۰ نفر

فرمانداری تهران: اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد ممنوع است

۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 332438
فرمانداری تهران: اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد ممنوع است

معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران درخصوص اختلاف نظر شهرداری، پلیس و کارشناسان حوزه ترافیک در اخذ عوارض و جریمه ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد گفت: اخذ عوارض از سوی شهرداری در این خصوص غیرقانونی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران ، درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد و قانونی بودن یا نبودن آن طبق مصوبات شورای شهر که به تایید فرمانداری رسیده است؛ اظهار داشت: شهرداری تهران در سال گذشته در مصوبه اول عنوان کرده بود که در صورت ورود و یا تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد از رانندگان وسایل نقلیه اخذ خواهد شد و براساس آن نیز جدولی ارائه داده بود.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، گفت: براساس آن مصوبه محدوده طرح ترافیک در حلقه اول با ضریب 1.5 و محدوده زوج و فرد در حلقه دوم با ضریب 0.5 تعیین شده بود.

این مقام ارشد فرمانداری تهران به اعتراض فرمانداری در ا ین خصوص اشاره و تصریح کرد: بعد از اعتراض فرمانداری جدول شماره یک اصلاح شد؛ یعنی فقط محدوده طرح ترافیک با ضریب 1.5 در آن لحاظ شد و محدوده زوج  و فرد از جدول شماره یک با ضریب 0.5 حذف شد و تبصره یکم بدین شکل اصلاح گردید.

وی اعلام کرد:محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز تردد اخذ می‌شد؛‌ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد ، راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است.

این مقام ارشد فرمانداری در پاسخ به دیگر پرسشی در این خصوص که تکلیف مبالغ اخذ شده تحت  عنوان عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز در محدوده طرح زوج و فرد تردد کرده‌اند چه می‌شود، گفت: شورای اسلامی شهر باید این مطلب را مشخص کند که اگر خلافی اتفاق افتاده و مبالغی از شهروندان اخذ شده باید عودت داده و اعلام شود؛ تشخیص این مطلب به عهده شورای شهر است و فرمانداری نظر نظارتی خود را اعلام می‌کند.

لازم بذکر است محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ، در خصوص جریمه‌های پلیس برای ورود غیرقانونی به محدوده زوج و فرد گفت:‌ این جریمه‌ها با  پلیس است، شهرداری عوارض دریافت می‌کند.

گفتنی است شهروندان با طرح موضوعی تحت عنوان «اعتراض به جریمه دوربین خروج از طرح زوج و فرد» و همچنین موضوع«طرح زوج و فرد ، پارکبان، پارکومتر،دریافت هزینه استفاده از معابر و نیز تونل‌ها خلاف قانون است»گفته اند که: «هدف اصلی از طرح ترافیک زوج و فرد کاهش آلودگی و کاهش ترافیک در مناطق مرکزی و پر رفت و آمد در سطح شهرتهران است.

چرا ساکنین محدوده زوج و فرد و یا کلا رانندگانی که قصد خروج از طرح زوج و فرد را دارند باید عوارض بپردازند و جریمه شوند بر اساس چه منطقی؟ اگر کسی داخل طرح شود و پس از مدتی خارج شود سیستم مدت زمان حضور در طرح را محاسبه و عوارض اخذ می شود ولی خودرویی که از قبل در طرح بوده و قصد خروج دارد چرا باید عوارض پرداخت کند؟»

بر این اساس در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۲ با انتشار خبری با عنوان« شهرداری بی‌‌سروصدا چه می‌کند/ اخذ عوارض زوج‌ و فرد با چه مبنایی؟» به نگرانی‌های شهروندان در خصوص اخذ عوارض غیرمجاز توسط شهرداری پرداخته و اعلام کرده بود که اخذ عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز درمحدوده زوج یا فرد تردد می‌کنند مساله‌ای است که اعتراض برخی شهروندان را در پی داشته است؛ این مسأله علیرغم مخالفت فرمانداری تهران، بی‌سر و صدا در حال اجراست.