۰ نفر

رئیس کمیته میراث و گردشگری شورای شهر در نشست خبری:

مومیایی پیدا شده رضا شاه بود/بی‌انصافانه قضاوت نکنیم

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبر: 345798
مومیایی پیدا شده رضا شاه بود/بی‌انصافانه قضاوت نکنیم

رئیس کمیته میراث و گردشگری شورای شهر گفت: باید میراث تاریخی و فرهنگی خود را بدون قضاوت حفظ کنیم و بگذاریم مردم قضاوت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن خلیل آبادی در نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در انتقاد به برخی رسانه‌ها که شورای شهر تهران، ری و شمیرانات را تنها شورای شهر تهران عنوان می‌کنند، گفت: ان شاءالله ری از تهران جدا می‌شود تا دیگر اینگونه نادیده گرفته نشود اما تا زمانی که ریش ری به سبیل تهران گره خورده لطفاً اسم شورای شهر تهران، ری و شمیرانات را کامل بگویید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص بی توجهی به نگاه شورا در انتصابات گفت: این را باید بدانیم ما در اروپا زندگی نمی‌کنیم و در تهرانیم، در شورا مطالباتی وجود دارد که شاید از نگاه برخی قانونی نباشد اما این انتظار از اعضای شورا وجود دارد. اینکه توانمندی‌های فردی را که خلاق و توانمند است، دیده شود و از ما پرسش می‌شود چرا این فرد به مدیریت گرفته نمی‌شود. این فرهنگ مطالبه گری از اعضای شورا وجود دارد حتی برخی برای گرفتن پروانه ساخت و یا اضافه طبقه به عضو شورا مراجعه می‌کنند و انتظار مساعدت دارند و ما نیز به عنوان عضو شورا مجبوریم به مطالبات مردم پاسخ دهیم.

خلیل آبادی با اشاره به گفتگوهای رودررویی که اعضای شورا با شهرداران تهران در این مدت داشتند، گفت: مشورت برای تصمیم گیری ها از سوی شهرداران پذیرفته می‌شود اما در برخی مواقع به آن عمل نمی‌شود ما به مطالبه شخصی، فردی و نابجایی از شهردار نداریم بلکه این مطالبات در راه بهینه سازی فعالیت‌های شهرداری تهران و بر اساس مصالح عمومی شهروندان است.

وی با اشاره به نحوه تعدیل نیرو در روزنامه همشهری گفت: پیگیری این موضوع نه برای من نان دارد و نه نام اما از جهت انسانی این رفتار درست نیست. ما از هیأت مدیره همشهری دعوت کرده ایم که در خصوص این تعدیل نیروها و روش اشتباه توضیح دهد.

خلیل آبادی در خصوص مشکلاتی که در نحوه نام گذاری معابر شهر تهران وجود دارد، گفت: برای شماره گذاری معابر پایتخت به طرحی همه جانبه و علمی نیاز داریم که در شورا به تصویب برسد. پیش از این هر کسی روی کاشی نامی می‌گذاشت و روی خیابان به عنوان نام کوچه ثبت می‌کرد اما در حال حاضر مردم نباید برای پیدا کردن آدرس در عذاب باشند.

وی در خصوص انتقاد به اولویت قرار دادن ساماندهی خانه صداقت گفت: انسان‌ها را باید در عصری که زندگی می‌کنند و شرایطی که بر آنها حاکم است سنجید، من قصد تقدس دادن به فردی را ندارم و از این کار دوری می‌کنم هر چند هدایت در عرصه ادبیات فردی تأثیرگذار بوده است و دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی داشته اما نباید در خصوص وی بی انصافی کرد. ما باید به میراث گذشته خود احترام بگذاریم و نمادهای میراثی خود را حفظ کنیم و اجازه دهیم مردم در خصوص آنها قضاوت کنند.

وی ادامه داد: زمانی که مومیایی رضاشاه در حفاری‌ها پیدا شد به عنوان مسئول کمیته میراث اعلام کردم این مومیایی به عنوان نماد میراثی پایتخت حفظ شود که کسی به آن گوش نداد.

وی تاکید کرد: قضاوت‌های ما نباید با بی انصافی همراه باشد.

خلیل آبادی با اشاره به بسته بودن آرامگاه ظهیرالدوله که مزار بسیاری از مفاخر ما در آن قرار دارد گفت: بسیاری از کشورها از این نوع آرامستان ها به عنوان مکان گردشگری استفاده می‌کنند اما وضعیت امامزاده عبدالله و یا ابن بابویه که بزرگان ما در آن آرامیده اند نامناسب است.

وی گفت: در حفظ فضاهای میراثی در معرض تهدید بودن آن بنای میراثی آن را در اولویت قرار می‌دهد ما در تهران موزه مطهری، شهید بهشتی را داریم اما زمانی که این میراث در معرض تهدید باشد حفظ آنها برای ما در اولویت قرار می‌گیرد.

احمد مسجدجامعی در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف دوره های قبل، شورای اسلامی شهر تهران در این دوره به زیرساخت های فرهنگی توجه نداشته و در این زمینه شاهد فعالیتی نیستیم گفت: در این دوره رویکرد عوض شده است. امروز دوره کارهای سخت افزاری و ساخت و ساز نیست. حتی در سطح کلان هم اعتبارات صرف نگهداشت و حقوق می شود. در حال حاضر رویکرد کلان باید کاهش هزینه ها باشد.

وی که در نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران سخن می گفت در ادامه افزود: در دوره های قبل یکی از اعتراضات ما همواره این بود که چرا واحد عملکرد در هر حوزه مشخص نیست. مثلا اگر کسی بخواهد از تفریحی استفاده کند ما چقدر باید برای آن هزینه کنیم؟ اینها هنوز مبهم است. 

عضو شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که ما هنوز درآمدهای شهر را از طریق عوارض خدمات مختلف به دست می آوریم خطاب به خبرنگاران گفت: شما به عنوان خبرنگار و نماینده افکار عمومی باید این موضوع را پیگیری کنید و اینگونه نباشد که فقط ما نماینده مردم تصور شویم، سئوال شما هم باید این باشد که در جهت کاهش هزینه های شهری چقدر کار و چه قدم هایی شده است؟

مسجدجامعی با بیان این نکته که نشاط شهری با ثمربخش بودن میسر است، تصریح کرد: خاطر شما هست که در پارک ها برنامه می گذاشتند و خواننده های این طرف و آن طرف برنامه اجرا می کردند، مگر با اینها نشاط ایجاد می شود؟ اینها بازی است. ما شهر و شهروند را به بازی گرفتیم. نشاط آنجاست که به خلاقیت و حضور و مشارکت کمک کند. این مسائلی است که خلاء آن در شهر حس می شود. در واقع ما باید رویکرد مشارکت جویانه در حل مسائل را گسترش بدهیم. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اتفاقا الان وضعیت زیرساخت های شهر تهران خوب است. مثلا ما در مترو زیرساخت داریم و باید بهره وری را افزایش دهیم. الان زیر ساخت پهنه رودکی که مال ما نیست؛ مگر در بحث سیما و منظر شهری از قبل وجود نداشت؟ اتفاقا این مسائل نباید با هیجان همراه باشد چون ممکن است تبعات خوبی نداشته باشد. مانند طرح پیاده راه میدان امام حسین تا میدان شهدا. یعنی ما پول و هزینه و وقت گذاشتیم ولی نارضایتی ایجاد کردیم.

وی در ادامه با بیان این که باید سطح مشارکت را بالا ببریم اظهار داشت: الان دوره کارهای نرم افزاری است، دوره استفاده از مشارکت است و دوره استفاده از امکانات موجود و دوره بهره وری است.

مسجدجامعی با اشاره به مشکلات حاصل از سیل اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: مجموعه اقدامات شهرداری در زمینه کمک به سیلزدگان و حل مشکلات مردم قابل دفاع است. 

وی من زمان بارندگی های اخیر در ستاد بحران بودم، موضوع تغییرات اقلیمی جدی است و اتفاقا به تهران هم کشیده خواهد شد. شانس تهران این بوده که میزان بارندگی که در خوزستان بود در اینجا نبوده است. ما باید به ظرفیت های جدید فکر کنیم چون در شرایط جدید قرار گرفتیم و شهر تهران برای ظرفیت های جدید آمادگی ندارد.

شبی که در ستاد بحران بودم تعداد نقاط آبگرفته شهر حدود 50 نقطه بود. همان موقع گفته شد که ابری از سمت قزوین به تهران در حال حرکت است که اگر در تهران ببارد ظرفیت مقابله نداریم و بیشتر از این کاری نمی توانیم بکنیم. حالا خوشبختانه آن توده ابر به تهران نرسید.

اگر تهران بخواهد برای مقابله با تغییرات اقلیمی مواجه بشود یکی از مهم ترین راه ها آموزش شهروندی است. یکی از مهم ترین راه ها مشارکت شهروندان در امور است. الان در منطقه 20 شرایط خوب است و من در شورا پیشنهاد کردم که در هر منطقه یک راسته داشته باشیم. رویکرد ما در این دوره کوچک زیبا است. مثلا به جای ایجاد پارک های بزرگکه نیازمند زیرساخت و هزینه زیاد است ما به سمت ایجاد پارک های کوچک محله ای برویم. ما گفتیم که در هر پهنه یک ورزشگاه، گردشگاه، کانون فرهنگی یا هنری ایجاد کنیم. در هر منطقه بیاییم و یک راسته ایجاد کنیم. یعنی شهر را شمال و جنوب نکنیم. نیاییم با یک هزینه ای یک پل دو طبقه در یک نقطه شهر ایجاد کنیم. اینها همه آمار و ارقام نیست و رویکرد به آن مهم است. 

این را هم بگویم که ما امسال سال سختی داریم. این حرکت زشتی که انجام شد دامن همه کشور و منطقه از جمله تهران را خواهد گرفت. اولین بار در تاریخ با قلدری آمده‌اند و ارتش رسمی یک کشور را میلیشیا و تروریست گفته‌اند. این در همه جا مشهور است و گفته‌اند این به مبارزه با تروریسم در منطقه کمک کرده است. می‌خواهم بگویم در این فضا فقط با مشارکت و همدلی قابل انجام است. و این وحدت و انسجام از طریق اجتماع انجام می‌شود و نه سیاست. من روی این خیلی تاکید دارم. یعنی از حوزه اجتماع می‌شود سیاسیون را به هم نزدیک کرد نه اینکه سیاسیون هماهنگ شوند انسجام اجتماعی انجام شود. بخشی از آن در شهرداری است و از طریق تشکل های کوچک و سمن ها انجام می شود و این رویکرد ما در شورای پنجم است.

بخشی از تاریخ اجتماعی ایران را با آثار هدایت باید شناخت و آثار او هم قابل طبقه بندی است. مثلا کتاب فواید گیاهخواری او. اتفاقا جمله ای هست از امیرالمونین (ع) که بدن خود را گورستان حیوانات قرار ندهید و وارد مقوله گیاهخواری می شود. در برخی آثار هدایت معانی وجود دارد که با فرهنگ آیینی ما همخوانی پیدا می کند. این خاندان در تهران تاسیساتی دارند و کارهایی کردند که بیشتر هم می شود از آن گفت ولی وقت را می گیرد.