۰ نفر

در صورت وقوع سیل در تهران؛

بلای دروازه قرآن بر سر اتوبان امام علی می‌آید/ لایروبی جوابگو نیست

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 345540
بلای دروازه قرآن بر سر اتوبان امام علی می‌آید/ لایروبی جوابگو نیست

عضو شورای شهر تهران گفت: در صورت وقوع سیل شدید در تهران،لایروبی مسیل رودخانه‌ها جوابگو نیست و مانند دروازه قرآن آب ماشین‌ها را به سمت جنوب پایتخت خواهد برد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری در پاسخ به این سوال که آیا لایروبی رودخانه‌ها برای دفع سیل و تخریب‌های ناشی از کافی است به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بخشی از خرابی‌های سیل اخیر در کشور طبیعی است زیرا چنین بلایایی در همه کشورهای دنیا رخ می‌دهد و حتی کشورهای توسعه یافته علی الرغم پیشرفت و توجه به مسائل محیط‌زیستی متوجه خساراتی می‌شوند. اما در کشور ما برخی اقدامات که ناشی از بی‌تدبیری و عدم توجه به دانش و مطالعات و همچنین جانمایی نادرست شهرها وراه‌های مواصلاتی بوده باعث شده خسارات ناشی از این اتفافات افزایش پیدا کند. 

او با بیان اینکه سیل اخیر باید تبدیل به نقطه عطفی در تغییر رویکرد نسبت به نحوه ساخت و ساز شهرها شود اظهار کرد: باید این اتفاق فرصتی برای تغییر نگاه مدیران باشد تا فقط به فعالیت‌های عمرانی صرف توجه نشود و مطالعات فنی و کارشناسی را نیز مدنظر قرار دهند. 

سالاری با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری تلاش می‌کند تا تصمیماتش بر مبنای کار مطالعاتی باشد، به لایروبی مسیر رودخانه‌ها اشاره کرده و گفت: لایروبی از جمله اقداماتی است که به صورت مدام انجام می‌شود و از جمله وظایف خدمات شهری به حساب می‌آید، اما اگر میزان بارندگی تهران از اندازه‌ای که چند روز پیش آمد بیشتر باشد قطعا فقط لایروبی جوابگو نخواهد بود. 

او با بیان اینکه در صورت وقوع سیل در تهران با توجه به آمار بالای ساخت و ساز، خسارت بیشتر از شهرهای دیگر کشور خواهد بود، گفت: وقتی در بستر رودخانه ساخت و ساز و مصنوع کاری ‌شود آب برای پیدا کردن راه خود منجر به خرابی می‌شود. همه اینها ناشی از بی‌توجهی به امر مطالعه و کار کارشناسی در زمان انجام یک پروژه مانند بوستان نهج‌البلاغه است. 

سالاری با تاکید بر این نکته که مدیریت شهری باید مطالعه دوباره‌ای بر روی پروژه‌های عمرانی انجام شده در سال‌های گذشته و میزان تاب‌آوری‌شان نسبت به بلایای طبیعی کند، گفت: اتوبان‌های شمالی جنوبی ما مثل امام علی(ع) در زمان وقوع سیل در تهران مانند رود عمل می‌کنند و اگر سیل شدید بیاید، همان اتفاقی که برای دروازه قرآن افتاد، برای اتوبان امام علی(ع) میفتد و آب ماشین‌ها را به سمت جنوب تهران حرکت می‌دهد. 

عضو شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد که؛ دولت و شهرداری‌ها باید از این حادثه تلخ بهره‌برداری کنند و با تغییرنگاه نسبت به نوع ساخت و ساز باعث کاهش اثرات چنین بلایایی شوند.