۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگم ساماندهی پارک حاشیه‌ای/ از شورا اصرار و از شهرداری انکار!

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 353088
کلاف سردرگم ساماندهی پارک حاشیه‌ای/ از شورا اصرار و از شهرداری انکار!

تعلل معاونت حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران در ساماندهی پارک حاشیه‌ای، شهرداری را از درآمد سالانه 600میلیارد تومان محروم کرده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ حدود ده سال از اولین باری که نام پارکبان بر زبان ها افتاد می گذرد. قرار بود مرهمی بر بی‌نظمی ترافیک شهری تهران باشند، اما در سال های گذشته خود عامل هرج و مرج شدند. ادامه این وضعیت در نهایت شهرداری و پلیس راهور را از سال 94مجبور به حذف آن‌ها کرد. حذف آن‌ها اما آنقدرها هم آسان نبود و 4سال به طول انجامید، هنوز هم البته رد پاهای آن‌ها در شهر دیده می‌شد، رده‌پاهایی که جای پای نبود قانون می‌‌گذارند. 

تهران، ظرفیت یک میلیون پارک حاشیه ای دارد

افشین حبیب زاده، رییس کمیته عمران و عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با اقتصادآنلاین از اتمام کار پارکبان‌ها خبر می‌دهد. به گفته او فعالیت پارکبان ها در سطح شهر تهران غیرقانونی است، دیگر پارکبانی نداریم و هیچ فرد، گروه یا نهادی از جانب شهرداری تهران تحت عنوان پارکبان از مردم پول اخذ نمی کند. 

او تاکید می‌کند که؛ شهرداری با هیچ پیمانکاری برای فعالیت پارکبانی قرارداد ندارد و فعالیت غیرقانونی آنها از سوی شورا اعلام شده است و پلیس راهور نیز با آنها برخورد خواهد کرد.

این عضو شورا اما علاج ماجرا را ساماندهی پارک حاشیه‌ای عنوان کرده و می‌گوید:‌‌ یک میلیون پارک حاشیه ای در شهر تهران وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. پارکبان حاشیه ای با مکانیزم هایی که شهرداری تهران تعریف می کند،‌ مبالغی را از شهروندان اخذ می کند.  اخیرا از معاونت حمل و نقل ترافیک شهری خواسته شده است تا از نرم افزارهایی برای مشخص کردن محل پارک و پرداخت مبلغ هزینه پارک استفاده کنند. 

اما فعالیت پارکبان های حاشیه ای که قرار بود از اواخر فروردین ماه به صورت پایلوت در منطقه 2 تهران آغاز شود،‌ با گذشت دو هفته از اردیبهشت ماه هنوز اجرایی نشده است،‌ شاید حضور کم و بیش پارکبان ها در سطح شهر، با وجود مقابله قانونی، به دلیل نبود راهکاری منسجم در ساماندهی پارکهای ‌حاشیه ای باشد، مساله ای که در دو سال گذشته محل اختلاف معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بوده است.

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  در این باره به اقتصادآنلاین می گوید: از زمانی که دوره جدید مدیریت شهری کمیسیون حمل و نقل در شورای پنجم تشکیل شد، بحث ساماندهی هرچه سریعتر پارک های حاشیه ای توسط تمامی اعضا دربرنامه ها بود و مصوبه کمیسیون و برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، به تفصیل در رابطه با  اقدام هرچه سریعتر شهرداری و معاونت حمل و نقل درباره ساماندهی و هوشمندسازی پارک های حاشیه ای توضیح داده است.

او  در ادامه  با اشاره به اینکه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران تمایلی برای اجرایی کردن این طرح ندارد اضافه می‌کند: گزارش سال 90 معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نشان می داد که تهران ظرفیت حدود 900هزار پارک حاشیه ای را با احتساب بزرگراه ها دارد که از این میزان می توان حدود 600هزار پارک حاشیه ای غیرشریانی را برای سطح شهر تهران در نظر گرفت و آنرا ساماندهی کرد. اما طی مدتی که گذشت مدیریت شهری اقدامات چشمگیری درباره ساماندهی پارک های حاشیه ای انجام نداد.  آنها با این تفسیر که در سطح شهر تهران این تعداد رقم پارک حاشیه ای وجود ندارد و  ممکن است گزارش فوق با اشتباه تهیه شده باشد و امکان ساماندهی و اخذ درآمد برای شهرداری در دسترس نیست، این موضوع را جدی نگرفته‌اند. این قضیه منجر به تاخیر یک سال و نیمه در اجرای طرحی شد که به رغم آنکه در بودجه سال 97 شهرداری 900میلیارد تومان درآمد برای آن پیش بینی شده بود، اما ریالی از آن تحقق نیافت. امسال نیز درآمد 600میلیارد تومانی برای این موضوع در نظر گرفتیم که به قطع تحقق پیدا نخواهد کرد.

از منطقه 2چه خبر؟

شهرداری تهران اخیرا مناقصه ای برای هوشمندسازی پارک حاشیه ای در منطقه 2 شهری تهران برگزار کرده است که قرار بود اواخر فروردین ماه اجرایی شود، کرونی درباره آخرین اقدامات شهرداری در این باره به اقتصادآنلاین می گوید: قسمتی از خط‌کشی معابر  و نصب تابلوها انجام شده و اپلیکیشن نیز آماده است.اما این روش ساماندهی یک مشکل دارد و آن هم استفاده دوباره از نیروی انسانی است که تداعی‌کننده ماجرای پارکبان‌ها است و باز هم باعث درگیری میان ماموران شهرداری و مردم بر سر جای پارک می‌شود.

به گفته او؛ در این نرم افزار باید یک فرد در طی مسیر پیاده‌روی کند و بعد از چک پلاک‌ها، ماشین‌هایی که جای پارک رزرو نکرده‌اند یا هزینه‌اش را نداده‌اند، جریمه کند.در حالی که کمیسیون پیشنهاد داد تا از نرم‌افزارهایی که هیچ انسانی در آن حضور ندارد استفاده شود. در این نرم‌افزارها سنسورهایی در زمین کار گذاشته می‌شود و هر ماشینی که به صورت غیر مجاز پارک کرده، بدون دخالت انسان جریمه می‌شود.

تجربه نشان داده که دخالت انسان باعث می‌شود علاوه بر درگیری با شهروندان، باگ‌های نرم‌افزار و راه‌های فرار آن به وسیله افراد خلافکار کشف شود و باز همان چالش‌هایی که بر سر حضور پارکبان‌ها وجود داشت، به شکل دیگری ایجاد شده و ساماندهی جای پارک و درآمدزایی از آن به تعویق بیفتد.

کرونی می گوید: از معاون حمل ونقل و ترافیک طی چند مرحله برای ارائه توضیحات دعوت شده است، اما ایشان اعتقاد جدی به این قضیه ندارند و مدعی است این تعداد پارک حاشیه ای در سطح شهر تهران وجود ندارد و حداکثر جای پارک را 100هزار نقطه است.به اعتقاد پورسیدآقایی امکان اخذ درآمد مدنظر شورا و شهرداری تهران از این طریق وجود ندارد.

پارک حاشیه ای منطقه 2 سالانه 23میلیارد تومان درآمد دارد

به گفته او؛  تعلل  شهرداری در کسب درآمد حاصل از محل پارک های حاشیه ای به رغم تذکرهای متعدد اعضای شورا و حتی اعضای کمیسون‌های غیرتخصصی شورا جای دارد و  باعث شده شهرداری در سال جاری  همچنان از محل درآمدهای حاصله بی نصیب بماند. 

او به درباره درآمد حاصله از این طرح درصورت اجرا شدن اشاره کرده و می گوید: شهرداری در سال اول اجرای طرح باید حداقل 100هزار جای پارک را ساماندهی کند، اما با این وضعیت اگر در همان منطقه دو کار را با 15هزار جایگاه به سرانجام برسانند، قراردادسه ساله ای با پیمانکار بسته شده است  که در صورت اجرا 70 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

کرونی معتقد است؛ مساله مهم‌تری که باید اکنون به دنبال آن بود، یکپارچه سازی اجرای این طرح در سطح شهر تهران است. اگر هر منطقه به شیوه جداگانه ای طرح را اجرا کند، به صلاح شهرداری نخواهد بود و این نیز یکی از معظلاتی است که هنوز با معاونت حمل و نقل شهری تهران به سرانجام نرسیده است. 

تعللی که تهران را از حرکت به سوی مدیریت پایدار و یکپارچه دور می کند

در حالی که کلان شهر تهران از درآمد میلیاردی ساماندهی پارک حاشیه‌ای آن هم به دلیل اختلاف نظر شورا و شهرداری رنج می‌برد  این مساله در شهرداری های جهان یک محل مطمئن برای کسب درآمد است. شهرداری لندن از محل مدیریت پارکینگ با 9.2 میلیون تردد روزانه شهری تاکنون به درآمدی معادل 3 میلیارد و 580 میلیون یورو رسیده است. به نظر می رسد نبود برنامه ای منسجم در مدیریت پارک خودروها در سطح کلان شهر تهران، نه تنها متولیان شهری را از درآمدهای حاصل از آن بی نصیب می گذارد، بلکه تایید بر نبود انگیزه کافی در مدیریت منسجم و یکپارچه شهر تهران نیز خواهد بود.