۰ نفر

انتخابات شورایاری‌ها قانونی است؟

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۹
کد خبر: 365738
انتخابات شورایاری‌ها قانونی است؟

در حالی که قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در 18 هزار شعبه اخذ رأی 4 مرداد در تهران برگزار شود اما سازمان بازرسی کل کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پس از کش و قوس‌های فراوان قرار است انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در روزهای ابتدایی مرداد در تهران برگزار شود.2 سال است که سکان هدایت شهر تهران به دست لیست امیدی ها افتاده است و آنها تاکنون این انتخابات را برگزار نکرده و شورایاری‌ها را بلاتکلیف نگاه داشته‌اند.

مدیریت شهری تاکنون چندین زمان برای برگزاری انتخابات اعلام کرده است اما انتخابات در زمان‌های اعلام شده برگزار نشد، گفته‌اند که قرار است در چهارم مرداد این انتخابات به صورت الکترونیک در سراسر شهر تهران برگزار شود.

اماو  اگرهای زیادی برای برگزاری انتخابات در تهران وجود دارد برخی به شیوه برگزاری انتخابات از سوی مدیریت شهری گله‌مند هستند و معتقدند که اعضای شورای شهر به دنبال سیاسی کاری و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هستند.

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران برگزار کننده انتخابات ستاد شورایاری ها و شهرداری تهران پشتیبانی این انتخابات را برعهده دارد اما در این دوره از انتخابات قرار است که شهرداری مجری انتخابات باشد بسیاری از برگزار کنندگان انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران به این موضوع گله‌مند هستند و معتقدند که نباید شهرداری مجری انتخابات پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها باشد چرا که قرار است شورایاری‌ها بر عملکرد شهرداری نظارت کند و اگر شهرداری مجری باشد دیگر شورایاری ها نمی توانند مسئولیت اصلی خود را که نظارت است به درستی انجام دهند.

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره شورایاری  انتقادات فراوانی در خصوص برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها دارد و معتقد است که محلات اصلاً درگیر انتخابات نشده اند.

به اعتقاد این عضو سابق شورای شهر مدیریت جدید فقط می‌خواهد برگزاری یک انتخاب  در رزومه خود داشته باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها باید بر اساس مصوبه هیأت وزیران برگزار شود گفت در دوره قبل نیز این مجوز اخذ شد تا ما توانستیم انتخابات را برگزار کنیم.

اما و اگرهای زیادی در خصوص برگزاری این دوره از انتخابات شورایاری‌ها وجود دارد تا اینکه ناصر سراج رئیس بازرسی کل کشور برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی عنوان می‌کند.

وی به یکی از رسانه‌ها گفته است که ما در این باره نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتیم و این انتخابات را قانونی نمی دانیم اگرچه شورای شهر می‌خواهد انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کند ولی ما گزارش ها را هم به وزارت کشور و شورای شهر و اخیراً به شخص رئیس جمهور ارسال کرده ایم و تذکرات لازم داده شده است.

با وجود اینکه سازمان بازرسی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی می داند ولی اعضای شورای شهر اصرار به قانونی بودن این انتخابات دارند.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: از نظر بنده طبق وظایفی که برای شورایاری‌ها ترسیم شده است، می‌توانند انجمن‌هایی را برای کمک به شوراها تشکیل دهند و قانون این اجازه را داده است. 

وی با بیان اینکه چهار دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران برگزار شده است، گفت: اگر انتخابات قانونی نبود که اجرا نمی‌شد، برای ابرشهری مثل تهران وجود شورایاری‌ها لازم و ضروری است. 

وی در پاسخ به این پرسش که شورای چهارم برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از هیأت وزیران مصوبه گرفته بود، گفت:‌ ما هم گرفته‌ایم، معاون اول رئیس جمهور به وزارت کشور دستور داده و نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه انجام شده است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که سراج رئیس سازمان بازرسی کشور اعلام کرده است که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است آیا احتمال به تعویق افتادن انتخابات وجود دارد،گفت:‌ بعید می‌دانم شاید از نظر شکلی ایراد گرفته‌اند چرا که انتخابات را اصولاً فرمانداری و وزارت کشور برگزار می‌کند وگرنه از نظر محتوا مشکلی وجود ندارد. 

اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که هماهنگی های لازم برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با دولتی ها صورت گرفته است و شخص معاون اول رئیس جمهور در این باره نامه نگاری های لازم را انجام داده و از وزارت کشور خواسته همکاری های لازم را انجام دهد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این باره گفت:‌ ما از آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نامه داریم که به وزارت کشور اعلام کرده که همکاری‌های لازم را برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها انجام دهد و اسناد موجود است.

وی ادامه داد: ممکن است اختلاف نظری بین سازمان بازرسی و دولت وجود داشته باشد که این موضوع ارتباطی به ما ندارد، ما از معاون اول رئیس جمهور اجازه گرفتیم.

وی در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها توسط شهرداری تهران گفت: اقدامات اجرایی را شهرداری انجام می‌دهد، شورا نهاد اجرایی نیست. در ساختار حاکمیت، شورا در طول مجلس قرار دارد، آیا مجلس انتخابات برگزار می‌کند؟

نژاد بهرام افزود: ما به عنوان شورا بر عملکرد انتخابات نظارت می‌ کنیم و تمام مراحل ثبت‌نام، تبلیغات و همچنین تعیین صلاحیت‌ها با نظارت صورت می‌گیرد و مشکلی وجود ندارد. 

اما نکته قابل تامل این است که محمدرضا جوادی یگانه رئیس هیأت اجرایی مرکزی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری ها به تمامی شهرداران مناطق و روسای هیئت‌های اجرایی مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کرده‌اند که از ارائه هرگونه اطلاعات در خصوص انتخابات به رسانه‌ها خودداری کرده و فقط دبیر هیات اجرایی مرکزی درباره انتخابات مصاحبه کند.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در این باره  گفت فکر می‌کنم به دلیل اینکه اخبار از یک کانال منتشر شود این تصمیم گرفته شده است تا اخبار متناقض منتشر نشود و مردم دچار سردرگمی نشود البته محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش برخی معتقد هستند این ابلاغیه باعث می شود که اخبار از یک کانال منتشر شود و برخی دیگر هم می‌گویند که قرار است انتخابات مهندسی شود و مجریان نگران این هستند که آمار و اخبار متناقض اعلام و افشاگری‌های صورت گیرد. تاکنون مجریان در این باره اطلاع رسانی نکرده و شفاف سازی  لازم صورت نگرفته است

بر اساس این گزارش قرار است انتخابات شورایاری‌ها در ۳۵۲ حوزه انتخابیه و ۱۸ در شعبه اخذ رای در چهارم مرداد ماه در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به صورت الکترونیک برگزار شود البته در خصوص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیز بحث های زیادی وجود دارد برخی معتقدند که این انتخابات دست یک جناح است و می‌توانند انتخابات را مهندسی کنند همچنین سرور ها نیز دست خود برگزارکنندگان است و بهتر است مسؤولان مربوطه در این‌باره ورود کنند.

با توجه به این که انتقادات زیادی به برگزاری این دوره از انتخابات وجود دارد  اما هنوز مدیران به ابهامات پاسخ لازم  را نداده‌اند. حتی سازمان بازرسی کل کشور نیز برگزاری این انتخابات را غیر قانونی اعلام کرده است. هنوز سرنوشت پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها که با تعلل بسیار طولانی قرار است ظرف چند روز آینده برگزار شود مشخص نیست.