۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

احداث زیرگذر پل گیشا؛ برای هیچ!/ سفره پروژه‌های بدون مطالعه چه زمانی جمع می‌شود؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 351739
احداث زیرگذر پل گیشا؛ برای هیچ!/ سفره پروژه‌های بدون مطالعه چه زمانی جمع می‌شود؟

به گفته کارشناسان، زیرگذر پل گیشا بعد از تکمیل، تبدیل به یک غده ترافیکی خواهد شد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ چند سال پیش مدیران وقت شهری بر اساس مطالعاتی که بر روی پل‌های فلزی شهر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پل گیشا به دلیل قدمتش باید برچیده شود. قرار بود زیرگذری که جایگزین آن می‌شود در فاصله کوتاهی به بهره‌برداری رسد اما به دلیل تغییر و جابه‌جایی‌های مدیریتی تکمیل آن به تعویق افتاد. هر کدام از مدیران شهرداری طرحی برای تکمیل شدن آن پیشنهاد می‌داد و در نهایت با شهردار شدن پیروز حناچی، بنا شد تا علاوه بر احداث زیرگذر، روی آن هم تبدیل به پیاده‌راه با امکانات تفریحی شود.

مدیران شهری وعده تکمیل پل را تا مهرماه سال جاری دادند. پلی که به گفته برخی از کارشناسان مطالعات ترافیکی کاملی ندارد و بعد از احداث با ورود بار ترافیکی امیرآباد یا همان کارگر شمالی تبدیل به یک معضل  در غرب تهران می‌شود.

صفا صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پروژه زیرگذر گیشا در صورت تکمیل باعث افزایش بار ترافیکی می‌شود، ضمن اینکه موضوع را نه تکذیب کرد و نه تایید به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: نواقصی از سوی کارشناسان اعلام شده که در حال بررسی آن‌ها هستیم تا با پیشنهاد مسیرهای جدید و راه‌حل مهندسی جلوی تشدید ترافیک زیرگذر گیشا را بگیریم.

اما افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران که امروز از پل گیشا بازدید کرده در واکنش به این موضوع به اقتصادآنلاین می‌گوید؛ پروژه پل گیشا تاکنون 40درصد پیشرف فیزیکی داشته و اساسا برای این ایجاد شد تا بار ترافیکی را کاهش دهد. لاین های روی پل کفایت میزان تردد را نمی‌کرد، در عین حال بسیار قدیمی  بود و باید فکری برای آن هم می‌شد.

او دلیل تعلل در تکمیل این پروژه را معارضان تاسیساتی عنوان می‌کند که در حین پیشروی پروژه، شهرداری به آن‌ها برخورده و تا تصمیم‌گیری برای رفع‌شان، مدتی تکمیل این پل به طول انجامیده است.

این عضو شورای شهر تهران درباره تشدید ترافیک بعد از احداث  این پل نیز می‌گوید: سعی می‌کنیم تا قبل از احداث پروژه با بررسی‌های کارشناسی مسیر ورود خودروها را منحرف کنیم که باعث ایجاد ترافیک در محدوده نشود.

حبیب‌زاده مشکلات به وجود آمده برای این دست پروژه ها را تفاوت مطالعات اولیه با نتیجه کار عنوان کرده و معتقد است اگر همان طرح‌های اولیه که به لحاظ علمی و بررسی‌های کارشناسی کامل‌تر هستند به اجرا دربیایند، پروژه‌ها بعد از احداث به مشکل برنمی‌خورند. مگر اینکه موضوع و ضرورتی اجتناب ناپذیر ایجاد شود که مجری بخواهد طرح را تغییر دهد، در غیر این صورت تغییر طرح اولیه، شهر را با مشکل روبرو خواهد کرد.

او تونل نواب و بزرگراه صدر را از جمله پروژه‌هایی می‌داند که تغییر در طرح اولیه آن‌ها، بهره‌برداری‌شان را با مشکل روبرو کرده است. عمق تونل نواب از طرح اولیه بیشتر است و باعث شده هرازگاهی تونل پر از آب شود. برای بزرگراه صدر نیز در ابتدا چندین دسترسی در نظر گرفته شده بود که به مرور حذف شدند حالا خود این مسیر باعث ایجاد ترافیک شدید می‌شود.

زیرگذر پل گیشا اولین پروژه ای نیست که بعد از صرف هزینه میلیاردی خود تبدیل به یک معضل می‌شود، نمونه مشابه آن تونل امیرکبیر است که با وجود وعده‌های شهردار جهادی تهران مبنی بر کاهش ترافیک محدوده بازار، حالا خود تبدیل به یک غده ترافیکی شده و در زمان فعالیت شورای چهارم، حتی اعضای اصولگرا هم به بی مطالعه بودن این طرح انتقاد کرده بودند. اینکه چه زمانی می‌خواهد سفره پروژه‌های بدون مطالعه و دردسر ساز تهران که جز هزینه، صرفه‌ای برای شهر و شهروندان ندارند، جمع شود، هنوز مشخص نیست.