۰ نفر

تمدید زمان انتخابات شورایاری/ برگزاری انتخابات در امنیت کامل

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 369191
تمدید زمان انتخابات شورایاری/ برگزاری انتخابات در امنیت کامل

سخنگوی شورای شهر تهران آخرین وضعیت انتخابات شورایاری ها را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اعطا بعد از ظهر امروز با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار دریافت شده تا ساعت ۱۵ شمار رای دهندگان ۳۲۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه آمار شرکت کنندگان تا این لحظه قابل توجه و فراتر از حد انتظار بوده است، گفت: از ظهر امروز میزان مشارکت مردم در انتخابات شورایاری شتاب گرفته است و استقبال از انتخابات خوب بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر آماری تا کنون ۶۴ درصد رای دهندگان آقا و ۳۶ درصد زن بوده‌اند، گفت: از نظر تعداد آراء سه منطقه ۴، ۱۶ و ۵ در صدر قرار دارند.

وی افزود: از نظر درصد مشارکت به جمعیت منطقه، مناطق ۱۹، ۱۲ و ۱۸ در صدر هستند.

اعطا در مورد محلاتی که بیشترین درصد مشارکت را داشتند، گفت: محله گلشن در منطقه ۴، محله نعمت آباد در منطقه ۱۹، محله شکوفه در منطقه ۱۹، محله تهرانپارس غربی در منطقه ۴، محله جوادیه در منطقه ۱۶، محله خزانه در منطقه ۱۶، مشیریه در منطقه ۱۵، محله جوادیه در منطقه ۴، محله اسلام آباد والفجر در منطقه ۱۵ و عبدل آباد در منطقه ۱۹ نیز بیشترین مشارکت را در سطح محلات داشتند.

اعطا در مورد تخلفات احتمالی نیز با بیان اینکه تخلفی به هیات نظارت تاکنون گزارش نشده است، گفت: البته در شعب تخلفی نبوده ولی احتمال دارد که کاندیداها بخواهند از محلات و مناطق دیگر رای جمع‌آوری کنند.

سخنگوی دولت در محله قدیمی خود رای داد

علی ربیعی امروز به همراه افشین حبیب‌زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران در محله قدیمی جوادیه حاضر و رای خود را در صندوق مسجد حوری انداخت.

سخنگوی دولت پس از رای دادن در جمع خبرنگاران گفت: این انتخابات، انتخاب بنیان بودن ایران را از جلوه خرد محلی نشان داد.

وی با بیان اینکه این انتخابات از چند جنبه مهم و پر اهمیت است، اظهار کرد: جنبه اول ان این است که فضای عمومی متاثر از تحریم در کشور و تبلیغات صورت گرفته مبنی بر فروپاشی جامعه ایران و پایین آمدن سرمایه اجتماعی و حضور مردم نسبت به جامعه خرد محلی قابل تامل بود.

ربیعی ادامه داد: اهمیت دیگر این انتخابات این است که با توجه به توسعه نامتوازن شهری، مفهوم محله در معرض فرسایش تدریجی قرار گرفته بود. این انتخابات به نوعی احیای محلات و اجتماعات محلی را با خود خود همراه دارد.

وی حضور اقشار مختلف جامعه را از دیگر جنبه‌های مهم این انتخابات برشمرد و گفت: نکته حایز اهمیت در این انتخابات، حضور چشمگیر زنان در جمع کاندیداهای این انتخابات بود. مطلع شدم ۲۵ درصد نامزدهای این انتخابات را زنان تشکیل می دهند در حالیکه در دوره قبل، این میزان ۱۲ درصد بوده است. این امر نشان دهنده این است که زنان در عرصه اجتماعی فعال‌تر شده اند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در دولت بنا داریم که امور اجرایی و عملیاتی دولت را به نهادهای محلی و مدیریت های محله واگذار کنیم و این انتخابات زمینه ساز واگذار اجراییات به نهادهای محلی است.

الکترونیکی کردن انتخابات از تخلفات آشکار جلوگیری می کند

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران هم درجریان برگزاری انتخابات شورایاری ها با بیان اینکه نگران برگزاری این دوره از انتخابات شورایاری به علت الکترونیکی شدن آن بودیم، عنوان کرد: اولین تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی مربوط به انتخابات شورایاری در پایتخت است که در ۳۵۲ حوزه انتخابی مستقل برگزار می‌شود. بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های دریافت شده از سازمان فاوا شهرداری تهران و هیئت اجرایی برگزاری انتخابات نشان می‌دهد که فرآیند انتخابات بدون هیچ مشکلی درحال برگزاری است.

وی با ابراز امیدواری از نتایج نهایی این انتخابات الکترونیکی، گفت: مجموعه‌ای از بارگذاری‌ها در این سیستم هوشمند انجام شده و مسوولین ستاد از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می‌توانند از چگونگی فرآیند مشارکت و مشکلات پیش آمده اطلاع یابند. به صورت آنلاین تعداد رأی دهندگان برحسب جنسیت و سن و همچنین حوزه‌های انتخابیه قابل مشاهده خواهد بود. انتخابات شورایاری‌های محلات می‌تواند نقطه عطفی برای برگزاری انتخابات دیگر در سطح ملی باشد.

این عضو شورای شهر تهران از یک تجربه قدیمی خود در مورد فرآیند انتخابات شورایاری‌ها، گفت: در دوره چهارم که مسوولیت هیئت نظارت را برعهده داشتم، مغایرت‌های بسیاری بین نتایج تجمیع آرای هیئت اجرایی با هیئت نظارت وجود داشت. با الکترونیکی شدن انتخابات، مشکلات بسیاری اعم از مهندسی انتخابات، تخلفات آشکار و … جلوگیری می‌شود.

تدابیرترافیکی برای ترافیک ساعات آخر انتخابات

سردار محمدکریم بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران و مشاور شهردار تهران با اشاره به اینکه بعد از اذان و ساعات آخر انتخابات شاهد حضور گسترده مردم خواهیم بود، گفت: این امر سبب افزایش ترافیک خواهد شد و تدابیر ویژه ای در این رابطه لحاظ کرده‌ایم تا ترافیک احتمالی بهبود پیدا کند.

بیات در ادامه اظهار داشت: از ساعت پنج صبح امروز به صورت فعال همکاران من در سطح شهر حضور پیدا کردند و برای ایجاد امنیت تلاش کردند.

وی با بیان اینکه تاکنون موارد امنیتی یا غیرامنیتی گزارش نشده است تصریح کرد: مگر در چند مورد جزئی که با تذکر و ارشاد همکاران من همراه بوده و چنانچه نیازی باشد همکاران من دخالت خواهند کرد.

وی افزود: در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی افراد به مقر انتقال داده می شود.

بیات در پایان گفت: نیروی انتظامی با استفاده از توان انتظامی تهران بزرگ در این انتخابات حضور دارد و باید از سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران که همکاری لازم در برگزاری این انتخابات را داشتند قدردانی کنم.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات، گفت: شهر تهران یک ابر شهر است و برای احصا و حل مشکلات شهر تهران نیازمند آن هستیم که شورایاری‌ها فعال‌تر شوند.

وی گفت: من رای خود را در نزدیکی محل سکونت‌مان واقع در محله سرو غربی ثبت کرده‌ام و دیدم که از همه اقشار جامعه در صف رای گیری حضور داشتند.

امانی با بیان اینکه شورایاری‌ها برای مدیریت شهری لازم و ضروری هستند گفت: در گذشته شورایاری‌ها در اولویت مجلس و دولت نبودند اما حالا با این اتفاقات و کش و قوس‌های ایجاد شده امیدواریم که شورایاری‌ها به سمت قانونمند شدن پیش بروند.

وی تاکید کرد: شورایاری کوچکترین واحد اجرایی و نظارتی شهر است که امیدواریم بتوانند به شورای شهر کمک کنند.

این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: خیلی خوشحالم که مردم این انتخاب را جدی گرفتند. در گذشته رقابت ها جدی گرفته نمی‌شود و الان در حدود ۱۲ هزار نفر کاندید هستند و مشارکت دارند.

وی افزود: سیاسی ترین شورای شهر، انتخابات شورا یاری را سیاسی نکرده است و خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاده است و فرایند را خوب ارزیابی می‌کنند.

به گفته امانی حدود ۱۰ درصد رای تهران در منطقه ۲ تاکنون اخذ شده است.

تمدید زمان انتخابات تا ساعت ۱۸

براساس پیشنهاد ستاد اجرایی و با تایید رییس هیات نظارت پنجمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران زمان برگزاری انتخابات که تا ساعت ۱۶:۰۰ بعداظهر امروز چهارم مرداد ماه بود به مدت ۲ ساعت و تا ساعت ۱۸:۰۰ بعداظهر تمدید شد.