۰ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور؛

پیش بینی یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به ناوگان مترو

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 376259
پیش بینی یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به ناوگان مترو

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به تأمین ناوگان مترو پیش‌بینی شده که برای پیمانکاران ایرانی اشتغالزایی شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمدباقر نوبخت در حاشیه افتتاحیه ۸.۵ کیلومتر از بخش شرقی خط ۷ مترو، با اشاره به حمایت‌های دولت از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان ریلی اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت به شهرداری تهران تخصیص داده شد که ۵۰ درصد این اوراق را دولت تضمین پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: امسال نیز شهرداری تهران ۱۲۰۰ میلیارد مجوز انتشار اوراق مشارکت گرفت که این رقم را به ۱۶۰۰ میلیارد افزایش داد و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. دولت امسال می‌تواند ۴۸۰۰ میلیارد اوراق مشارکت به توسعه مترو و قطار شهری اختصاص دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه توسعه شبکه ریلی درون و برون شهری، از اولویت‌های دولت است، گفت: در این میان تهران به طور خاص دارای اهمیت است زیرا همه ایرانیان چه کوتاه مدت و بلندمدت در این شهر حضور دارند و رفاه در حوزه حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا و ترافیک در این شهر از اولویت‌های خاص دولت است.

نوبخت تأکید کرد: در کنار توسعه مترو، اتوبوسرانی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به تأمین ناوگان مترو پیش‌بینی شده که برای پیمانکاران ایرانی اشتغالزایی شود. همانطور که در بخش سیگنالینگ با خروج شرکت‌های خارجی، متخصصان ایرانی این کمبود را جبران کرده‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در کنار بخش حفاری زیرزمینی، باید تأمین واگن نیز مورد توجه قرار گیرد و از مدیریت شهری تهران می‌خواهیم برنامه خود را این هفته به سازمان برنامه و بودجه ارائه کند تا تهران در این خصوص در اولویت خاص قرار گیرد.

 

باد هم قیمت دلار را پایین نیاورد!

نوبخت همچنین در این مراسم با اشاره به مشکلات موجود در کشور گفت:  نیاز به بازگو کردن نیست. ما در حال حاضر در شرایطی کاملاً متفاوت با گذشته روبرو هستیم. اگر برخی از تحریم‌ها در برخی از کشورها، سیاست نفت در برابر غذا بود، این موضوع را نیز از ملت ما دریغ کردند و ما به غذا و دارو بر اساس این سیاست‌های تحریمی، دسترسی نداریم. شاید بگویند سیاست‌های بشردوستانه با تحریم این دو موضوع مقابله می‌کند اما پاسخ ما این است که ما با کدام سیستم بانکی می‌توانیم موضوع غذا و دارو را حل کنیم؟

او ادامه داد: ما در شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر قرار داریم و از سال گذشته، اولین شوک ناشی از این تحریم‌ها وارد شد و شاهد صف کشیدن مردم در بازارهای ارز و قد کشیدن ارزهای خارجی در برابر ریال بودیم اما با فاصله یک سال، با آرامش و مدیریت، این تکانه را برطرف کردیم و بازار ارز نسبتاً با ثبات و کاهنده شده است.

به گفته نوبخت؛ دولت با همه سختی‌ها، شوک بزرگ و ضربه‌ای که به اقتصاد کشور وارد شده بود را مهار کرد. واقعیت این است که باد قیمت ارز را پایین نیاورده است.

او با اشاره به کاهش بودجه دولت از ۴۴۰ هزار میلیارد به ۳۸۶ هزار میلیارد  تومان گفت: در بخش منابع و مصارف ۶۲ هزار میلیارد هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و منابع ما در این بخش محدود شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش هزینه‌های جاری، آنچه مربوط به مردم است، بدون کوچکترین وقفه‌ای در حال انجام است، به پرداخت حقوق، دستمزد و یارانه‌ها در زمان مقرر اشاره کرد و اضافه کرد: پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد حقوق برای همترازی بازنشستگان در حال انجام است و به زودی نیز ۶۵۰۰ میلیارد پاداش بازنشستگی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

نوبخت با اشاره به اعتبارات عمرانی نیز توضیح داد: این منابع محدودتر از گذشته شده، سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده بود که امسال این رقم به ۴۳ هزار میلیارد محدود شده است.

بهره‌برداری از ایستگاه چابهار تا زاهدان نیز وعده دیگری بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد و قول داد تا پایان سال آینده قابل بهره‌برداری است.

نوبخت تأکید کرد: دولت برنامه‌ای برای ساخت لوکوموتیو و واگن در داخل کشور دارد و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران داخلی، قراردادی انعقاد کرده است. همچنین دعوت می‌کنم ظرف همین هفته شورای شهر تهران و شهرداری برنامه‌های خود را در این زمینه به ما ارائه دهند و از ظرفیت شرکت‌های لوکوموتیوساز و واگن‌ساز استفاده کنند زیرا حفاری به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ما قصدی برای ورود اتوبوس به کشور نداریم، اگر قطعه‌ای مورد نیاز است، وارد می‌کنیم اما برای اشتغال باید این مسائل در داخل کشور ساخته شود. از محل ۱۸ تبصره بودجه، بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد برای اشتغالزایی اختصاص داده شده که شهرداری تهران نیز می‌تواند از این محل که برای یک میلیون فرصت شغلی پیش‌بینی شده، استفاده کند.

او درباره اوراق مشارکت برای توسعه مترو گفت: ۵۰ درصد این اوراق توسط دولت تضمین می‌شود و امسال تا سقف ۴۸۰۰ میلیارد می‌توانیم از این محل به متروی شهرهای کشور کمک کنیم.