۰ نفر

عضو شورای شهر تهران:

ایمن سازی شن چاله ها برای سیلی با دوره بازگشت ٥٠سال کافی نیست/ تهدید بزرگراه بروجردی

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۲۲
کد خبر: 360130
ایمن سازی شن چاله ها برای سیلی با دوره بازگشت ٥٠سال کافی نیست/ تهدید بزرگراه بروجردی

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد که ایمن سازی فعلی شن چاله ها برای یک دوره ٥٠ساله جوابگو نخواهد بود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری امروز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به ضرورت رعایت ایمنی در شن چاله های منطقه ١٨گفت: بیش از 50 سال از آغاز فعالیت استحصال معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه 18 شهرداری می گذرد که منجر به ایجاد گود شن و ماسه ای به عمق متغیر بین 50 تا 100 متر در منطقه ای به وسعت 291 هکتار در موقعیت مابین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهید بروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.

او ادامه داد: مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن در محدوده موردنظر و احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده ای به شعاع حداقل 100 متر در صورت وقوع سیلاب های با دوره بازگشت 100 ساله و بالاتر، خطر بالقوه ای برای بزرگراه فتح و راه آهن تهران-جنوب می باشد. این موضوع در محدوده هایی که عرض دیواره به حدود 5 متر رسیده بحرانی تر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر می باشد.

نوری با بیان اینکه عملیات عمرانی در اطراف این محدوده و انحراف آب رودخانه در یک بازه، باعث فرسایش کناره ساحل غربی و بحرانی تر شدن شرایط پایداری گود شده است،تاکید کرد: از این روی، با توجه بررسی عواقب و مخاطرات محتمل اثرات متقابل معادن و رودخانه، در حوزه ایمن سازی رودخانه کن از خطر ناشی از گود و کاهش پتانسیل وقوع فرورانش گسترده در منطقه در زمان سیلاب های محتمل، اقدامات کوتاه مدت و میان مدت ظرف سه سال گذشته زیرنظر معاونت فنی وعمرانی با همکاری شهرداری منطقه انجام شده که در کاهش خسارات محتمل در سیلاب های اخیر نیز موثر واقع شده است ولی این اقدامات، در زمان سیلاب های محتمل در دوره بازگشت های بالاتر از 50 سال پاسخگو نخواهد بود.

او ادامه داد: لذا ضروری است برنامه زمان بندی برای تسریع در انجام اقدامات بلندمدت شامل احداث دیواره های حفاظتی و شیب شکن در دیوار مابین گود و ساحل رودخانه و تخصیص اعتبار مورد نیاز در دستورکار معاونت فنی وعمرانی و منطقه 18 قرار بگیرد.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: از سوی دیگر با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کندرو بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله ای کمتر از 10 متر و وجود ترک های عمیق متعدد در محدوده مورد نظر که حاکی از فعال بودن جبهه رانشی دیواره گود می باشد ضروری است اجرای برنامه زمانبندی ایمن سازی موقت و دائم گود در محدوده موردنظر در اولویت اقدامات قبل از هرگونه برنامه افتتاح و ارایه مجوز برای بارگذاری ترافیکی در محدوده مورد نظر قرار گیرد.

او با اشاره به  بررسی ها و بازدیدهای صورت گرفته، تاکید کرد: در حال حاضر صرفا یکی از مالکین اراضی مورد نظر (شامل سه شرکت فربت، خلیج فارس و شن ما) نسبت به تصویب طرح ایمن سازی موقت به روش ایجاد دیواره شیبدار با استفاده از مصالح خاکی زیرنظر سازمان مشاور فنی و مهندسی اقدام نموده که عملیات ایمن سازی انجام شده توسط این شرکت نیز پیشرفت بسیار کمی داشته است  (فقط در محدوده ای به عمق حدود 10 متر در ضلع مجاور رودخانه).

نوری در پایان گفت: به این ترتیب، اقدامات انجام شده برای الزام مالکین به اجرای سازه نگهبان و پایدار سازی موقت و دائم گود از کندی قابل توجهی برخوردار است. از این رو ضرورت دارد استانداری تهران با استفاده حداکثری از ابزارهای حقوقی و ظرفیت های قانونی مانند شورای تامین استان، اقدام عاجل جهت الزام کلیه مالکین اراضی مذکور به ارایه و تصویب طرح ایمن سازی مناسب برای پایدارسازی گود زیرنظر مراجع ذیصلاح انجام شود.