۰ نفر

محسن هاشمی:

علاقه‌مند به تثبیت هستم/ امسال شان شورا را حفظ می‌کنیم!

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۲۵
کد خبر: 375907
علاقه‌مند به تثبیت هستم/ امسال شان شورا را حفظ می‌کنیم!

رئیس شورای شهر تهران گفت: به عنوان رئیس پیشین شورا، علاقه‌مند به تثبیت هیئت رئیسه هستم.

اقتصادآنلاین-فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه که دقایقی بعد برگزار خواهد شد، گفت: از نظر بنده که رئیس قبلی شورا محسوب می‌شوم و امروز انتخابات سال سوم هیئت رئیسه برگزار می‌شود، علاقه‌مند هستم که همان ترکیب هیئت رئیسه تثبیت شود.

وی ادامه داد: در مدیریت شهری، تثبیت مدیریت باعث می‌شود کارها به خوبی پیش برود زیرا با تثبیت، اشتباهات کمتر خواهد شد و فرصت بهتری برای مدیریت ایجاد می‌شود بنابراین من علاقه‌مند به تثبیت هستم.

هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شورای شهر در سال سوم چه تغییر رویه‌ای خواهد داشت؟ افزود: باید وظایف شورا و شهرداری را از هم تفکیک کنیم؛ متأسفانه این تفکیک در حال حاضر وجود ندارد. وظیفه شورا، نظارت و قانونگذاری است و نه اجرا. ما این معضل را در مجلس نیز داریم. هر نهادی باید وظایف خود را انجام دهد.

وی همچنین نظارت بر اجرای دقیق برنامه‌ پنج ساله سوم و برنامه‌هایی که برای کمیسیون‌ها پیش‌بینی شده را یکی دیگر از وظایفی دانست که هیئت رئیسه امسال به دقت دنبال خواهد کرد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: امسال تلاش می‌کنیم شأن شورا در همه امور حفظ شود زیرا به دلیل برخی موضوعات سیاسی، ممکن است گاهی شأن شورا زیر سؤال برود.

بر اساس شنیده‌ها امروز در انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران، مجید فراهانی به عنوان نایب رئیس و الهام فخاری نیز در دو سمت منشی و سخنگوی شورا کاندید خواهند شد.

محسن هاشمی همچنین در جریان اولین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران بعد از تعطیلات ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شورای شهر تهران گفت:دومین سال مسئولیت بنده وهمکارانم در دوره پنجم شورای شهر تهران به اتمام رسید و نیمه دوم این مسئولیت سنگین از امروز آغاز می شود

بردوش کشیدن بار سنگین امانت نمایندگی مردم، مسئولیتی نیست که جز با لطف الهی بتوان به سلامت آن را به مقصد رساند وبه رسم خدمتگزاری در پایان دوسال نخست عمر شورای پنجم، گزارشی کوتاه از عملکرد این شورا تقدیم می کنم و خوشبختانه با حمایت و پشتوانه مردمی شورای پنجم می توان گفت این شورا عملکرد قابل دفاع وقابل قبولی داشته است.

او ادامه داد: شورای پنجم در دوسال نخست، در حدود 160 جلسه رسمی در صحن علنی، بیش از  270 مصوبه را به تصویب رساند و اعضای شورا با تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران و ارائه  423 تذکر، در جهت ایفای وظایف سیاستگذاری، تقنینی و نظارتی شورای شهر تلاش کردند.

به گفته هاشمی؛ یکی از دستاوردهای مهم این شورا، عملی کردن شعار شفافیت و محرم بودن شهروندان در روند تصمیم گیری شوراست که منجر به علنی شدن جلسات رسمی وحذف جلسات غیرعلنی گردید و هیچ تصمیمی بدون اینکه مذاکرات و ادله موافقین ومخالفان آن با افکار عمومی در میان گذاشته شود ، اتخاذ نگردید، تنها جلسه غیرعلنی شورا نیز بدلیل ارائه وبررسی گزارش محرمانه نهادهای نظارتی تشکیل شد و در آن جلسه نیز مصوبه ای به تصویب نرسید.

وی اضافه کرد:ارائه جزییات آرا مثبت یا منفی اعضای شورای شهر تهران در معرض اصحاب رسانه، گام بزرگی بود که شورای شهر تهران توانست پیش از سایر نهادهای تقنینی درکشور از جمله مجلس شورای اسلامی آن را علنی کند و جز در مواردی که قانون صراحت دارد، رای نمایندگان شورای شهر تهران قابل رویت می باشد.

هاشمی با بیان اینکه مطالبه دیگر شهروندان تهرانی از شورای پنجم، صیانت ازفضای سبز و باغات تهران وجلوگیری از بلعیده شدن این میراث طبیعی بوسیله مجتمع های تجاری ومسکونی بود،گفت: خوشبختانه با لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ که به تایید شورایعالی معماری وشهرسازی رسیده است، گام بزرگی برداشت تا باغهای باقیمانده تهران را بتوان برای نسلهای آینده حفظ نمود.مبارزه با رانت و حفظ حقوق بیت المال، انتظار دیگری بود که شهروندان تهرانی از لیست امید داشتند و در این مسیر علاوه بر پیگیری پرونده های پیشین در جهت احقاق حقوق شهرداری تهران، شورای پنجم با مصوبه واگذاری هر نوع دارایی ملکی شهرداری را بصورت ترجیحی اعم از بهره برداری یا تملک را منوط به تصویب در صحن شورا کردند و بدین شکل، مسیر بخش بزرگی از تولید رانت در مدیریت شهری مسدود گردید.

وی ادامه داد:رویکرد انقباضی مدیریت شهری نسبت به رشد بی رویه هزینه های اداره شهر و پرسنل شهرداری، یکی دیگر از راهبردهای شورای پنجم بود و بودجه شهرداری تهران با وجود تورم مجموعا 70 درصدی در دوسال اخیر در سطح 18 هزار میلیارد تومان نگه داشته شد که اگرچه منجر به برخی نارضایتی های داخلی گردید اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، رکود صنعت ساختمان و کاهش منابع مالی شهرداری، راهی گریز ناپذیر وضروری می نمود و توانست در همین شرایط تعادل را میان حوزه های درامد وهزینه برقرار کرده و بخشی از بدهی انباشته دوران گذشته را نیز تسویه نماید.

هاشمی تاکید کرد: البته طبیعی است که کارنامه شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوسال، خالی از اشکال و بی نیاز به نقد نیست.مهمترین آسیب مدیریت شهری در این دوره، بی ثباتی و تغییرات مکرر بود که منجر به انتخاب سه شهردار و دو سرپرست از سوی شورای پنجم شد که طبیعتا این تغییرات موجب تلاطم و تغییر در مدیریتهای بدنه شهرداری تهران نیز گردید و آثار منفی در عملکرد و برنامه ریزی درازمدت برای شهر برجا گذاشت.

هاشمی در ادامه اظهار کرد؛ عدم توجه لازم به اولویت های اصلی شهر ومطالبات شهروندان و پرداختن به مسایل حاشیه ای، دیگر آسیب مدیریت شهری بود که امیدواریم با تمرکز لازم در نیمه دوم مسئولیت شورای پنجم جبران گردد که در ادامه به بخشی از دستاوردها و همچنین اهداف محقق نشده حوزه های تخصصی شورا اشاره می کنم:

در حوزه معماری و شهرسازی، با وجود آنکه اقدامات کمیسیون جهت جلوگیری از شهرفروشی و پایبندی به طرح تفصیلی و لغو مصوبه برج باغها، پیگیری ایمن سازی گودها، تشکیل حساب کاربری شهرسازی برای شهروندان، صیانت از اراضی مزروعی و سبز شهر، دستاوردهای مثبتی تلقی می شود اما تحقق اهداف برنامه در نوسازی بافتهای فرسوده نیازمند پیگیری و حمایت بیشتری از سوی شورا دارد.

در حوزه خدمات شهری، اگرچه در صیانت از باغها و فضای سبز، بهبود وضعیت سلامت شهری و رفع برخی معضلات مانند سفیدبالک ها، ایجاد سامانه پسماند و فضای سبز و نظارت بر وضعیت پیمانکاران خدمات شهری  شورای پنجم توفیق قابل توجهی است اما نظارت بر نظافت شهر و بهبود در پسماند نیازمند توجه بیشتر توسط کمیسیون است.

در حوزه عمران وحمل ونقل، زیرساختهای مناسبی در مترو به بهره برداری رسیده وبخشی از پروژه های نیمه تمام عمرانی تکمیل شد، در ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن بهبود ایجاد شد، اما ما نیاز به تسریع تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی در مترو و اتوبوس رانی و تامین مالی تجهیز وتکمیل مترو و شتاب در اتمام پروژه های عمرانی داریم که باید کمیسیون عمرانی وحمل ونقل فعالیت و پیگیری خود را تقویت کند.

در حوزه برنامه و بودجه نیز ارائه گزارش تفریغ سال 93 و تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران، عدم افزایش پرسنل وکاهش سه هزارنفری کارمندان شهرداری، تدوین سهول الفهم و ارائه منظم بودجه و گزارشهای مالی به شورا وشهروندان، از دستاوردهای مثبت تلقی می شود، بروز رسانی گزارشات تفریغ و تحول در ساختار بودجه ای شهر از طریق افزایش سهم درامد پایدار و جذب سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی و توسعه زیرساختها ضروری است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

در حوزه فرهنگی اجتماعی، سیاستهای شورای پنجم جهت ایجاد تحول در برنامه های کلیشه ای، مناسبتی و موازی کاری فرهنگی تا حدی اجرا و شاهد تکثر و حضور انواع سلایق وتفکرات فرهنگی در چارچوب قوانین در عملکرد فرهنگی شهرداری و توسعه حوزه گردشگری، حمایت از صنوف هنری، تکریم چهره های ماندگار فرهنگ وهنر، افزایش سرانه و زمان ورزش شهروندان، برگزاری موفق و آزاد انتخابات شورایاری بصورت الکترونیک برای نخستین بار در کشور بودیم اما در حوزه آسیبهای اجتماعی با وجود تلاشهای انجام شده در توسعه وتقویت گرمخانه ها و همچنین در موضوع استفاده از زیرساختهای شهری نیازمند بهبود عملکرد و نظارت موثرتر کمیسیون فرهنگی هستیم.

در حوزه حقوقی و نظارت نیز دستاوردهای مثبتی در زمینه حذف زمینه های رانت ساز استفاده از املاک وامکانات شهرداری، ایجاد  سامانه طرحها و ولوایح در جهت دسترسی شهروندان به قوانین و مصوبات شورا و همچنین حمایت از حقوق شهروندی بودیم اما پیگیری پرونده های حقوقی شهرداری تهران و افزایش کارایی سیستم نظارتی شورا نیازهای جدی ماست.

از هیات رییسه منتخب امسال شورا نیز انتظار می رود که با افزایش مشارکت اعضا، در انجام وظایف قانونی خود بخصوص تدوین برنامه وخط مشی اداره شورا ، ارتقا انسجام و کارامدی شورا ، اولویت بندی مسایل وبرنامه ها و افزایش هماهنگی میان کمیسیونهای تخصصی تلاش بیشتری داشته باشد.

در پایان لازم می دانم از تلاشهای بی وقفه همکارانم در شورای شهر که در کمیسیونهای تخصصی با تشکیل جلسات کارشناسی وبررسی های مداوم میدانی و اسنادی، ضمن حفظ پاکدستی و انضباط مالی، حداکثر تلاش خود را در جهت انجام وظایف خود به کار بردند، قدردانی نمایم.

تلاش اصحاب رسانه وخبرنگاران گرانقدر نیز که در رسانه ها وفضای مجازی با انعکاس اخبار مدیریت شهری و مشکلات و انتقادات وپیشنهادات، پلی دوسویه در جهت تعمیق رابطه شورا با مردم وبهبود عملکرد مدیریت شهری و کاهش نواقص داشتند، نیز ارزنده و لازم به تقدیر است و امیدوارم در آینده نیز تقویت گردد.

البته برخلاف گذشته در این دوره، بعضا شاهد کم مهری رسانه ملی و برخی رسانه های حاکمیتی به مدیریت شهری بودیم که امیدواریم در دوسال باقیمانده این رویه اصلاح گردد، البته در افکارعمومی عملکرد شورا و شهرداری بصورت یکپارچه دیده و قضاوت می شود و برخی نواقص و ضعفها که ممکن است بدلیل مشکلات ومحدودیتها یا قصور وتقصیرها در اجرا ایجاد شود، به حساب شورا نیز نوشته می گردد.

خط ۷ مترو از ایمنی لازم برخوردار است

محسن پایان  یکصد و شصتمین جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که می دانید در نیمه راه شورا قرار داشتیم که گزارشی به مردم داده شد. از روسای کمیسیون ها هم خواستیم تا هر کدام گزارشی از این اتفاقات ارایه کنند و براساس دستور جلسه موجود هم قرار شد تا انتخابات هیات رییسه انجام گیرد.

وی با اشاره به انتخابات هیات رییسه اضافه کرد: رئیس شورا با ۱۸ رای و نایب رییس با ۱۷ رای و منشی ها با ۱۶ و ۱۴ رای انتخاب شدند و ثباتی در شورا ایجاد شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امیدواریم ثبات فعلی در مدیریت شهری در سال های آینده نیز حفظ شود تا شاهد انجام اقدامات خوبی باشیم.

هاشمی افزود: شورای شهر تهران در این دوره فعالیت قابل قبولی داشته و قابل دفاع است و سعی کردیم تا همان وعده هایی که داده بودیم را عملی کنیم.

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای مثال به تحقق شفافیت بیشتر وعده داده بودیم که دیدید برای همین امر اقدام کردیم و امروز مردم به خوبی می دانند در شورا چه می گذرد.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که حفظ هیات رییسه آیا صرفا به دلیل ثبات هیات رییسه بوده یا سیاسی کاری هم داشته اید، عنوان کرد: نمی شود گفت شورا سیاستی نداشته باشد اما همدلی و انسجامی بین اعضا وجود دارد که هم به نفع شوراست و هم باید الگوی سایر شهرها باشد.

وی درخصوص سه رای سفید تصریح کرد: من نمی دانم آن سه نفر چه کسانی بوده‌اند اما تلاش می کنم به گونه ای رفتار کنم که آن سه رای سفید هم در آینده تغییر کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اولویت های شورا در سال سوم گفت: بحث آلودگی هوا و ترافیک و معضلات اجتماعی، از خواسته های مردم است که تلاش می کنیم بیشتر این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

وی به سفر خودش به شهر ارومچی در غرب چین اشاره کرد و گفت: در آنجا اقدام مثبتی در حوزه واگن سازی و خطوط بی آر تی در جریان است که من برای بازدید به آنجا رفته بودم، آنجا هفت خط مترو به ظرفیت سه میلیون نفر در حال ساخت است و سفر من هم سفری کاری برای برخی همکاری های آینده بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص محکومیت ناهید خداکرمی گفت: این حکم هنوز قطعی نشده است و ما رایزنی خواهیم کرد با دستگاه قضایی تا تخفیف بیشتری برای وی بگیریم.

هاشمی تصریح کرد: من فردا در افتتاح خط هفت مترو هم حضور خواهم داشت و این را به شما میگویم که این خط از ایمنی لازم برخوردار است و مشکلی در آن وجود ندارد؛ تلاش می کنیم بیشتر این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.