۰ نفر

سخنگوی شورای شهر تهران:

ثابت ماندن عوارض ساختمانی طی ۵سال/سو استفاده برخی دلالان ساخت و ساز

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 363892
ثابت ماندن عوارض ساختمانی طی ۵سال/سو استفاده برخی دلالان ساخت و ساز

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:ثابت ماندن عوارض ساختمانی طی ٥سال باعث سو استفاده برخی از دلالان ساخت و ساز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اعطا در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 98 با اشاره به توافق شهرداری تهران و دانشگاه جنگ به منظور بازگشایی درهای بنای تاریخی تیمورتاش به روی مردم اظهار کرد: از نوروز 97 درهای این بنای تاریخی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و دانشگاه جنگ به روی مردم باز شده و شهروندان می‌توانند دو روز در هفته از خانه تاریخی تیمورتاش که به موزه تبدیل شده بازدید کنند. بر اساس آمارها در برخی از روزها بین 600 تا 700 گردشگر از این بنای تاریخی بازدید می کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تعامل خوبی برای استفاده از بناهای قدیمی بین مدیریت شهری و ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

اعطا در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تاریخ 4 مردادماه اضافه کرد: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از جنبه‌های مختلف برای مدیریت شهری واجد اهمیت است و این امر می‌طلبد تا رسانه‌ها برای شکل‌گیری مشارکتی جدی در این زمینه به شورا و مدیریت شهری کمک کنند. در واقع بحث مشارکت اجتماعی از ستون محلات آغاز می‌شود و ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه به رویکرد ویژه شهرداری تهران در امتداد رویکرد شورای شهر نسبت به توسعه فضاهای عمومی اشاره کرد و گفت: از جمله مصادیق این موضوع میدانگاه هفتم تیر و پروژه میدان امام خمینی (ره) است. اگرچه شورا نسبت به اقدامات صورت‌گرفته نقطه‌نظرات متفاوتی دارد و بعضاً ممکن است انتقاداتی وجود داشته باشد، اما اقدامات انجام‌شده در راستای سیاست‌های شوراست.

اعطا ادامه داد: البته در بحث جمع‌آوری پل گیشا نیز اگرچه در ظاهر اقدامات ترافیکی انجام شده است، به گونه‌ای می‌توان از این اقدام در جهت توسعه فضاهای عمومی شهر نیز نام برد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره بازپس‌گیری 4 هزار ملک واگذار شده، توضیح داد: در شورای پنجم مصوبه‌ای به این منظور که شهرداری باید برای واگذاری حق بهره‌برداری از شورا مجوز بگیرد به تصویب رسید. همچنین در تمامی موارد پیش از این که شهرداری حق بهره‌برداری را واگذار کرده باشد، تصمیم بر این شد تا مجدداً موارد برای گرفتن مجوز به شورای شهر بیاید. از آن زمان تا به امروز تلاش شده تا نظارت‌های کافی برای عمل نکردن خارج از چارچوب مصوبه شورا اعمال شود. 

وی درباره برگزاری جلسه‌ای درباره املاکی که پیش از این واگذار شده بود، عنوان کرد: با مسئولین مختلف در شهرداری جلساتی را در این راستا برگزار و سازمان املاک آماری را ارائه کرده است. اگرچه این آمار به صورت رسمی اعلام نشده و استدلال شهرداری این بوده که برای شیوه بازپس‌گیری املاک واگذار شده هنوز به یک نتیجه قطعی نرسیده است. البته شهرداری موضوع را دنبال می‌کند تا بخش عمده‌ای از املاک باز‌پس‌گیری شوند. شورا از مصوبه خود دفاع می‌کند و در جلسات مختلف کمیسیون‌ها این موضوع در حال بررسی است. 

لزوم تهیه پیوست اجتماعی برای ایجاد طرح‌های شهری

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نداشتن پیوست اجتماعی خیابان سی تیر و بروز برخی از مشکلات اجتماعی گفت: در مقیاس‌های شهری وقتی قرار است پروژه‌ای به بهره‌برداری برسد باید برای آن پیوست‌‌های اجتماعی در نظر گرفته شود. اگرچه این امر در شهرداری تهران مسبوق به سابقه نبوده و اگر هم تصمیم به تهیه پیوست اجتماعی گرفته می‌شد این کار را چندان جدی نمی‌گرفتند. این پیوست‌ها نه تنها برای پیاده‌راه‌های شهری بلکه برای طرح‌‌هایی از جمله کاهش آلودگی و ... باید تهیه شود و به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم از نتایج آن بهره ببریم نه اینکه در اواخر کار تنها برای اینکه اعلام کنیم پیوست اجتماعی وجود داشته اقدامی را انجام دهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره آخرین وضعیت پیگیری طرح‌های تحقیق و تفحص در شورای شهر عنوان کرد: چند طرح تحقیق و تفحص در دستور کار شوراست و در مراحل مختلف پیگیری می‌شود. پس از تشکیل هیأت تحقیق و تفحص بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های حاصل از آن محرمانه خواهد بود. به همین دلیل در مقطعی روند گزارش و اطلاع‌رسانی درباره مؤسسه همشهری متوقف شد زیرا طبق قانون گزارش تهیه شده محرمانه خواهد بود. البته چند طرح تحقیق و تفحص در دستور کار شورای شهر قرار دارد که باید بررسی‌های حقوقی لازم درباره آنها انجام شود. 

اعطا با تأکید بر اینکه طرح تحقیق و تفحص از املاک شهرداری در دست اجراست، عنوان کرد: در مواردی که لازم است تا در بحث تحقیق و تفحص اقداماتی انجام شود گزارش‌های لازم تهیه می‌شوند و اگر لازم شد آن را به دستگاه قضایی ارسال خواهیم کرد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که در حال حاضر 4 طرح تحقیق و تفحص در شورای شهر در حال بررسی است و از نام بردن دو مورد دیگر به دلیل اینکه در مراحل مقدماتی به سر می‌برند خودداری کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف نظرها پیرامون اجرای طرح زیست شبانه در شهر تهران عنوان کرد: شورای شهر در مصوبه‌ای تحت عنوان برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی و تحقق زیست شبانه در چشم‌انداز تهران 1402، شهرداری را به ارائه لایحه‌ای ملزم کرد. اخیراً این موضوع در جلسه هیأت مرکزی حل اختلاف مطرح شده است. اگرچه پیش از این نامه‌ای از فرمانداری به شورای شهر آمده و مسایلی را مطرح کرده بودند. در نهایت تصمیم بر این شد تا این موضوع در هیأت مرکزی حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد و مشخصاً نیاز به بحث و بررسی بیشتر برای تحقق زیست شبانه در شهر تهران لازم بود. به همین دلیل به اتفاق آراء تصمیم‌گیری شد تا برای رفع برخی ابهامات از فرماندار و رئیس شورای شهر تهران برای حضور در جلسه آتی هیأت مرکزی حل اختلاف دعوت شود.

اعطا با بیان اینکه این موضوع در فضای عمومی و رسانه‌ای به گونه‌ای مطرح شد که گویا اختلاف نظر جدی و تقابل در این‌باره وجود دارد، گفت: در حال حاضر این موضوع در کمیسیون‌های ذیربط در حال بررسی است اگرچه مشخص است باید برای اجرای زیست شبانه در شهر تهران زیرساخت‌های لازم محقق شود و این امر تنها با تعامل دستگاه‌‌ها و نهادهای ذی‌مدخل به نتیجه می‌رسد. ما امیدواریم به دنبال برگزاری جلسات در هیأت مرکزی حل اختلاف، ابهامات رفع شوند زیرا نظر شورا و مدیریت شهری این است که مردم همان‌گونه که در طول روز می‌توانند به احتیاجات خود دست پیدا کنند در شب هم بتوانند نیازهای خود را مرتفع کنند.

تصویب ضوابط ساخت‌وساز در خانه‌باغ در شورای عالی شهرسازی و معماری

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت ضوابط ساخت‌وساز در شورای عالی شهرسازی و معماری تصریح کرد: ضوابط مذکور در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده است و پس از اصلاحات لازم قرار است تا در طرح جامع اعمال شود. قاعدتاً باید ظرف روزهای آینده ضوابط ابلاغ و پس از ابلاغ، اطلاع‌رسانی شود اگرچه پس از ابلاغ ضابطه ساخت‌وساز در خانه‌باغ‌ها باید کمیته فنی باغ برای ساخت‌وساز تشکیل شود.

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بالا گرفتن اختلافات میان شهردار و شورای شهر گفت: کلیدواژه ارتباط شورا و شهرداری پشتیبانی پرسشگرانه است. شورا یک نهاد نظارتی است و باید بر شهرداری نظارت کند و اگر از شهرداری سؤال نپرسد در واقع به رسالت خود عمل نکرده است. اگرچه این موضوع تقابلی با انتخاب شهردار و حمایت از او ندارد. اگر پرسشگری حمایت‌گرایانه وجود نداشته باشد تفکیکی میان شورا و شهرداری اتفاق نمی‌افتد. 

وی ادامه داد: اخیراً رئیس شورای شهر تهران در همایش فصلی مدیران موضع شورا را نسبت به شهردار اعلام کرده و آن چیزی جز حمایت قاطعانه نبوده است. اگرچه ایشان در جایگاه نمایندگی مردم مطالبات شهروندان را هم اعلام کرده است، اما در رابطه شورا با شهردار امر جدیدی به وقوع نپیوسته و همان حمایت قبلی برقرار است.

سخنگوی شورای شهر تهران خطاب به خبرنگاران گفت: از همکاران در رسانه‌ها می‌خواهم به چیزی که وجود خارجی ندارد به گونه‌ای دامن نزنند که شرایط عمومی کشور اقتضا نمی‌کند. در حال حاضر شرایط عمومی به گونه‌ای است که باید به سمت وحدت و انسجام حرکت کنیم و از تفرقه افکنی، اختلاف و برکناری پرهیز کنیم. این موضوع به نفع هیچ کس نیست و کسی در این میان سود نمی‌برد. اولویت اصلی ما در موضع‌گیری‌ها باید مصلحت عمومی شهر و مصالح ملی باشد.

اعطا در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره گلایه فرزند جناب آقای عزت‌ا... انتظامی نسبت به تغییرات نامتناسب در خانه پدری‌اش گفت: در بحث خانه‌موزه‌ها به طور کلی این موضوع حائز اهمیت است که رسالت بنا حفظ شود و تا حد ممکن، شکل و فرم معماری و اشیائی که در خانه وجود دارند را تغییر ندهیم اگرچه متأسفانه در برخی از موارد پایبندی به این موضوع وجود نداشته یا حداقلی بوده است. جهت‌گیری ما این است که نظارت جدی‌تری را اعمال کنیم تا در بحث خانه‌موزه‌ها پایبندی کامل وجود داشته باشد و به لحاظ معماری بنا، اصالت حفظ شود. اگرچه پس از دخل و تصرف، بازگرداندن به حالت اولیه ممکن نیست پس باید در شیوه تغییرات، دقت‌ لازم را به کار ببریم.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره عدم اطلاع‌رسانی مناسب به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: به لحاظ اطلاع‌رسانی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. در حال حاضر بخشی از شهروندان در این باره اطلاعات کافی ندارند. اگرچه در این راستا رسانه‌ها نیز می‌توانستند کمک شایان توجهی به مدیریت شهری بکنند. در این باره اگر لازم باشد هرگونه اطلاعات خامی به دست آید شهرداری تهران می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه آمارها حاکی از آن است طی روزهای اخیر به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا شاهد کاهش طول ترافیک سنگین بوده‌ایم گفت: در 10 روز گذشته نسبت به روزهای متناظر در ماه پیش شاهد کاهش 35 درصدی طول ترافیک در معابر بوده‌ایم. همچنین آمار ورود به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا با کاهش 24 درصدی روبرو بوده است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این نکته که برای ارزیابی‌ها در خصوص اجرای یک طرح به یک بازه زمانی 90 روزه نیاز است، عنوان کرد: به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا شاهد جمع‌آوری پل گیشا هم بوده‌ایم که این امر بالطبع تأثیر مهمی در تغییر رفتار ترافیکی ایجاد می‌کند. بنابراین برای رسیدن به نتیجه نهایی به بازه زمانی بیشتری نیازمند هستیم. 

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در محدوده رینگ دوم، 15 نقطه ترافیکی سنگین به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده اند.

عوارض جدید ساخت‌وساز تأثیری در رکود بازار مسکن نداشته است

اعطا در پاسخ به سؤالی درباره رکود در بازار معاملات املاک به دنبال اعمال عوارض جدید ساخت‌وساز عنوان کرد: در تهران نزدیک به یک میلیون پارسل وجود دارد که در سال کمتر از 10 هزار مورد تقاضای پروانه برای آن ها درخواست می‌شود. در این میان عده‌ای سود کلانی بردند و عوارضی که می‌پرداختند نسبت به هزینه ساخت‌وساز در هر مترمربع بسیار نازل بود. قیمت‌های جدید در قیمت ساخت‌وساز تأثیری نداشته است مگر اینکه عده‌ای تصمیم به فضاسازی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه این میزان تأثیر 1 الی 2 درصد اعلام شده است، عنوان کرد: افراد زیادی در طول سال از طریق ساخت‌وساز سود کلانی بردند و باید عوارض فعالیت خود را پرداخت می‌کردند. به همین دلیل باید سازوکاری اعمال می‌شد تا آنها این عوارض را بپردازند. در حالی که سود سازندگان ساختمان در شهر تهران در برخی از موارد بیش از سایر مشاغل است.

اعطا با بیان اینکه از سال 93 تا 97 عوارض ساخت‌وساز افزایش پیدا نکرده بود، گفت: در 5 سال گذشته عده‌ای مشغول ساخت‌وساز بوده و سودی بردند بدون اینکه حق و حقوق شهر را بپردازند. در واقع شورا به دنبال احقاق حقوق شهروندان و دریافت مطالبات آن ها نسبت به تغییر نرخ عوارض اقدام کرده است.