۰ نفر

رییس شورای اسلامی شهر تهران؛

معماری تهران دچار بی‌هویتی است

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 338659
معماری تهران دچار بی‌هویتی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آشفتگی در معماری تهران امروز گفت: امیدوارم جامعه معماری تهران در دهه پنجم بتواند فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت بخش، اقتصادی و توام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد وبه مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارائه دهد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران امروز در همایش "تهران چهار دهه معماری وطرحهای شهری" با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و روز مهندس را پشت سرگذاشتیم اظهار داشت: این برنامه به نوعی این مناسبت را پوشش می دهد و عملکرد مهندسی معماری را در چهار دهه سپری شده از عمر نظام جمهوری اسلامی بررسی می کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز که به تهران نگاه می کنیم، شاید نتوانیم یک مفهوم جامع و کانسپت مشخص برای شهرسازی ومعماری تهران بکار ببریم.

وی تهران امروز را کلاژی از نمادهای مختلف معماری وشهرسازی با المان های معماری مدرن، سنتی و تلفیقی توصیف کرد و افزود: در تهران امروز المان بنی هویت در شهر فراوان هستند و فضای بصری و هویت شهری را دچار نوعی آشفتگی کرده اند.

محسن هاشمی افزود: اگر به المان های هویتی تهران را بخواهیم اشاره کنیم، برج آزادی با بیش از نیم قرن قدمت، یک المان تلفیقی از معماری سنتی و مدرن محسوب می شود، اما برخی سازه های شهر یک نماد مدرن هستند که گویا بدون تناسب فنی وبصری به شهر سنجاق شده اند.

وی با بیان اینکه مال ها ومجتمع های تجاری بزرگ، نیز فارغ از پهنه بندی و توزیعی از پیش برنامه ریزی شده در سراسر شهر بخصوص مناطق شمالی ومرکزی پراکنده شده اند افزود: سازه های بلند مرتبه نیز در ابعاد مختلف و با تفاوت بسیار در حجم و ارتفاع خط آسمان تهران را پرنوسان کرده اند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایل این آشفتگی در معماری را فقدان مکتب یا مکاتب مورد توافق معماران برای بازآفرینی تهران برشمرد و افزود: شاید مدیریت شهری در گذشته فضای معماری شهر را به عنوان یک موضوع واجد اهمیت در نظر نداشته است که برای آن به تئوری نیازمند باشد.

وی ادامه داد: البته شاهد بودیم که درسالهای اخیر نمای ساختمان بعنوان یکی از مولفه های معماری در فرایند صدور پروانه ساختمان مورد نظارت و ممیزی قرار گرفت اما این ممیزی نیز بعضا فضایی کاریکاتوری پیدا می کرد.

به گفته هاشمی انتظار از جامعه معماری کشور این است که در پنجمین دهه انقلاب، براساس واقعیتهای موجود و عملکرد گذشته، بتواند پارادایم معماری متناسب با تهران را ارائه کند، پارادایمی که شامل مکاتب و طیف ها و سبکهای معماری مورد نیاز تهران باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تاکید کرد: ما برای هویت بخشی به شهر، حتما نیاز به معماری خاص تهران داریم واین معماری باید فراتر  از سلیقه ها و نگاههای موضعی وموقتی باشد بلکه باید اقتضائات اکولژیک، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران را در نظر بگیرد.

محسن هاشمی در ادامه سخنانش افزود: طرح تفصیلی بستری مناسب است که بتوان پاردایم معماری تهران را بر آن بنا کرد و با توجه به پهنه بندی ها و شرایط اقتصادی و فنی مناطق مختلف، معماری متناسب که دارایی کارایی و اثربخشی بومی باشد را در مناطق مختلف شاهد باشیم.

وی افزود: مفاهیمی نظیر زیست شبانه، پیوند با محیط زیست وطبیعت، تجارت، تفریح، خدمات و فرهنگ نیز در قالب این پارادایم معماری جایگاه متناسب خود را داشته باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در جوامع توسعه یافته، که الگوی طراحی شهری براساس حمل ونقل عمومی شکل می گیرد و TOD نقش محوری را در فرایند طراحی ایجاد می کند ، پیوند معماری شهری با حمل ونقل، کلید توسعه پایدار و سبز محسوب می شود و بایست ما در طراحی شهری و بارگذاری در پهنه های مختلف ، نقش حمل ونقل عمومی بویژه حمل ونقل غیرآلاینده انبوه بر ریلی را بعنوان پیشران توسعه شهری در نظر بگیریم تا بتوانیم فضای زیست مطلوبی را برای شهروندان فراهم کنیم.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر، وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد جامعه معماری تهران، در دهه پنجم بتواند با استفاده از تجربیات گذشته که با هزینه گزاف و ایجاد پیامدهای درازمدت وماندگار برای شهر بدست آمده اند، فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت بخش، اقتصادی و توام با راحتی ورفاه برای شهروندان پیش ببرد وبه مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارائه دهد.