۰ نفر

حجت نظری در انتقاد به مصوبه افزایش سهم جوانان از مدیریت‌های شهرداری عنوان کرد:

شورا جوان‌فریبی کرد تا جوان‌گرایی

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۲۲
کد خبر: 380867
شورا جوان‌فریبی کرد تا جوان‌گرایی

یک عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران از مصوبه امروز شورای شهر تهران در خصوص افزایش سهم جوانان از مدیریت ها در شهرداری گفت: این مصوبه بیشتر جوان فریبی بود تا جوان گرایی.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت نظری پس از اتمام جلسه شورای شهر تهران در نشستی خبری با اشاره به تصویب کلیات لایحه ارتقاء سهم جوانان از مدیریت های شهری گفت: حدود دو سال است که پیگیر موضوع افزایش سهم جوانان از مدیریت در شهرداری هستیم و قصد داشتیم فضا را به گونه ای فراهم کنیم که جوانان فارغ از هر نگاهی در شهرداری تهران، رشد کنند و در مناصب مناسب مدیریتی، جایگاه داشته باشند.

وی افزود: مدیریت های کشور الان در اختیار نسلی است که از ابتدای انقلاب بودند. همان نسل جنگ را اداره کردند و همان نسل نیز امروز کشور را اداره می کنند. ما فکر می کردیم امروز باید اتفاق متفاوتی در دوره پنجم مدیریت شهری رخ دهد و جوان تر ها که علمشان بالاتر است و تجربیات مدیریتی متفاوتی دارند و همچنین از مدیریت های گذشته درس گرفته اند  و تلاش می کنند متفاوت تر عمل کنند، وارد حوزه مدیریتی شوند و جدی تر، سریع تر این اتفاق در شهرداری بیفتد.

نظری با بیان اینکه از حدود یک سال و نیم پیش طرحی را به نگارش درآورده ایم که تعدادی از همکارانمان آن را امضاء کرده اند، تصریح کرد: این طرح با تأخیر غیرعادی اعلام وصول شد و در حالی که در اردیبهشت سال 97 و در روز جوان این طرح آماده شده بود شهریور ماه اعلام وصول شد و با وجود آنکه یک فوریت آن به تصویب رسیده بود و طرح های یک فوریتی باید طی یک ماه مراحل تصویب را طی کنند، این اتفاق نیفتاد و در روزهای پایانی آذرماه، کلیات آن به تصویب رسید که براساس آن شهرداری ملزم بود طی یک ماه لایحه افزایش مدیریت جوانان در شهرداری را به شورا ارائه کند که این موضوع با تأخیر مواجه شد و اواخر تیرماه این لایحه به شورا رسید.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ارجاع این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از من برای حضور در جلسات دعوت می شد اما حق رأی نداشتم. در جریان این جلسات به نظر می آمد که شهرداری چه در زمان معاونت دکتر شیخ در سمت معاونت توسعه منابع انسانی و چه در در دوره مظاهری تصمیمی برای اجرای این مصوبه ندارد.

وی با انتقاد از سقف سنی تعریف شده برای مدیران که 45 سال عنوان شده، اظهار داشت: پیشنهاد ما سقف سنی 40 سال بود اما دکتر شیخ سقف 50 سال سن را اعلام کرد و در نهایت کمیسیون به سن 45 سال، رأی داد. در حالی که شاخص جوانی مشخص است و براساس شاخص های ملی و بین المللی سقف جوانی 30 یا 35 سال است. تنها در یکی از مراجع سازمان ملل سقف 40 سال عنوان شده است. بنابراین عدد 45 سال برای سن جوانی هیچ گونه مبنایی ندارد  به نظر می رسد مصوبه امروز شورای شهر بیشتر جوان فریبی بوده و علیه جوانان مصوبه ای داشته اند.

نظری با اشاره به پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه این مصوبه شامل مدیریت های آینده شود، گفت: پس از طرح این پیشنهاد که از سمت شهرداری به یکی از اعضا اعلام شد و از سوی او در صحن مطرح شد، عملا این مصوبه باعث افزایش سهم جوانان در مدیریت ها نمی شود. طی این مدت انتصابات در شهرداری انجام شده و انتظاری که از انتصابات آینده داریم در نهایت 15 تا 20 نفر است که نسبت به دو هزار مدیری که در شهرداری در رده های مختلف کار می کنند، این عدد جایگاهی ندارد. همچنین ضمانت اجرایی برای اجرای این مصوبه پیش بینی نشده و انتظار داشتیم این موضوع در لایحه پیش بینی شود که مسئولانی که به درستی مصوبه شورا را اجرا نمی کنند، مشمول مجازات و مقررات تخلفات اداری شوند که این موضوع نیز در نظر گرفته نشد.

عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که اگر مدیران این مصوبه را در حالی که هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد، اجرایی نکند شورا چه ابزار نظارتی دارد؟ گفت: تنها ابزار نظارتی شورا تذکر به شهردار، سوال و استیضاح است که اراده ای در این خصوص در شورا نمی بینم و عملاً این مصوبه از حیث انتفاع ساقط شد و ما با مصوبه ای بی اثر مواجه هستیم. می گویند بهترین تخریب، دفاع بد است و امروز شورا بدترین دفاع را از جوان گرایی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید وجود لایحه ای که هیچ گونه جزئیات و ساز و کار اجرایی در آن وجود ندارد، ضمانت اجرایی در آن پیش بینی نشده، جامعه آماری مشخص نشده و حتی در لایحه اولیه جوانان از مدیریت عالی حذف شده بودند، درخواست بازگشت لایحه به شهرداری داده نشد؟ اظهار داشت: همانطور که یک سال و نیم طول کشید که این لایحه به صحن شورا بیاید، اگر ما پیشنهاد بازگشت را مطرح می کردیم باز هم یک سال و نیم طول می کشید و این لایحه با جزئیات به صحن نمی آمد. ما تصمیم گرفتیم کلیات را به تصویب برسانیم و در پیشنهادات جزئیات را تکمیل  و اصلاح کنیم. متأسفانه در جزئیات نواقص غالب شد و آنچه نباید به این لایحه اضافه و عملاً هیچ اتفاقی خوبی برای جوانان رخ نداد. 

نظری تصریح کرد: شهرداری تمام تلاش خود را چه در معاونت قبلی و چه معاونت فعلی به کار گرفت تا با جوان گرایی مخالفت کند. درآمدی که اخیراً از یکی از مدیران شهرداری گرفتم مشخص شد در 5 ماه اخیر تعداد زنان در پست های مدیریتی کاهش یافته است و این اتفاق برای جوانان نیز خواهد افتاد.

وی در خصوص اینکه از میان مدیرانی که به دلیل مصوبه اصلاح منع به کارگیری بازنشستگان از شهرداری خداحافظی کردند، چه تعداد جوان جایگزین آنها شدند؟ گفت: متأسفانه با توجه به شرایط دشوار جامعه و تنگناهایی که وجود دارد، جوان گرایی دغدغه ای دست چندم مدیران تلقی می شود و ترجیح می دهند اگر مدیر سالخورده ای از شهرداری رفت به جای اینکه جوانی را جایگزین آن کنند، مدیری که سه چهار سال با مدیر قبلی اختلاف سنی داشته را جایگزین کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انگیزه های سیاسی وی برای پیگیری این لایحه، خاطرنشان کرد: بهتر است نیت خوانی نکنید. چه در زمان آقای نجفی، افشانی و حناچی، شهرداران مخالف نیروهای جدید به شهرداری بودند و واقعیت این است که اگر این مصوبه اجرایی می شد، افرادی که در زمان قالیباف به شهرداری وارد شده بودند در صف اول پست های مدیریتی قرار داشتند و تقلیل یک کنش نسلی به نگاه سیاسی درست نیست. همچنین من به تنهایی نمی توانستم این لایحه را از دستور خارج کنم و باید اراده ای جمعی در شورا وجود داشت که چنین اراده ای را در بین اعضاء ندیدیم و برای همیشه میخی بر این تابوت کوبیدند و این لایحه را به گونه ای جمع کردند که به جلسات بعدی نرسد. چینش آرا و تغییرات ورود و خروج اعضا در صحن نیز این احساس را تداعی می کرد.