۰ نفر

رییس شورای شهر تهران:

تولید خودروهای داخلی با تکنولوژی 20سال پیش/ از یک سوم ظرفیت حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنیم

۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 365442
تولید خودروهای داخلی با تکنولوژی 20سال پیش/ از یک سوم ظرفیت حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنیم

رئیس شورای شهر تهران گفت:خودروهای تولیدی در کشور با تکنولوژی 20 سال پیش است که تولید این نوع خودروها در افزایش آلودگی هوا تأثیرگذار است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از اساسی ترین مشکلات شهر تهران است و برای حل آن باید راهکارهای اساسی پیش بینی کنیم، گفت: یکی از مسائل شهر تهران خودروهای غیراستاندارد است. در دنیا خودروها در هر 100 کیلومتر 3 لیتر سوخت مصرف می کنند و نیمی از خودروها به سمت برقی شدن رفته است اما در ایران خودروها با تکنولوژی خطوط 20 سال پیش ساخته می شود.

وی ادامه داد: در سال های گذشته سالانه 800 هزار خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید می شد که گفته می شد نیمی از آن در استان تهران توزیع می شود که با توجه به اتفاقات اخیر، گفته می شود این میزان تولید به نصف رسیده، بنابراین برخی تصمیمات ترامپ برای ایران زیان ده هم نیست و کاهش تولیدات خودروهای غیراستاندارد باعث می شود آلودگی هوا نیز کمتر شود.

رئیس شورای شهر با تأکید بر اینکه در دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی رفته اند، گفت: این موضوع به نفع کشور ما نیز هست و ایجاد شغل با استفاده از متخصصان می کند.

وی با بیان اینکه سرانه مالکیت خودرو در کشور دو برابر شده است، گفت: با افزایش خودرو طبیعی است که هوا نیز آلوده تر شود.

هاشمی در ادامه تذکر داد: در تمام کلانشهرهای دنیا به سمت موانعی برای ورود خودروها به محدوده های مرکزی شهر می روند، مانند گران کردن پارکینگ و سوخت اما نباید فراموش کنیم که در تمام این کشورها جایگزین استفاده از خودروهای شخصی، توسعه حمل و نقل عمومی پاک است. ما باید به سمت توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی برویم. در حال حاضر ما ظرفیت 6 تا 7 میلیونی برای مترو ایجاد کرده ایم اما تنها یک سوم این ظرفیت استفاده می شود. یا در حوزه اتوبوس ضریب اشغال در شهر پایین است.

وی با بیان اینکه تنها کافی نیست که تردد در مرکز شهر کم شود گفت: اگر تردد در منطقه 22 نیز افزایش پیدا کند به دلیل جهت حرکت باد که غرب به شرق است، سایر نقاط نیز تحت تأثیر قرار می گیرند، بنابراین باید به سمت مدیریت ترافیک در تمام سطح شهر برویم.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص انتقاداتی که به طرح جدید ترافیک می شود، گفت: اصولا طرح های ترافیک در شورای ترافیک تصویب می شود و تنها نرخ عوارض آن در شورای شهر تصویب می شود که البته درخواست ما این است که شورا نیز در جریان این امور قرار گیرد و در تصمیم گیری ها سهیم باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا امروز شهردار تهران توضیحی در خصوص توسعه مترو نداد، گفت: آقای پورسیدآقایی در ابتدای جلسه به من گفت اسلایدهای ما زیاد است و من به او گفتم اگر در کنار هر اسلاید دو جمله در خصوص مترو و حمل و نقل عمومی بگویید، دو ساعت به شما وقت سخنرانی می دهم اما ایشان چیزی در این رابطه نگفت.

رئیس شورا در خصوص افزایش آمار موتورسیکلت در تهران نیز گفت: استفاده از موتورسیکلت در خیلی از شهرهای دنیا مانند تایلند، تایوان و چین مرسوم است اما با استفاده از موتورسیکلت های برقی و پاک می توان اثرات آلودگی افزایش استفاده از موتور را کاهش داد. در بیشتر شهرهای دنیا از موتورسیکلت برقی استفاده می شود.