیئت مدیره/ نعیمی‌‌پور اجازه حرف زدن به ما نداد!

تعدادی از نیروهای حراست مترو به تشریح دلایل اعتراض خود و جزییات درگیری با رییس هیئت مدیره پرداختند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روز شنبه تعدادی از کارکنان حراست مترو در ساختمان اصلی مترو دست به تجمع زدند. معترضان می‌گفتند قرار است از مترو به بخش‌های مختلف فرستاده شوند در حالی که کارمند اصلی مترو هستند.

در ادامه این تجمع، نعیمی‌پور، رییس هیئت مدیره مترو نیز با معترضان درگیر شد که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، درباره علت این درگیری گفت: این افراد نیروهای نگهبانی هستند که با توجه به اتمام ساخت برخی از ایستگاه‌های مترو دیگر نیازی به حضور آن‌ها نیست، اما برای جلوگیری از بیکاری آن‌ها هماهنگ شده که به شهرداری مرکز معرفی شوند، تا در مناطق شهرداری بکارگیری شوند.

او تاکید کرد که؛ این افراد با همان حقوق و مزایای قبلی و نزدیک به محل سکونت‌شان به کارگیری خواهند شد.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در واکنش به این اعتراض گفت که؛ برخی از کارکنان مترو در صورت جابجا نشدن محل فعالیت بیکار می‌شوند.

امروز اما تعدادی از این نیروها طی نشستی به تشریح مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. آن‌ها در ابتدا از ممانعت مدیران مترو از تشکیل شورای اسلامی کار انتقاد کردند.

به گفته آن‌ها مطابق با قانون سال 63 مجلس در کارگاه‌های بیش از 35 نفر نیرو باید شورای کار تشکیل شود. همزمان با روی کار آمدن مدیران جدید مترو طبق آنچه «عدم همکاری» عنوان شد به مدت یکسال تشکیل آن به تعویق افتاد.

بعد از حدود یکسال تعدادی از این کارگران نماینده خودشان را برای طی مراحل انتخابات، تعیین کردند و مدیرعامل مترو با برگذاری آن موافقت کرده است اما در ادامه و طبق آنچه که « حضور پرشور نیروها برای حضور در انتخابات گفته می‌شود» با این انتخابات مخالفت شده است.

این نیروها همچنین در تشریح مراحل اعلام جابه‌جایی‌شان از شرکت مترو نیز گفتند که؛ در دی ماه سال گذشته ناگهان به 180 نفر از نیروها اعلام شد که باید خود را به قسمت‌های دیگر شهرداری برای ادامه همکاری معرفی کنند.

اما بعد از تذکر محسن هاشمی، این روند به مدت پنج ماه متوقف شد. بعد از 5 ماه از 70 نفر از این نیروها دوباره خواسته شد که بعد از برگزاری یک دوره مصاحبه که به گفته آن‌ها فرمالیته بود و سوالاتی چون قطر توپ قوتبال چند است و غیره پرسیده شد، مترو را ترک کنند و 110 نفر مابقی را در بخش‌های مختلف جا دادند. نیروهای معترض معتقدند، سیستم به سراغ آن‌ها هم برای جابه‌جایی خواهد رفت.

این نیروها؛ دلیل این نوع تصمیم را طبق گفته مدیران عامل مترو، تمام شدن کارهای عمرانی عنوان می‌کنند که دیگر نیازی به کارگر و نیروی حراست نیست. اما آن‌ها معتقدند بخش زیادی از خطوط مترو هنوز احداث نشده و حضور آن‌ها برای حراست از اموال مترو و جلوگیری از دزدی نیاز است. آن‌ها خود را نماینده مترو درجوار پیمانکارانی می‌دانند که آنچنان دلسوز اموال شهر نیستند.

آن‌ها این ادعای مدیران مترو را که در قسمت دیگر شهرداری دارای امنیت شغلی هستند و حقوق و مزایای پرداختی مانند گذشته است رد کرده و می‌گویند؛ اگر بنا است حقوق و مزایا ما را مترو بدهد پس دلیل جابه جایی چیست؟ از طرفی طبق قانون ما نیروهای رسمی هستیم و فقط می‌توانیم به مدت 6 سال مامور شویم و بعد از اتمام زمان باید به محل کار خود بازگردیم اما در نامه‌ای که مترو به ما داده زمان برگشت مشخص نشده است!

همچنین حراست شهرداری اقدام به گرفتن نیروی حراست از یک شرکت پیمانکاری کرده، این یعنی در ایستگاه‌ها کمبود نیرو وجود دارد اما نمی‌خواهند از نیروهای فعلی استفاده کنند.

این نیروها همچنین در تشریح ماجرای درگیری‌شان با نعیمی‌پور، رییس هیئت مدیره مترو نیز گفتند که آن روز نعیمی‌پور با لحن تند و فحش ما را مورد خطاب قرار داد. با جملاتی چون « شما اینجا چه کاره هستید؟ من باید تصمیم بگیرم یا شما، من بچه شاه عبدالعظیم هستم و برای من زبان درازی نکنید.»

و حتی در نشستی که بعد از آن برگزار شده اجازه صحبت کردن به هیچکدام از آن‌ها را نداده و گفته« من باید راجع به شما تصمیم بگیرم،پرسنل که نباید برای من تصمیم بگیرد.» هر کسی که از خود دفاع می‌کرد، می‌گفت «برو بیرون من بعداً با تو کار دارم».