۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خطر بلعیده شدن بزرگراه بروجردی و واحدهای مسکونی مجاور شن‌چاله‌ها/ مالکان معادن، بی‌تفاوتند!

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۹
کد خبر: 351507
خطر بلعیده شدن بزرگراه بروجردی و واحدهای مسکونی مجاور شن‌چاله‌ها/ مالکان معادن، بی‌تفاوتند!

در صورت وقوع سیل و یا زلزله، واحدهای مسکونی و بزرگراه بروجردی به داخل شن‌چاله‌ها فرو می‌روند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ گودهایی به ارتفاع 100متر، میراث برداشت‌های سالیان متمادی از معدن شن و ماسه حریم تهران است. گودهایی که به مرور اطرافشان را بزرگراه  و خانه فرا گرفت و البته خودشان هم به حریم رودخانه کن تجاوز کرده بودند. 

حالا شن چاله‌ها تبدیل به خطر بزرگ تهران شده‌اند. خطری که در حال حاضر و با عادی بودن شرایط خودش را نشان نمی‌دهد اما فقط کافی است که زلزله‌ یا سیلی بیاید، آن وقت گوه‌های خاک فعال شده و سازه‌های اطراف خودش را می‌بلعد؛ واحدهای مسکونی و بزرگراه بروجردی از همه بزرگ‌ترند. 

طبق برخی از مشاهدات عینی بعد از سیل 12فرودین ماه، بین دیواره شن چاله و حریم رودخانه کن ترک‌هایی بر روی زمین ایجاد شده است، ترک‌هایی که سیلی با دوره بازگشت 50یا 100ساله و یا حتی زلزله، وضعیت آن‌ها را بسیار وخیم و خطرناک می‌کند. 

به گفته کارشناسان باید حتما دیواره این شن چاله‌ها برای امنیت بزرگراه بروجردی و واحدهای مسکونی ایمن شود که مسوولیت آن با مالکان معادن است. فربت، شن ما و خلیج‌فارس سه شرکتی هستند که طی این سال‌ها از این معادن برداشت کرده و حالا به جز فربت، مابقی نسبت به ایمن‌سازی حتی با دستور دادستانی بی‌توجه‌اند. 

مسوولان شهرداری می‌گویند مالکان وظیفه ایمن‌سازی را گردن ما انداخته‌اند اما ما نه مسوولیتی داریم و نه منابع مالی کافی. قانون هم همین را می‌گوید؛ وظیفه ایمن‌سازی با مالک است اما اقدامی نمی‌شود. شاید برای رهایی از خطری بزرگ که حالا بیخ گوش تهرانی‌ها است نیاز به حکم حکومتی و همراهی جدی دولت باشد، بعد از وقوع اتفاقی مهیب، هزاران میلیارد هزینه، جوابگوی خسارت مالی و جانی حادثه نخواهد بود.