۰ نفر

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری:

50درصد از میراث تاریخی ما از بین رفته است/تبدیل خانه صادق هدایت به انباری!

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 345780
50درصد از میراث تاریخی ما از بین رفته است/تبدیل خانه صادق هدایت به انباری!

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری گفت:خانه صادق هدایت تبدیل به انباری شده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری این کمیسیون گفت: نگاه اعضای شورا و شهرداری، یکی است و آن اداره هزینه شهر با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر است. انتظار شورا این است که با توجه به این معیارها و دلسوزی‌ها در حوزه‌های تخصصی، این مشورت انجام گیرد.

حق‌شناس در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پست اینستاگرامی‌اش برای ساماندهی «خانه هدایت» با وجود اولویت‌های دیگر توضیح داد: این پست در19 فروردین و در سالگرد مرگ صادق هدایت نوشته شده و درخواست شده درب‌های این خانه که در قلب تهران قرار دارد و یک خانه قجری و تاریخی است، بازگشایی شود. ما باید از میراث خود، حفظ و حراست کنیم.

وی تأکید کرد: 50 درصد از میراث تاریخی ما از بین رفته است بنابراین ما باید با آن مهربانانه رفتار کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود: این خانه در 26 مهر ماه سال 78 به ثبت ملی رسیده اما در وضعیت به شدت نامطلوبی قرار دارد و به مهدکودک و انباری بیمارستان مجاور تبدیل شده و به دلیل آنکه ثبت میراثی است، نباید بر در و دیوار آن، نقاشی کودکانه کشیده و یا به آن ضربه زده شود.

حق‌شناس گفت: به دلیل آنکه در این خانه‌های تاریخی کسانی زندگی کرده‌اند، نباید ساماندهی آنها را رها کرد. کاخ نیاوران که به این میزان از آن محافظت می‌شود، کاخ شاه بوده یا سایر کاخ‌های دیگر مانند کاخ مرمر یا گلستان. این خانه‌ها دارای ارزش معماری هستند و حضور این شخصیت‌ها نیز به آنها ارزش معنوی خاص می‌دهد. دوره‌های تاریخی، دوره‌های سیاه و سفید نبودند. اینکه پهلوی تمام آثار قاجار را از بین می‌برد یا ما آثار گذشتگان را، درست نیست. هر دوره نقاط مثبت و سیاهی داشته و فضای آن دوران خاکستری بوده است.

او گفت: صادق هدایت یکی از مشهورترین نویسندگان ایرانی است که آثارش به 30 زبان ترجمه شده است و باید به سرمایه‌های خود توجه کنیم.