۰ نفر

محمد سالاری در نشست خبری؛

تشویق کارمندان متخلف در حوزه شهرسازی از سوی شهرداری!/ برای درآمدزایی چشممان را در مقابل تخلف می‌بندیم

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۳
کد خبر: 374729
تشویق کارمندان متخلف در حوزه شهرسازی از سوی شهرداری!/ برای درآمدزایی چشممان را در مقابل تخلف می‌بندیم

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران چه در دوره گذشته وچه در دوره فعلی کارمندان متخلف حوزه شهرسازی را به دلیل کارکرد درآمدزایی که دارند، تشویق می‌کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نشست خبری که ظهر امروز در محل ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد با اشاره به کم‌کاری کمیسیون ماده 100 در صدور رای تخریب برای ساختمان‌های متخلف گفت: بسیاری از ساختمان‌ها همچون پالادیوم و ساختمان‌های فرشته و طبیعت در منطقه 22 رای تخریب گرفته‌اند اما کمیسیون ماده 100 تحت فشار مالکان و اقدام تخریب نمی‌کند. از رسانه‌ها می‌خواهم که در تخریب ساختمان‌هایی که غیرقانونی ساخته شده به ما کمک کنند.

او با اشاره به تهیه طرح تفصیلی منطقه 22 اظهار کرد: باید شهرداری بعد از تهیه طرح آن را جهت تصویب به شورای شهر تهران ارسال کند اما بدون تایید شورا طرح را به شورای عالی معماری و شهرسازی فرستاده است. بارها طی تذکری کتبی و شفاهی نسبت به این اقدام غیرقانونی شهرداری تذکر داده‌ایم. 

سالاری ادامه داد: تمام طرح‌های توسعه شهری باید بر پایه توسعه حمل و نقل همگانی تهیه و تدوین شود و طرح تفصیلی منطقه 22 چنین ویژگی‌هایی را ندارد. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به کاهش صدور پروانه ساختمانی گفت: یکی از دلایل کاهش صدور پروانه ساختمانی جلوگیری از تخلف و قانونمند کردن فرایند است. دیگر بساط مجوز ساخت بلند مرتبه در کوجه‌های 6 متری جمع شده و همین موضوع باعث کاهش مقبولیت شده است. 

او همچنین با اشاره به ¬طرح مسکن استیجاری نیز گفت: این طرح پایه کارشناسی ندارد و به همین دلیل از آن اطلاع خاصی ندارم. به زودی جلسه‌ای به حضور وزارت کشور،وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در این زمینه برگزار خواهد شد. اما هنوز دولت برنامه عملیاتی برای این موضوع درنظر نگرفته است. 

 عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در این دوره و در دوره‌های گذشته کارمندان متخلف در حوزه شهرسازی را به دلیل درآمدزایی تشویق کرده و می‌کند، گفت: عمده تخلفات حوزه شهرسازی در شوراهای معماری مناطق اتفاق می‌افتد و اغلب وصول جرائم هم همان جا حل و فصل می‌شود. 

وی ادامه داد: وقتی مالک بر سر وصول جریمه نقدی با شورای معماری منطقه به نتیجه نمی‌رسد، آن‌ها تخلف را به کمیسیون ماده 100 میفرستند که با حربه نیوجرسی جریمه به حساب شهرداری واریز شود. دید همه شوراهای معماری مناطق فقط درآمدزایی است نه جلوگیری از تخلف. 

سالاری اضافه کرد: شهرداری هم به جای برکناری کارمندان متخلف ومعرفی آن‌ها به کمیته‌های انظباطی، چون برای شهرداری درآمدزایی کرده‌اند، آن‌ها را تشویق می‌کنند. این اتفاق هم در دوره گذشته افتاده  و در این دوره هم ادامه پیدا کرده است. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به طرح موضعی باغات کن گفت: با مالکان به توافق رسیدیم که هزار و 70هکتار از باغات به هم پیوسته کن تجمیع و تبدیل به تفرجگاه شود.هرچند مالکان به این موضوع معترضند و معتقدند که شهرداری چرا جلوی بارگذاری‌های وسیع در منطقه 22 را نگرفته اما حالا تمام آمال و آروزهایش جهت حفظ باغات را می‌خواهد در کن پیاده کند. 

سالاری درباره احتمال تغییر در هیئت رییسه شورا هم گفت: بررسی این موضوع به جلسه سوم شهریورماه بعد از تعطیلات شورا موکول شده است. 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به گستردگی وجود بافت فرسوده در پایتخت اظهار کرد: در حوزه بافت فرسوده، شهرداری تهران درجا تخریب و نوسازی می‌کند؛ یعنی به جای اینکه در کنار نوسازی ساختمان، بازآفرینی محله‌ای و پلاک شهری نیز انجام دهد فقط یک یا چند پلاک را بدون اینکه معابر اصلاح و یا سرانه منطقه تامین شود، نوسازی می‌کند. 

 سالاری همچنین با اشاره به پروژه ساختمان بلدیه گفت: معتقدیم نباید هر فضای بازی را پلازا تلقی کنیم، این نوع برخورد کردن با فضاهای این چنینی در دنیا منسوخ شده است.در همین پلازای میدان هفتم تیر باید سایبان یا آلاچیقی در نظر گرفته شود تا جامع شهری را دور هم جمع کند. در میدان امام خمینی و پروژه بلدیه قطعا با در نظر گرفتن هویت تاریخی عمل خواهیم کرد و این محیط را تبدیل به خانه شهر یعنی محلی برای گرده‌همایی شهروندان می‌کنیم. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین خبر داد که بنا داریم تمام ساختمان‌های زیر مجموعه شهرداری را اطراف پارک شهر آورده و نرده‌ها را جمع کنیم تا مردم بتوانند در محدوده محدود خدمات شهرداری را دریافت کنند.