۰ نفر

مدیرعامل شرکت آبفا:

کنترل یک‌درصد هدر رفت آب در تهران معادل 10میلیون متر مکعب است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 349634
کنترل یک‌درصد هدر رفت آب در تهران معادل 10میلیون متر مکعب است

مدیرعامل شرکت آبفا تهران گفت: یک درصد هدر رفت اب در تهران معادل 10 میلیون متر مکعب آب شرب تهران است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در ارائه گزارش خود از وضعیت آب و فاضلاب شهر تهران با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی استان تهران از ابتدای امسال خوب بوده است، گفت: میزان بارندگی از ابتدای امسال 363 میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته 18 درصد و نسبت به 40 سال گذشته 62 درصد بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه حجم مخازن سدهای استان تهران بهبود یافته تاکید کرد: به غیر از سد لار بقیه سدهای استان تهران در وضعیت نرمال هستند و با توجه به پیش بینی باران مدیریت وزارت نیرو در استان تهران به گونه ای بود که با وجود حجم بالای بارش ها مشکلی برای استان تهران پیش نیامد.

بختیاری درباره اصلاحیه تمدید مصوبه تامین منابع مورد نیاز اجرای پروژه های آب و فاضلاب تهران گفت: در مدت زمان 8 سالی که تبصره سه برای کمک به پروژه های آب و فاضلاب تهران تامین اعتبار شده است دو هزار و 268 میلیارد و 400 میلیون تومان از محل تبصره سه بودجه دریافت کرده ایم. همچنین از سال گذشته که ماده 77 برای این پروژه ها تعریف شد 59 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده ایم که درخواست داریم از اول مهر 98 این بودجه تمدید شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران همچنین تصریح کرد:در هشت سال اخیر برای کل پروژه های آب و فاضلاب شهر تهران حدود 1012 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است که از مجموع این بودجه همانگونه که اعلام کردم 2268 میلیارد تومان آن از محل تبصره سه و ماده 7 بوده است.انتظار داریم همچنان شورای شهر با درخواست اصلاحیه برای بخش دیگر اعتبارات مورد نیاز موافقت کند.

وی با اشاره به اینکه از محل بودجه تبصره سه و ماده 7، 27 درصد برای پروژه های آب و 21 درصد برای فاضلاب هزینه شده است، اعلام کرد: برای اتمام پروژه های آب و فاضلاب با وجود هزینه های انجام شده 8 هزار میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز است و انتظار داریم 2500 میلیارد تومان آن از تبصره 3 و ماده 7 تامین شود و 5500 میلیارد تومان باقی مانده از منابع داخلی شرکت آبفا یا دولت تامین شود تا بتوانیم طرح های مذکور را تا 5 سال دیگر به اتمام برسانیم.

بختیاری با اشاره به اینکه طرح های آب و فاضلاب شهر تهران 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: تا پیش از اجرای این طرح ها تعداد تصفیه خانه های شهر تهران 7 عدد بود که امروز این تعداد به 13 تصفیه خانه افزایش یافته و در صورت نیاز امکان ایجاد تصفیه خانه جدید نیز وجود دارد. همچنین در بخش فاضلاب در شهر تهران 75 درصد شبکه فاضلاب ایجاد شده است اما تنها 43 درصد طرح اجرایی شده و اولویت ما این است که عملیاتی کردن تصفیه خانه های تهران را از 42 درصد به 60 درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آبفا درباره هدر رفت آب نیز گفت: در سال 88 میزان هدر رفت تهران 28.66 درصد بود که با اقدامات انجام شده این رقم به 22.5 درصد تقلیل یافته است در حال حاضر نرم دنیا برای هدر رفت آب 15 درصد است و تلاش داریم به این نرم دست یابیم. نکته مهم این است که برای کاهش هر درصد به 375 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای اهمیت این موضوع کافی است به این آمار توجه کنیم که کنترل یک درصد هدر رفت در تهران 10 میلیون متر مکعب آب شرب تهران است.

وی با بیان اینکه در طرح رینگ پیرامونی آبرسانی شهر تهران در تلاش هستیم تمام مخازن 5 سد تهران به هم وصل شود، تصریح کرد: با اتصال این مخازن تهران به لحاظ تامین و توزیع آب در شرایط ایده آلی قرار خواهد گرفت.