۰ نفر

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

تفکیک از مبدا یک اقدام اخلاقی است/ بیرون گذاشتن زباله به جز ساعت مقرر، نظم جمع‌آوری پسماند را بهم می‌زند

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۲
کد خبر: 368732
تفکیک از مبدا یک اقدام اخلاقی است/ بیرون گذاشتن زباله به جز ساعت مقرر، نظم جمع‌آوری پسماند را بهم می‌زند

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: شهروندان در هر زمانی زباله‌هایشان را داخل مخازن قرار می‌دهند و نظم جمع‌آوری زباله را بهم می‌زنند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ سید آرش حسینی میلانی درباره مشکل شستشوی ناکافی سطل‌های زباله ، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما در تهران ۵۷ هزار سطل زباله روباز داریم که برای همه در هر ساعتی قابل دسترسی است. این مسئله سبب شده تا شهروندان در هر زمانی که می‌خواهند زباله‌هایشان را داخل مخازن قرار دهند.

وی با بیان قرار دادن زباله در هر ساعت شبانه‌روز در سطل‌های زباله موجب شده تا نظم جمع‌آوری آنها بهم بخورد، اظهار کرد: هم‌اکنون در تهران روزی دو تا سه بار پسماند و زباله‌ها جمع‌آوری شوند که در کشورهای پیشرفته مرسوم نیست. از طرفی این مسئله، موجب شده تا هزینه گزافی را بر دوش شهرداری قرار داده و سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان صرف رفت و روب و جمع‌آوری زباله‌ها می‌شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: جمع‌آوری زباله‌ها در دو یا سه نوبت و پر شدن بلافاصله آن سطل‌ها سبب می‌شود شهرداری زمان کافی را برای تخلیه و شستشو نداشته باشد. علاوه بر اینکه زباله‌ها تفکیک نمی‌شوند و این مسئله، خود مشکلات دیگری را در فرایند مدیریت پسماند ایجاد می‌کند.

حسینی میلانی با بیان اینکه در کشورهای خارجی اگر شهروندان خارج از زمان تعیین شده زباله‌هایشان را بیرون بگذارند جریمه می‌شوند، تصریح کرد: ما در تهران چنین سازوکاری نداریم اما منطقی این است که مطابق با قانون، شهروندان سر ساعت تعیین شده زباله‌هایشان را بیرون بگذارند تا هم معابر مدت بیشتری تمییز بمانند و هم شهرداری فرصت انجام برخی اقدامات همچون شستشو سطل‌های زباله را پیدا کند.

وی با بیان اینکه در شرایط امروز تفکیک از مبدا در واقع یک اقدام اخلاقی است، خاطرنشان کرد: بخشی از علت وجود هزاران کودک کار در حوزه پسماند و ایجاد پدیده زباله‌گردی در نتیجه تفکیک نکردن زباله‌های تر و خشک از یکدیگر است. در نتیجه باید علاوه بر نجات کودکان کار از شرایط نامناسب ، با تفکیک از مبدا چرخه موجود را بشکنیم.

به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، برای اصلاح چرخه معیوب مدیریت پسماند در شهر تهران علاوه بر اقدامات قانونی در چارچوب مقررات کنونی باید راهکارهای اصلاح و تحول در طرح جامع مدیریت پسماند مشخص شود و با فرهنگ سازی و گفتگوهای مدنی باید مردم به این باور برسند که تفکیک از مبدا تا چه اندازه به حال شهر و حتی کودکان کار مفید است.