۰ نفر

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

موافقان و مخالفان کاهش سن مدیران شهری در صحن شورا چه گفتند؟/ ترک اعتراضی عضو شورا از صحن

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۳۰
کد خبر: 380869
موافقان و مخالفان کاهش سن مدیران شهری در صحن شورا چه گفتند؟/ ترک اعتراضی عضو شورا از صحن

اعضای شورای شهر تهران لایحه ارتقای سهم جوانان از مدریت شهری را بررسی کرده و موافقان و مخالفان در صحن نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست های مدیریتی مورد بررسی قرار گرفت که کلیات آن از سوی اعضای شورا به  تصویب رسید.

در ادامه، حجت نظری یکی از اعضای تدوین کننده این طرح با اشاره به لایحه ای که از سوی شهرداری در این خصوص فرستاده شده، گفت: لایحه شهرداری از طرح شورا کوتاه تر بود، در صورتی که این لایحه باید زمینه ساز و الزام آور برای افزایش سهم جوانان از پست های مدیریتی باشد.

وی پیشنهاد کرد: سقف سنی مدیریت های عالی از ۴۵ سال به ۴۰ سال کاهش پیدا کند، زیرا ۴۵ سال سن جوانی نیست.

رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما باید هم موضوع جوانگرایی را مورد توجه قرار دهیم و هم کاری کنیم که شایسته سالاری نهادینه شود. اگر این قانون را امروز می گذاریم بر این باور هستیم که حقی از زنان و جوانان ما در حوزه مدیریت گرفته شده و باید آن را برگردانیم اما در حوزه مدیریت شهری موارد باریک تر از مویی نیز وجود دارد که باید به آن توجه شود.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران، طرح چنین موضوعاتی را ناشی از بی عدالتی و نابرابری هایی دانست که سبب شده جوانان و زنان از سهم خود دور بمانند اما به خاطر نباید برای مدیران اجرایی محدودیت هایی ایجاد کنیم.

وی پیشنهاد کرد: برای آنکه دست شهرداری در انتصابات به خاطر شرایط سنی بسته نشود، لایحه شهرداری ملاک تصمیم گیری باشد.

در نهایت اعضای شورا به کاهش سن از ۴۵ سال به ۴۰ سال برای پست های مدیریت های عالی رأی ندادند.

در ادامه رسولی پیشنهاد کرد این قانون به انتصابات گذشته بازنگردد و شامل انتصابات آینده شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت که طرح این پیشنهاد و رأی آوردن آن با اعتراض نظری مواجه شد و گفت در جریان بررسی این لایحه حتی سقف ۵۰ تا ۵۵ سال نیز مطرح بود که هیچ شاخص منطقی این سن را سن جوانی نمی داند. حداکثر سن جوانی ۳۵ سال است. این طرح برای رسیدن به صحن شورا ماه ها منتظر مانده و عملا با چنین پیشنهاداتی نشان دادیم اراده ای بر اجرای این طرح نداریم.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران نیز با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۳۵ سال سن جوانی است، گفت: اما سن ۴۵ سال با واقعیت های موجود انطباق بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ درصد رده های عالی مدیریتی در شهرداری، پرسنل زیر ۴۵ سال و در حوزه مدیریت های راهبردی ۴۳ درصد زیر ۴۵ سال و در مدیریت های حرفه ای ۶۲ درصد زیر ۴۵ سال قرار دارند، گفت: این نسبت سنی از ایده آل ها دور نیست.

در ادامه، احمد مسجدجامعی پیشنهاد داد این لایحه نیروهای موجود در شهرداری را در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: این لایحه موجب بروز تفاوت هایی می شود و ممکن است نگرانی هایی ایجاد کند مبنی بر اینکه تجربه و تخصص های موجود مورد توجه قرار نگیرد، بنابراین لازم است در این متن عبارت اولویت نیروی انسانی موجود را لحاظ کنیم تا از ظرفیت کسانی که در شرایط فعلی در شهرداری شاغلند، جوان هستند و حضورشان با شرایطی که در لایحه مطرح شده همسو است، غافل نشویم.

بر اساس این پیشنهاد شهرداری موظف می شود در شرایط برابر از نظر امتیازات لازم برای انتصابات کارکنان در پست های مدیریتی به انتصاب جوانان از میان کارکنان شهرداری تهران ارجحیت دهد که این پیشنهاد نیز مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

نظری در ادامه این جلسه در واکنش به برخی از پیشنهادات مطرح شده گفت: تعارف را کنار بگذاریم. برخی از پیشنهادات این مصوبه را بی اثر می کند و مثل این می ماند که کاری در این حوزه انجام نشده است.

مرتضی الویری نیز در مخالفت با تغییر مدیران گذشته پس از مصوبه ارتقای مدیریت جوانان گفت: نباید تیر خلاص را به مدیریت شهرداری زد. اگر مدیری در یک منطقه کارش را به درستی انجام دهد و خروجی رضایت بخشی دارد نباید برای آنکه سنش بالای ۴۶ سال است تغییر کند. این همان منطقی است که مجلس برای مدیران بازنشسته انجام داد و سبب برکناری تعدادی از شهرداران شد. این مصوبه باید به مدیران جدید اختصاص پیدا کند و با یک شیب ملایم، تعداد مدیران جوان افزایش پیدا کند که در نهایت حجت نظری با عنوان اینکه این مصوبه سبب ارتقای سهم جوانان از مدیریت های شهری نمی شود و اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد، همان طور که اعضای جوان شورا نیز از آن حمایت نمی کنند و من باید یک تنه از آن دفاع کنم، صحن شورا را ترک کرد.