۰ نفر

شهرداری معطل اجازه پلیس برای اجرای زیست شبانه

۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 362110
شهرداری معطل اجازه پلیس برای اجرای زیست شبانه

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: منتظر تشکیل کارگروه مشترک توسط پلیس برای زیست شبانه هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، زهرا نژادبهرام درباره اجرای طرح زیست شبانه و مخالفت پلیس با اجرای آن اظهار داشت: رویکرد ما تعامل‌گراست، در عین حال بر اجرای طرح تأکید داریم.

وی با بیان "اگر پلیس بر این عقیده باشد که قسمتی از طرح نیاز به تغییر دارد آن را اصلاح می‌کنیم"، ادامه داد: طبق مذاکراتی که با پلیس تهران داشتیم مقرر شد کارگروهی توسط پلیس تشکیل و از نمایندگان شهرداری و شورای شهر برای حضور در آن دعوت شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: از ابتدا قرار بود این طرح به‌صورت پایلوت اجرا و نقاط قوت و ضعف آن استخراج شود که این اتفاق هم رخ داد و در 5 منطقه به‌صورت آزمایشی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه نظر پلیس این بوده که باید در اجرای طرح مشکلات ترافیکی،‌ انتظامی و امنیتی مرتفع شود، گفت: در حال حاضر منتظر دعوت پلیس هستیم تا اقدامات لازم برای اجرای طرح انجام شود.

در حالی شورای شهر بر اجرای زیست شبانه اصرار دارد که چندی پیش سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت، گفت: صنوف تنها در ماه مبارک رمضان اجازه فعالیت تا سحر را داشتند، پس از پایان ماه رمضان این امر منتفی شده و ساعت فعالیت صنوف صرفاً تا یک بامداد است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ اضافه کرد: در صورت مشاهده عدم رعایت این موضوع با صنوف متخلف برخورد قانونی خواهد شد.  از طریق معاونت نظارت بر اماکن عمومی به همه صنوف اعلام کرده‌ایم که زیست شبانه نداریم و صرفاً صنوف تا یک بامداد مجاز به فعالیت هستند.

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در واکنش به برنامه‌‌ریزی‌های شورای شهر تهران در این زمینه، با انتقاد از رسانه‌ای کردن این موضوع پیش از طرح در کمیته‌های کارشناسی، اظهار کرد: ابتدا باید روشن شود که طرح حیات شبانه به‌چه‌علتی در طول سال ادامه پیدا کند؛ در صورتی که قصد تقلید از کشورهای اروپایی را داریم باید بدانیم در چنین کشورهایی صنوف سر ساعتی مشخص از شب فعالیت خود را تعطیل می‌کنند؛ بر همین اساس باید مشخص شود از کجا می‌خواهیم اقتباس بگیریم و با چه ضرورتی این کار را انجام دهیم و علت اینکه برخی از مغازه‌ها و صنوف تا صبح باز باشد، چیست.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه عقلا و متولیان امور شهر باید برای این موضوع استدلال منطقی و اصولی داشته باشند، گفت: یک بخش از طرح مزبور، پیوست امنیتی است که نیروی انتظامی متولی آن است و تاکنون رسماً کسی از ما در این رابطه چیزی درخواست نکرده است.

این مقام ارشد انتظامی با طرح این سؤال‌ها که "طرح حیات شبانه، در کجا، چه وسعت، حجم یا میزان نیرو، اجرا شود همچنین الزامات آن را چه‌کسی برای ما تهیه می‌کند و پلیس قرار است محافظ چه‌کسانی باشد؟" گفت: علاوه بر اینکه طرح مزبور نامفهوم است، نقش و جایگاه آن را نمی‌دانیم و این‌که قرار است در چه گستره‌ای اجرا شود تا برای آن جایگاهی تعریف کنیم.  برخی عنوان می‌کنند که مشکلات مربوط به آن را رفع کرده‌اند و عده‌ای دیگر آن را نفی می‌کنند؛ در حالی که اگر شما هوشمندانه هدف‌گذاری کرده بودید که در 50 نقطه از سطح شهر این طرح اجرا شود چرا به‌یک‌باره تعداد آن را به 5 نقطه تقلیل دادید؛ علت این تغییر برچه‌اساس و استدلالی صورت گرفته؟ در صورتی که اگر استدلال شما بر سر عدد 50 محکم بود، باید پای آن می‌ایستادید.

سردار سلیمانی از متولیان امور شهر تهران خواست تا به‌صورت شفاف طرح را ارائه دهند البته طرحی که مراحل خود را طی کرده و تأییدیه‌های لازم آن اخذ شده باشد همچنین الزامات امنیتی آن نیز مشخص و تصمیمات لازم در این زمینه از سوی متولیان آن اخذ شود؛ نیروی انتظامی وظیفه دارد تا زمینه آرامش، امنیت، شادی، نشاط و کسب‌وکار مردم را مهیا کند اما باید بداند در چه محیط و فضایی و برای چه موضوع و در چه بازه زمانی و با چه حجمی از کاربری و... این کار انجام شود که این نیازمند برنامه‌ریزی برای مجموعه‌ای است که داعیه‌دار نظم و امنیت مردم و جامعه است. انتظار داریم تا زمانی که مراحل این طرح طی نشده، بی‌مورد فضای جامعه را ملتهب نکنیم به‌گونه‌ای که کسی آن را تأیید و یا تکذیب کند؛ نیروی انتظامی وظیفه خود را به‌جد و جهد تا آن جایی که تعیین شود و مراجع قانونی به ما اعلام کنند با قدرت و قاطعیت و بدون هیچ اغماضی انجام خواهد داد.