۰ نفر

در ادامه اختلاف شهرداری‌ها و تامین اجتماعی بر سر دریافت عوارض از مالکان ساختمان‌ها؛

تامین اجتماعی دندان‌گردی می‌کند! شهرداری زیربار نمی‌رود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 345745
تامین اجتماعی دندان‌گردی می‌کند! شهرداری زیربار نمی‌رود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گوید؛ تامین اجتماعی باید بر مبنای فیش پایانی عوارض ساخت و ساز از مالکان هزینه دریافت کند اما اصرار دارد که بر مبنای کل صورتحساب پول بگیرد.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ عبدالرضا گلپایگانی در واکنش به مشکلاتی که مودیان با تامین اجتماعی بر سر پرداخت مفاصا حساب دارند، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اصل این موضوع مربوط به ماده5 قانون بیمه کارگران ساختمانی است که بارها بر سر سهم تامین اجتماعی با نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس جلسه گذاشتیم.

او ادامه داد: واقعیت این است که اغلب کارگران ساختمانی بیمه نیستند، در نتیجه ما پیشنهاد دادیم به جای اینکه تامین اجتماعی همان اول 15درصد را بگیرد، کارفرما در پایان هر ماه فیش پرداختی را به بیمه ارائه دهد و در پایان کار مفاصا حساب را از تامین اجتماعی دریافت کند.

گلپایگانی با انتقاد نسبت به نحوه دریافت عوارض، اظهار کرد: تعداد نیرویی که برای ساخت یک ساختمان تجاری استفاده می‌شود با یک ساختمان مسکونی متفاوت است و ساخت تجاری زودتر و راحت‌تر انجام می‌شود اما عوارضی که از تجاری می‌گیرند بیشتر از مسکونی است، یا حقوقی یک کارگر ساختمان در منطقه یک میگیرد با حقوق یک کارگر دیگر در منطقه 12فرقی ندارد اما کارفرمای منطقه یک باید هزینه بیشتری پرداخت کند که درست نیست.

گلپایگانی اظهار کرد: کارفرما باید بر مبنای آنچه که باید پرداخت کند در فیش نهایی به تامین اجتماعی عوارض بدهد اما تامین اجتماعی می‌گوید باید سهم 15درصدی‌اش را از کل صورتحساب پرداخت کند. در حالی که کارفرما ممکن است برخی از هزینه‌ها را همان ابتدا پرداخت کرده باشد.برای مثال ممکن است شهرداری مطابق با قانون از عوارض ساخت و ساز آموزش و پرورش کم کند، اما مبلغ آن را به حساب آموزش و پرورش واریز می‌کند.

او ادامه داد: شهرداری نیز عدد قانونی دریافتی را به کارفرما اعلام می‌کند و بعد که پرداخت شد آن را به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کند، اما تامین اجتماعی می‌خواهد بیشتر از پارامترهایی که برایش درنظر گرفته شده عوارض دریافت کند و زیر بار لیست تعیین شده نرود و به همین دلیل اختلاف پیش می‌آید.