۰ نفر

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین:

آخرین خبرها از تدوین طرح جامع مدیریت پسماند/ قطعا به امسال نمی‌رسد

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 375114
آخرین خبرها از تدوین طرح جامع مدیریت پسماند/ قطعا به امسال نمی‌رسد

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: تدوین طرح تا پایان امسال به اتمام نمی‌رسد اما ما هم دست روی دست نگذاشته‌ایم و در حال اصلاح فرایندها هستیم.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ محمدحسین بوچانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام طرح جامع پسماند به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تدوین طرح جامع مدیریت پسماند طبق قانون به مرکز مطالعات واگذار شده که طی آن مهندس مشاور انتخاب و یک تیم راهبری کننده برای آن در نظر گرفته شد.

او با بیان اینکه با طرح جامع مدیریت پسماند به دنبال اصلاح قانون و مقررات مجلس و دولت نیستیم، ادامه داد: ما به دنبال برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح مدیریت پسماند هستیم. در این برنامه تلاش خواهیم کرد که ضمن مانیتورینگ لحظه به لحظه کل فرایند مدیریت پسماند، درباره روش های اجرایی کاهش زباله و کاهش ورود زباله به خانه های مردم فکر کنیم و این که چگونه می توانیم با استفاده از اپلیکیشن ها و روش های نوآورانه و با مشارکت خود مردم تفکیک از مبدا را به عنوان یک رویکرد کلیدی پیگیری کنیم.

بوچانی در توضیح این طرح اظهار کرد: کار بعدی که در طرح جامع مدیریت پسماند صورت می گیرد اصلاح روش ها و فرایندهای عملیاتی و اجرایی خواهد بود. به دنبال کلیت نخواهیم رفت و تلاش خواهیم کرد از ظرفیت های نوآورانه و خلاقانه‌ای که توسط جوانان که هم اکنون در حال کار کردن هستند استفاده کنیم و اصلاح فرایندها را پیش ببریم.

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت تدوین طرح گفت: فاز اول مانیتورینگ در شناخت وضعیت موجود به اتمام رسیده و در فاز دوم بر روی آزمایش های پسماندها در حوزه های مختلف کار می کنیم.

وی ادامه داد: در طرح مدیریت پسماند به طور هماهنگ روی چهار نوع پسماند شامل پسماند خانگی، پسماندهای عمرانی و ساختمانی، پسماندهای پزشکی و پسماندهای صنعتی مطالعه می‌کنیم. اولویت اول پسماندهای خانگی با محوریت تفکیک از مبدا و همچنین استفاده از روش های نوآورانه و خلاقانه به ویژه با استفاده از اپلیکیشن ها و کارهای جدید است.

رییس مرکز مطالعات با بیان اینکه راه حل اجرای این طرح مشارکت خود مردم است، اضافه کرد: در تمام فرایندها تنها عامل کلیدی که متاسفانه مورد غفلت واقع شده مشارکت خود مردم است. بدون مشارکت مردم هیچ مطالعه‌ای در رابطه با مدیریت پسماند به سرانجام نخواهد رسید. طبق قانون هم یکی از الزامات مدیریت های محلی جلب مشارکت مردم است.

 او درباره زمان اتمام تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران گفت: قطعا به امسال نمی‌رسد چون طبق قرارداد زمان مدیریت پروژه پسماند هجده ماهه است؛ ولی به این معنا نیست که در این مدت دست روی دست بگذاریم. فرایندها به تدریج در حال انجام است و در پایان چارچوب کلی بیرون می آید.

بوچانی ادامه داد: طرح جامع مدیریت پسماند دو مرحله دارد که در مرحله اول کل فرایند را با هم می بینیم و در مرحله دوم فرایند اجرا به صورت جزء به جزء در نظر گرفته می شود. نمی‌توانیم کل پسماند را تعطیل کنیم و منتظر بمانیم تا طرح جامع آماده شود. در حال حاضر می توانیم قراردادها را اصلاح کنیم و به آموزش و استفاده از فرایندهای نوین پرداخته و از آنها بهره ببریم.

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه در حال بستر سازی برای اصلاح فرایندها هستیم، تاکید کرد: برای مثال در رابطه با زباله های بیمارستانی در حال اصلاح فرایند هستیم؛ این که در آخر به سوز برسد یا در داخل خود بیمارستان جمع‌آوری و امحا شود، یا درباره پسماندهای خانگی دنبال راهکاری برای مشارکت خود مردم هستیم.

بوچانی ادامه داد: هم اکنون در رابطه با مدیریت سطل ها در حال اصلاح فرایند هستیم ولی در طرح جامع مشخص می‌شود که به تدریج از کجا سطل‌های داخل شهر را جمع‌آوری کنیم. چالش های حقوقی و مقررات و ضوابطی داریم که این چالش ها به ویژه از حیث ضوابطی که در داخل شهرداری است، اصلاح شده‌اند.