۰ نفر

رییس ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

واکنش رییس ستاد مرکز معاینه به اظهارات عضو شورا درباره طرح جدید زوج و فرد/ می‌خواهند طرحی را اجرا نکنند می‌گویند علمی نیست

۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱
کد خبر: 361548
واکنش رییس ستاد مرکز معاینه به اظهارات عضو شورا درباره طرح جدید زوج و فرد/ می‌خواهند طرحی را اجرا نکنند می‌گویند علمی نیست

رییس ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران معتقد است؛ دلیل انتقاد یکی از اعضای شورای شهر تهران به کامل نبودن مستندات اثرگذاری طرح جدید زوج و فرد بهانه برای اجرا نکردن آن است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ از امروز طرح زوج و فرد بعد از 14سال کنار رفت و طرح کنترل آلودگی هوا یا در اصطلاح عامه همان طرح جدید زوج و فرد البته بدون محدودیت پلاکی اجرا شد. برخی از کارشناسان و اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند که طرح فوق پختگی کامل را ندارد و اجرا کردن آن به صلاح نیست، برخی دیگر نیز همچون آرش میلانی معتقد بودند هر چند طرح درستی است اما معاونت حمل و نقل هنوز مستندات علمی تاثیرگذاری‌اش برای کاهش تردد و آلودگی هوا را به شورا ارائه نکرده است.

سیدنواب حسینی منش، رییس ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران اما در پاسخ به ادعای فوق به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: هر زمانی که می‌خواهند طرحی را در کشور اجرا نکنند می‌گویند علمی نیست. عملیاتی کردن این طرح از سال 93 مطرح بوده و بعد از طی پروسه بررسی در وزارت کشور و سازمان محیط زیست و مابقی نهادهای ذینفع مرحله اول آن در سال 95، مرحله دوم سال گذشته و مرحله سوم از امروز اجرا شد. در نتیجه این طرح بنیه کارشناسی دارد و کار یک تیم بزرگ است.

او درباره علل اجرایی شدن طرح اظهار کرد: دلیل اجرایی شدن طرح زوج و فرد آلودگی شدید هوا بود که در همان ابتدا اجرا بازخورد مثبتی داشت اما بعد از مدتی کوتاه خانواده‌ها را به سمت خرید دو خودرو بی کیفیت سوق داد که بتوانند هر روز وارد محدوده شوند.

حسینی منش اضافه کرد: در نتیجه طی بازه کوتاه تعداد خودروهای تهران از حدود 2میلیون به 4میلیون رسید و آلودگی هوا چند برابر شد. از سال 93تصمیم گرفتیم طرح جدید را اجرا کنیم اما مدیران وقت همراهی نکردند تا این دوره که به نتیجه رسید.

رییس ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه تمام خودروهای ترددی در تهران باید معاینه فنی داشته باشند، گفت: اگر خودرویی معاینه فنی برتر داشته باشد شامل 25درصد تخفیف در ورود به محدوده‌های زوج و فرد و طرح ترافیک می‌شود. این درحالی است که هزینه ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا 50درصد عوارض طرح ترافیک است. همچنین اگر خودرویی هیبریدی باشد شامل تخفیف 90درصدی می‌شود.

او با بیان اینکه در این دوره همه خودروها با یک چشم دیده نمی‌شوند، اظهار کرد: خانواده‌‎ها می‌توانند با تجمیع ماشین‌های بی کیفیت خود یک ماشین با کیفیت بگیرند که از لحاظ فنی نیز کاملا سالم باشد. برای این دست از خودروها تشویق‌هایی در نظر گرفته شده که در نتیجه تردد را مدیریت و آلودگی را کم می‌کند.

او با اشاره به رشد 10درصدی معاینه فنی در سال جاری اضافه کرد: ما امسال یک میلیون و 800هزار ورودی به مراکز معاینه فنی تهران داشتیم اما در سال 94ورودی ما حدود 450هزار نفر بود.در حال حاضر با افزایش تعداد مراکز معاینه فنی می‌توانیم به بیش از سه میلیون خودرو در تهران رسیدگی خدمت ارائه کنیم.

 حسینی منش در پایان با بیان اینکه هیچ طرحی از ابتدا کامل نیست و نیاز به تکامل دارد، گفت:  حتما این طرح هم نقاط ضعفی دارد اما نباید با این توجیهات کار ارزشمندی که شده را زیر سوال ببریم و این واکنش غیر عادلانه است. سود طرح جدید برای همه شهروندان است، در حالی که در طرح گذشته فقط منافع عده خاصی تامین می‌شد.