۰ نفر

شهردار منطقه17 در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

عرض برخی کوچه‌ها در منطقه17 تهران فقط 80سانتی‌متر است/ سکونت چهارصد هزار نفر در یک هکتار!

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۷
کد خبر: 375140
عرض برخی کوچه‌ها در منطقه17 تهران فقط 80سانتی‌متر است/ سکونت چهارصد هزار نفر در یک هکتار!

شهردار منطقه 17 گفت: عرض برخی کوچه‌ها در منطقه فقط 80ثانتی متر است و در صورت وقوع حادثه امکان امدادرسانی با هیچ وسیله‌ای وجود ندارد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمود کلهری، در پاسخ به پرسشی درباره نوسازی بافت فرسوده در منطقه 17 به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:  بحث بافت فرسوده برای کل نظام یک دغدغه است و به تبع آن شهرداری و مدیریت شهری نیز  به ویژه در شهر تهران نسبت به آن دغدغه دارند. یکی از دلایل اهمیت آن پایتخت بودن  و دلیل دوم هم واقع شدن تهران بر روی گسل است. 

او ادامه داد: بنابراین چاره‌ای نداریم و باید به سمت بهسازی، نوسازی و مقاومسازی منازل مسکونی برویم. در منطقه 17 که شاید متراکم‌ترین یا یکی از متراکم‌ترین مناطق است، با این موضوع مواجه هستیم که در هر هکتار سیصد و چهل هزار نفر زندگی می‌کنند و  این وحشتناک است. حتی به صورت نقطه‌ای در بعضی نقاط چهارصد هزار نفر هم ساکن هستند. بافت مسکونی منطقه بسیار متراکم و زیاد است و در عین حال برخی کوچه‌ها و معابر نیز نفوذناپذیر هستند به طوری که عرض آن‌ها گاهی بین 70 تا 80سانتی‌متر است و در صورت وقوع حادثه امدادرسانی را با چالش مواجه می‌کند. 

کلهری اضافه کرد: اگر واقعا به دنبال نوسازی هستیم باید به این موضوع توجه کرده و لوازمش را نیز فراهم کنیم. نباید صبر کنیم تا اتفاقی بیفتد و بعد چند برابر هزینه کنیم تا آن زمان به این نقطه برسیم.یکی از پیش نیازهایش این است که سازندهها را تشویق کنیم تا مشارکت کنند. دغدغه شورای شهر تهران در منفک کردن بافت فرسوده و ناپایدار را درک می‌کنم اما اینکه مشوق هایی را برای بافت فرسوده در نظر بگیریم اما برای بافت ناپایدار نه، درست نیست.

 شهردار منطقه 17 با بیان اینکه مشوق‌هایی که برای ملک و بافت فرسوده پیش‌بینی کرده‌اند، دقیق نیست و  باید به سراغ پارسل فرسوده برویم، گفت: مثلا بگویند سه چهار پلاک را تجمیع کنید، در این حالت برای ما چندین دست آورد حاصل می‌شود؛ گذرها اصلاح شد و پلاکهای فرسوده سی چهل متری به ساختمان‌های هفتاد هشتاد متری تبدیل می‌شوند، مقاوم‌سازی و نوسازی صورت می‌گیرد و از همه مهم‌تر برای تأمین امنیت و جان مردم در منطقه خودمان کمک کردهایم. 

وی اضافه کرد: برای این کار لازم است مشوق‌ها درست در جای خود قرار گیرد و به آن کسی که شایسته دریافت مشوق است سرویس بدهیم. هم اکنون با طرح تفصیلی مواجه هستیم. افراد میگویند اگر یک طبقه بیشتر بسازم باید پاسخگو باشم و تنبیه بشوم که چرا یک طبقه اضافه ساخته‌ام. اگر به دنبال نوسازی این محدوده هستیم باید متناسب با آن قوانینی در نظر بگیریم. مثلا در شمال تهران برجهای آن چنانی هست ولی در اینجا برای یک طبقه بیشتر  مردم باید توضیح بدهند. 

کلهری تاکید کرد: اگر واقعا حاکمیت به دنبال نوسازی است باید در برخی نقاط مشوق هایی پیش بینی کند؛ این مشوق میتواند در قالب وام، پول بلاعوض و یا بر اساس تراکم جبران شود. باید به شکلی این موضوع جبران  گردد؛ اگر به این شکل نباشد سازنده میگوید برایم صرف نمی‌کند که بخواهم در این کار مشارکت کنم و سه چهار طبقه بسازم. خود  مالکان هم که پول ندارند این کار را انجام دهند. با مشکلاتی که داریم نمیتوانیم به هدفمان برسیم. باید راهکاری بیابیم تا افراد خودشان استقبال کنند و سریعتر نوسازی اتفاق بیفتد.

شهردار منطقه 17 در پاسخ به پرسشی درباره میزان تجمیع بافت فرسوده در منطقه، میزان صدور پروانه در 5ماه اول سال و مقایسه آن با سال گذشته اظهار کرد: استقبال از تجمیع سه یا چهار پلاک خوب است. در ابتدای سال 1398 به علت عوارضهایی که چند ماه در شورا بالا و پایین رفت، صدور پروانه تا 50درصد کاهش داشت اما مجددا در حال انجام است.  

او با بیان اینکه بخشی از این کاهش به دلیل حذف مشوق‌هایی که در بافت ناپایدار وجود داشت، برمی‌گردد، گفت: در منطقه 17، 30درصد بافت فرسوده و 50درصد بافت ناپایدار داریم. در گذشته تمام امتیازا بافت فرسوده به بافت ناپایدار هم تعلق می‌گرفت، اما در حال حاضر مشوق‌هایی مانند پارکینگ و نیم طبقه حذف شده است. همین موضوع سبب شد افرادی که قرار بود در بافت ناپایدار سرمایه‌گذاری کنند و  روی یک طبقه تشویقی حساب کرده بودند از این کار منصرف شوند.البته در حال مذاکره برای اصلاح مصوبه هستیم.

شهردار  منطقه 17 با بیان اینکه در بافت فرسوده 50هزار  نفر و  در بافت ناپایدار منطقه  70هزار نفر ساکن هستند، ادامه داد: بیش از 90 درصد صدور پروانه در حوزه تخریب و نوسازی است. در 12 ماه سال 97،  751 مورد صدور پروانه داشتیم که از این میزان 190 مورد تجمیعی بوده است. میزان صدور پروانه صادره در چهار ماهه نخست سال جاری نیز 196 و در بافت فرسوده 62 مورد بوده است.

کلهری با بیان اینکه میزان تجمیعی در سال 98، تا کنون 110 مورد و در سال 97،  300 مورد بوده است، تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد؛ تجمیع سرعت بیشتری گرفته است، فکر میکنم تا پایان این ماه حداقل حدود 60 تا 80 پروانه با این شرایط صادر شود.