۰ نفر

توپ به زمین رسانه‌ها افتاد

هاشمی: صاحب ۶۲ باغ را نمی‌شناسم

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 341276
هاشمی: صاحب ۶۲ باغ را نمی‌شناسم

رئیس شورای شهر تهران گفت: هیچ‌کدام از مالکان 62 باغ را نمی‌شناسم و رسانه‌ها در انعکاس مجوز برای 62 باغ، کم‌لطفی کرده‌اند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات جلسه امروز شورای شهر تهران اظهار داشت: امروز یکی از پرماده‌ترین لوایح شهرداری تهران در خصوص ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزی با 19 ماده به تصویب رسید که در آن تمامی قوانین و مصوبات ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان دیده شده بود.

وی در ادامه در خصوص بازتاب رسانه‌ای مجوز تخریب 62 باغ از سوی شورا گفت: در این خصوص به شورا کم‌لطفی شد و آنچه در صحن اتفاق افتاد و آنچه شما خبرنگاران پوشش دادید، همخوانی نداشت و با تیترهای تخریبی، فضای جامعه ملتهب شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، هزاران باغ بر اساس مصوبه برج‌باغ‌ها، تخریب شده بود، افزود: شورای پنجم تلاش کرد جلوی این مصوبه را که با نیّت خیر به تصویب رسیده اما در عمل باعث تخریب هزاران باغ شده بود را بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه بر اساس مصوبه برج‌باغ‌ها که متعلق به مدیریت قبلی شهرداری است، 473 پرونده باغ تشکیل شده بود و پس از لغو مصوبه از سوی شورای شهر پنجم بلاتکلیف بود، اظهار داشت: استفساریه‌ای از شهرداری به شورا آمد تا این پرونده‌ها تعیین تکلیف شود و ما از میان 473 پرونده به 62 پرونده که پیش از این تمامی عوارض خود را پرداخته بودند، با قید شرایطی اجازه این کار را دادیم.

وی با بیان اینکه هنوز تخریبی در 62 پرونده باغ اتفاق نیفتاده است، گفت: قرار بر این شد کمیته‌ای کارشناسی به طور دقیق پرونده این 62 باغ را بررسی کند و اگر این مکان‌ها دارای درختان انبوه بوده، با مالکان وارد مذاکره شده تا پول آنها پس داده شود یا حقوق مکتسبه‌شان در زمینی دیگر به آنها داده شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز مجوز قطع درختی در این 62 باغ صادر نشده است، گفت: اگر باغی جنبه تاریخی داشت، از این لیست حذف خواهد شد و بیشتر مجوزها مربوط به باغ‌هایی بود که درختانش خشک شده و جرایم آنها پرداخت شده و دیگر باغ نیستند.

هاشمی با بیان اینکه به جای آنکه اعلام شد 62 باغ در روز درختکاری مجوز ساخت و سازش صادر شده، باید گفته می‌شد در روز درختکاری جلوی تخریب 411 پرونده باغ گرفته شده است، گفت: دیگر در شهر تهران پرونده‌ای به نام «برج‌باغ» ایجاد نمی‌شود که این یک کار مثبت است اما به شکل منفی بازتاب داده شد.

وی تأکید کرد: 700 میلیارد بابت این پرونده‌ها در دوره گذشته مدیریت شهری، از صاحبان باغ گرفته شده و صاحبان باغ می‌توانستند از طریق دیوان عدالت اداری، حکم قضایی بگیرند که شورا هوشمندانه اجازه ساخت در باغاتی که همچنان سبز هستند را نداد.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود صاحبان بیشتر این باغات، نهادهای دولتی، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و خیریه‌ها هستند، گفت: من مالک هیچ‌کدام از این 62 باغ را نمی‌شناسم و این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که مطرح می‌شود.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری که چرا شورا طی یک سال گذشته به دنبال جایگزینی دستورالعمل طرح جامع شهر تهران که مربوط به مجوز ساخت برج‌باغ‌ها بوده، نبوده است، خاطرنشان کرد: این موضوع از سمت شورا پیگیری می‌شود اما در شهرداری اولویت، مصوبات شورای شهر تهران است.