۰ نفر

تصمیمات مقطعی علت ایجاد بن‌بست در توسعه حمل‌ونقل عمومی

۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 374478
تصمیمات مقطعی علت ایجاد بن‌بست در توسعه حمل‌ونقل عمومی

یک کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: طی دو سال گذشته حوزه حمل و نقل و ترافیک تهران در پیچ و خم تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی دچار گره‌های ناگشودنی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد علی کرونی با اشاره به آخرین وضعیت سیاست‌ گذاری و عملکردی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: فرآیند مدیریت حمل و نقل و ترافیک اساسا در سطوح راهبردی مدیریت کلان شهری مطرح می‌شود که نیازمند طی طریق بر مدار برنامه‌های جامع حمل و نقل  است، اما این امر مهم در تهران طی دو سال گذشته در پیچ و خم تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی دچار گره‌های ناگشودنی شده است. آنچه در حوزه حمل و نقل تهران شاهد هستیم پیشرفت یک جانبه سیاستی اشتباه، آن هم در بخش وضع عوارض و محدودیت تردد بوده است.

وی ادامه داد: اجرایی سازی طرح‌هایی که از پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی لازم برخوردار نیستند و عموما پس از اجرا راستی آزمایی گشته و دچار دگرگونی‌های بنیادین می‌شوند. غافل از اینکه تغییر مدام سیاست‌های راهبردی، از یک سو مانع فرهنگ سازی ترافیکی و نهادینه شدن استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می شود و از سوی دیگر موجبات شدید اتلاف سرمایه و همچنین تخصیص غیر هدفمند بودجه شده است و عدم اعتماد عمومی به این سیاست‌ها را رقم زده است.

کرونی با بیان این که مدیریت حوزه حمل و نقل شهرداری تهران طی مدت سپری شده از دوره جدید مدیریت شهری، با فاصله گرفتن از فضای کارشناسی و کج روی های غیر فنی و اصولی، بیش از پیش این حوزه را از اهداف کلان تعریف شده آن دور کرد گفت: آمارسازی ها و ارائه اطلاعات  غیر مستند که نمونه های آن در بیان اثرات اجرای طرح های ممنوعیت تردد موجود است بعضا منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه در پارلمان شهری شد.

وی افزود: افزایش تخلفات و تردد غیر مجاز در محدوده طرح ترافیک، اتلاف منابع درآمدی پایدار حوزه حمل و نقل از جمله پارک حاشیه ای و مجتمع های ایستگاهی، ناکارآمدی در راه اندازی کامل خطوط مترو پس از ۲ سال و البته بهره برداری از بخشی از خطوط ۶ و ۷ با نواقص فراوان و بعضا بدون ایمنی، کاهش مسافران مترو و اتوبوس، بی برنامگی در خصوص ساماندهی موتورسیکلت ها، ضعف مدیریتی و نظارتی در حوزه تاکسیرانی با بیشترین آمار شکایات مردمی طی ۲ سال گذشته، گواهی متقن بر ضعف عملکرد حوزه حمل و نقل شهرداری تهران است که از نگاه تیزبینانه شهروندان تهرانی دور نمانده است و قطعا اثرات این نقصان در سال های آتی بیشتر نمایان خواهدشد.

این کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک   تاکید کرد : با توجه به جایگاه شورای شهر در سیاست گذاری شهری و نظارت بر حسن مدیریت شهر تهران، بی تفاوتی نسبت به قرارگیری معاونت حمل و نقل و ترافیک پایتخت در مسیر صحیح و جلوگیری از کج روی‌ها و اعمال تصمیمات مقطعی زیانبار قاعدتا پذیرفتنی نیست. در این راستا اینجانب، اقدامات نظارتی و پایش وضعیت پروژه‌های مدیریت شهری را به صورت پیوسته دنبال کرده  و نسبت به اخذ بازخورد از طرح‌های اجرا شده با رویکرد اطلاع رسانی به ریاست شورای شهر و اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل، در جهت رفع نقایص و بهبود آن‌ها اقدام می کنم.