۰ نفر

عضو شورای شهر تهران:

ساخت‌و‌ساز غیرمجاز منطقه ٣در محل عبور سیلاب/ بیمارستان مفید و مرکز خرید میرداماد در خطر

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱
کد خبر: 353298
ساخت‌و‌ساز غیرمجاز منطقه ٣در محل عبور سیلاب/ بیمارستان مفید و مرکز خرید میرداماد در خطر

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران؛ نسبت به ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ٣هشدار داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ زهرا نژادبهرام،امروز در صحن شورای شهر تهران ضمن اشاره به بازدیدی که از مسیل رودبار (متقاطع با خیابان میرداماد)، داشته،گفت:

 

مسیل مذکور از جهت لایروبی دارای وضعیت تقریبا مناسبی است و کارگران شهرداری در ماههای گذشته  به جمع آوری زباله ها از داخل آن اقدام کرده اند. اما بر اساس بررسی های میدانی، ارتفاع مسیل در نقاطی که پل بر روی مسیل احداث شده، بسیار کاهش می یابد. به طوری که در صورت شدت یافتن سیلاب عبوری از این مسیل، به احتمال زیاد سیلاب پلهای عبوری را قطع کرده و وارد معابر شهری خواهد شد. 

 وی ادامه داد: این در حالی است که در پیرامون این مسیل، کاربری مهمی همچون بیمارستان فوق تخصصی کودکان و نوزادان مفید در مجاورت این مسیل قرار گرفته که در صورت بروز هرگونه حادثه نظیر سیل، این کاربری مهم مشکلات اساسی خواهد شد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که این کاربری در مقیاس شهری و ملی فعالیت داشته و بروز اختلال در روند فعالیت آن می تواند سبب خسارتهای جبران ناپذیری باشد.  

 به گفته نژاد بهرام؛ اما از نکات بسیار تعجب برانگیز و درخور توجه، اینکه در این بازدید مشاهده شد روی مسیل موردنظر در بخش شمالی خیابان میرداماد ساخت و ساز صورت گرفته و مرکز تجاری میرداماد روی مسیل ساخته شده است. این تخلف از این جهت می بایست مورد بررسی قرار گیرد که طبق بررسی های میدانی، ارتفاع مسیل در زیر سازه ساخته شده، حداکثر 1 متر است. در صورت حادثه سیل و یا در زمان بارندگی های شدید، وجود این سازه بر روی مسیل می تواند سبب ایجاد خسارتهای شدید به کاربریهای واقع در خیابانهای میرداماد و شریعتی و بسیاری از مردم ساکن و شاغل در منطقه ۳ شهرداری تهران گردد. از سوی دیگر، طبق قوانین موضوعه هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه ها و مسیل ها به عنوان تخلف در نظر گرفته می شود.

او اصافه کرد: لذا با توجه به موارد فوق الذکر، تذکر امروز من در دو محور مطرح می شود:

1- اقدامات شهرداری منطقه ۳ در خصوص لایروبی مسیل رودبار (به ویژه در قسمتهای منتهی به پایه های پلهای احداثی روی مسیل) کافی نیست و در اسرع وقت می بایست در این خصوص عملیات مرتبط صورت گیرد.

2- پروانة ایجاد بنا روی مسیل (مرکز خرید میرداماد) در چه تاریخی و توسط کدام یک از معاونین شهرسازی و معماری شهرداری تهران صادر شده است؟!  

مقتضی است در این خصوص مکاتبه با سازمان بازرسی شهرداری، در رابطه با زمان ساخت و ساز این سازه صورت گرفته و نیز توبیخ مدیران وقت شهرداری (شهردار منطقه ۳، معاون شهرسازی و معماری وقت) در دستورکار مدیران کنونی شهرداری تهران گیرد.

همچنین در رابطه با ساخت و سازهایی از این دست در سایر مسیلها و رودخانه های شهری، پیگیری های مشابه از سوی شهرداری تهران و نیز شرکت آب منطقه ای استان تهران صورت گیرد.