۰ نفر

رییس شورای استان تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

منافع عده‌ای با ساماندهی دستفروشان به خطر می‌افتد!

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰
کد خبر: 358868
منافع عده‌ای با ساماندهی دستفروشان به خطر می‌افتد!

رییس شورای استان و عضو شورای شهر تهران، دستفروشی در معابر را مصداق باز غصب مکان می‌داند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ الهام فخاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عاقبت دستفروشان سطح شهر و مترو چه می‌شود و چرا برنامه‌ای برای ساماندهی آن‌ها وجود ندارد به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حوزه دستفروشان و فروشندگان سیار، ما مسیری را با کمیته اجتماعی پیش برده و جلساتی را با چند بخش شهرداری تنظیم کردیم که طی آن‌ها 6 بازارچه به صورت پایلوت با مدل فروش تعاونی پیشنهاد شد. متأسفانه این فرایند خیلی کند پیش رفته است. البته ما کار را رها نکردیم و در حال پیگیری هستیم.

او با بیان اینکه در این حوزه بده بستانهای غیر رسمی و اما و اگرهایی وجود دارد، ادامه داد: در محور ولیعصر نیز در برخی نقاط تراکم و فشردگی دستفروشان وجود دارد و حتی می‌توان از کلمه سد معبر به کار برد چرا که در آنجا فقط مسئله دستفروشان نیست بلکه سد معبری است که ریشه در اقدامات برخی کسبه آن محدوده دارد و از طرفی هم تبدیل به یک حق مسلم برای بعضی از کسانی شده که سد معبر می‌کنند. چطور ممکن است در شهری که شما نمیتوانید یک موتور یا ماشین را در هر مکانی پارک کنید، اینها در مقابل چشم پلیس مستقر هستند و هیچ اتفاقی نمیافتد؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شکی نیست که باید فضای اجتماعی و وضعیت سخت اقتصادی را در این موضوع لحاظ کنیم، گفت: اما به این معنا نیست که به قلدری و غصب فضا بیتفاوت باشیم چرا که بخش زیادی از اینها سد معبر است. بر اساس مصوبهای که درباره دستفروشی سیار و بیکانون داشتیم، قرار بر این شد که در قالبهای متفاوت به این مسئله بپردازیم. اگر درست به خاطر داشته باشم، یکی از بندهای آن مصوبه این بود که شهرداری باید لایحهای را مدون و در یک فرصت مقرر به شورا ارائه کند که هنوز این لایحه ارائه نشده است.

وی اضافه کرد:  یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که لوایح با تأخیر ارائه میشود. یکی از لایحه‌هایی که آمده اما اجرایی نشده است، مصوبه شهر دوست دار کودک است که باید در آن بازنگری میشده است. بخشی از هویت تهران بیش از ده سال پیش تعریف شده است، یا بگویید این هویت ما نیست و آن را پاک کنید یا اگر هست، در این راستا حرکت کنید. من فکر میکنم تأخیر ارائه لایحه یکی از مشکلات است ضمن این که دستفروشی و مشاغل سیار بیکانون، در شهرهای توسعه یافته در اشکال گردشگری و انتخاب شیوهای از فروش و فرصتهایی برای تنوع شهری تعریف میشود؛ اما به عنوان روشهای اقتصاد شهری غیر رسمی به این اندازه توسعه پیدا نکرده است.

فخاری با تاکید بر این موضوع که تثبیت در مکان در واقع مصداق سد معبر و غصب مکان است، ادامه داد: در صورتی که اگر لایحه و تعاریف مشخص‌تر شود، کمک میکند کسانی که دوست دارند یا شرایطشان اقتضا میکند، بتوانند در شغلهای سیار و بی‌کانون فعالیت کنند. حتی ایده‌هایی را مطرح کردیم که میتوان به عنوان همکاران یا هم‌یاران شهری، شبکهای از فروشندگان سیار بی‌کانون را تعریف کرد که هم حقوق شهروندی آنها درست رعایت شود، هم سد معبر اتفاق نیفتد و بتواند پویایی‌های خوب شهری ایجاد کند و ارتباط و شناسه هویت‌شان با شهرداری مشخص شود.

رییس شورای استان تهران اظهار کرد: وقتی شما یک شکل سازمان یافته قانونی تعریف کنید، معلوم می‌شود که به طور مثال من دستفروش، چه کسی هستم، چه کالایی را با چه کیفیتی ارائه میکنم، مدیریت شهری در کدام محدوده‌ها اجازه فعالیت میدهد و چه رقم قانونی بابت این ثبتنام و ارتباط با شهرداری، باید پرداخت کنم؟ آن وقت کسب و کار و درآمد غیر رسمی و غیر قانونی خیلی‌ها تعطیل میشود. بخشی از مقاومت ناشی از این است که منافع عده‌ای به خطر میافتد. اگر این مسئله ساز و کار درست و مشخصی داشته باشد و عوارض به حسابهای شهرداری واریز شود و شهرداری موظف باشد در مقابل زیر ساخت‌ها حقوق شهروندی این دستفروشان و دیگر شهروندان را بهبود ببخشد، قطعا به نفع عموم مردم اما به زیان عدهای منفعت طلب است.