۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

جزییات صدور پروانه ساخت دو مرحله‌ای/ سالاری: مردم اقبال نشان ندادند

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۳
کد خبر: 357114
جزییات صدور پروانه ساخت دو مرحله‌ای/ سالاری: مردم اقبال نشان ندادند

به گفته رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛ دلیل نداشتن اقبال مردم به گرفتن پروانه دو مرحله‌ای بی تدبیری شهرداری‌های مناطق است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری درباره جزییات صدور پروانه ساختمانی دو مرحله‌ای به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: براساس آسیب شناسی که در هیئت پنج نفره استان با حضور معاون شهرسازی شهرداری تهران، اداره کل راه شهرسازی و معماری استان تهران، معاونت معماری و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی و معاونت فنی و عمرانی استان تهران و شورا انجام شد توامان تصمیم گرفتیم که پروانه ساخت دو مرحله‌ای بشود. 

او ادامه داد: یکی از دلایل دو مرحله‌ای شدن پروانه این بوده است که در فرایند درخواست پروانه و ساخت و ساز تعداد قابل توجهی از صاحبان املاک و اراضی علی الرغم اینکه اعتبارات لازم را ایجاد نکردند، از ترس اینکه پروانه‌شان ابطال شود گود برداری کرده و به فندانسیون می‌رساندند که ناظر وقتی گزارش فندانسیون را به شهرداری منطقه ارسال کند  پروانه دیگر باطل نشود. این موضوع باعث می‌شد گودهای پرخطر بسیار زیادی مخصوصا در پروژه‌های بزرگ مقیاس که حجم گود برداری عمق آن خیلی زیاد است ایجاد شود. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: برخی نیز در مراحل ابتدایی کار به دلایل مختلف اعم از مشکلات مالی و غیره کار را متوقف می‌کردند اما مهندس ناظر تعرفه همه سال‌هایی که کار نیز خوابیده بود دریافت می‌کرد. برخی نیز صرفا برای اینکه پروانه بگیرند نماهای نمادینی که بر مبنای چارچوب و معماری اسلامی نبود ارائه می‌کردند و بعد نمای مورد نظرشان را اعمال کرده و می‌گفتند جریمه‌اش را می‌دهیم. 

سالاری با بیان اینکه مجموعه ای از عوامل سبب شد که پروانه دو مرحله ای روی کار بیاید، گفت: در مرحله اول مالک باید نقشه‌های معماری ارائه دهد؛ در اصل سطوح ساخت و ساز، میزان سطح اشغال و ضوابط مشخص ارائه کند و  اگر تایید شد فرم اعلام عوارض یعنی هزینه های مربوط به ساخت و ساز برای پرداخت به مالک داده شود.  بعد از پرداخت و صدور مرحله اول برای مالک حقوق مکتسبه ایجاد می‌شود. در این حالت اگر مدیر یا طرحی تغییر کند، حقوق فرد پابرجاست. 

او ادامه داد: در مرحله دوم که فرد پروانه ساخت می‌گیرد، مهندس ناظر می‌تواند هزینه نظارت را دریافت کند. البته دست مالکان باز است و آن‌هایی که می‌خواهند یک مرحله‌ای بگیرند، می‌توانند. 

سالاری همچنین انتقاد کرد که؛ به دلیل نداشتن تدبیر شهرداری مناطق، پروانه دو مرحله‌ای خیلی مورد اقبال شهروندان قرار نگرفت و هنوز برخی مردم تمایل دارند که پروانه یک مرحله‌ای بگیرند.