۰ نفر

جریمه سنگین در انتظار خودروهایی که معاینه فنی ندارند

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۲۴
کد خبر: 339658
جریمه سنگین در انتظار خودروهایی که معاینه فنی ندارند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از جریمه و شناسایی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو توسط دوربین‌های سطح شهر از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سیدنواب حسینی منش در نشست خبری خود که با محوریت کنترل ایمنی خودروها قبل از سفرهای نوروزی برگزار شد، گفت: شائبه‌هایی در مورد تأثیر مساعد بودن هوای تهران در کاهش آلودگی هوا وجود دارد که باید بگوییم با توجه به برگزاری جلسات کارشناسی معاینه فنی فارغ از کاهش آلودگی و نظارت بر ایمنی خودرو به رقیق سازی ذرات آلاینده کمک کرده است.

وی افزود: چهار میلیون خودرو هفت درصد حجمی مونوکسید کربن را تولید می‌کنند؛ به طوری که همیشه در هوای تهران وجود دارد و در واقع رقیق سازی همان کاهش موارد بیش از ۰.۷ است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار کرد: به طور قاطعانه می‌گوئیم که در بدبینانه‌ترین حالت اگر معاینه فنی باعث کاهش یک درصدی آلودگی شده باشد مرز آلایندگی با شاخص ۱۵۰ را کم کرده است.

وی با اشاره به اینکه بارش باران تأثیری ناچیز در ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون دارد عنوان کرد: افزایش ۲۵۰ درصدی بارش باران تأثیری در کاهش این آلاینده ندارد و تنها وزش باد می‌تواند به کاهش این آلاینده کمک کند که روزهای بادی امسال با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. بنابراین، با مشارکت مردم برای مراجعه به مراکز معاینه فنی شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم.
حسینی منش ادامه داد: خودروهای مدل ۹۳ و ماقبل آن باید برای اخذ معاینه فنی مراجعه کنند و از اول فروردین ۹۸ دوربین‌های سطح شهر این خودروها را رصد خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار خودرو مدل ۹۳ در تهران گفت: اگر این تعداد خودرو تا دو هفته پایانی سال برای اخذ معاینه فنی مراجعه نکنند مشمول جریمه خواهند شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: خودروهای خارجی مدل ۲۱۴ و قبل از آن نیز از ابتدای سال میلادی مشمول اخذ معاینه فنی هستند.

وی با اشاره به اینکه در مورد خودروهای دیزلی به داشتن معاینه فنی بسنده نکرده‌ایم، گفت: با کمک پلیس راهور و راهداری ۵ هزار خودروی دیزلی در کنار جاده‌های محدوده شهر تهران از لحاظ آلایندگی کنترل شده‌اند.

به گفته حسینی منش ۸۹ درصد خودروهای دیزل کنترل شده در کنار جاده‌ها دارای برگه معاینه فنی بوده‌اند که ۲۴ درصد از خودروهای تست شده مردود شده‌اند که با احتساب عیوب ظاهری مردودی نهایی به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد خودروهای دیزلی فرسوده هستند، عنوان کرد: معاینه فنی این خودروها بیش از ۶ ماه دوام نمی‌آورد، همچنین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد مورد تست قرار گرفته و حتی تعدادی به تعمیرگاه اعزام شده‌اند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران: گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برای اولین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای مرحله دوم طرح کاهش در افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی تأثیر بسزایی داشته است، اظهار کرد: از یک میلیون و دویست هزار خودروی مراجعه کرده ۳۵۰ هزار دستگاه به دلیل آلایندگی مردود شده‌اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به علت مردودی این خودروها گفت: گازهای خروجی ۲۹ درصد، عمر ایستایی ۲۷ درصد، عیوب ظاهری ۱۲ درصد، تست ترمز ۱۰ درصد و سایر موارد بیشترین علت مردودی را تشکیل می‌دهند.

حسینی منش با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه امسال ۹۰ هزار کاتالیز در تهران به فروش رفته است، تصریح کرد: یک سوم خودروهای آلاینده کاتالیست خودرو را تعویض کرده‌اند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه اظهار کرد: میزان تخفیف معاینه فنی برتر در سال ۹۷، ۲۰ درصد در نظر گرفته شده بود که این میزان در سال ۹۸ به ۲۵ درصد برای طرح ترافیک و محدوده حلقه دوم افزایش یافته است.

به گفته وی پیک مراجعه خودروها برای اخذ معاینه فنی در آبان ماه به دلیل مرحله دوم طرح کاهش بود که به تناسب آن میزان مردودی خودروها نیز افزایش یافت.

حسینی منش دلیل افزایش مردودی خودروها را شمول تعداد زیادی از خودروها برای اخذ معاینه فنی اعلام کرد و گفت: مردودی پراید در ۱۰ سال ۳۱ درصد افزایش یافته به طوری که ۴۴ درصد از پراید مدل سال ۷۲ موفق به اخذ معاینه فنی می‌شوند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: مراکز معاینه فنی از ۲۹ اسفند در دو شیفت دایر هستند و در دو شیفت به مراجعه کنندگان سرویس می‌دهند. در حال حاضر ۱۶ مرکز ثابت ۸ مرکز سیار شامل ۵۴ خط خدماتی در مراکز معاینه فنی به محاجه کنندگان سرویس دهی می‌کنند و ظرفیت خدمات دهی به سه میلیون خودرو را دارند.

به گفته حسینی منش مراکز منتخب معاینه فنی به جز روز اول و ۱۳ فروردین دایر بوده و مابقی مراکز نیز در تمام روزهای غیر تعطیل آماده سرویس دهی هستند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی با اشاره به اینکه برچسب معاینه فنی از سامانه حذف شده است، گفت: در حال حاضر تنها برگه معاینه فنی صادر می‌شود و در مورد خودروهای شهرستان نیز افراد می‌توانند از تمام مرکز معاینه فنی شهر خود که به سیستم سیمفا متصل هستند برگه معاینه فنی اخذ کنند.

وی در مورد معاینه فنی تاکسی‌های اینترنتی با بیان اینکه گردش سرویس‌های اینترنتی مانند تاکسی است، عنوان کرد: این خودروها نیز باید پس از یک سال معاینه فنی دریافت کنند که با توافقات صورت گرفته با این شرکت‌ها و فراخوان اعلام شده ۱۳ هزار خودرو فاقد معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده و مقرر شد خودروهای فاقد معاینه فنی در این شرکت‌ها غیرفعال شوند.