۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تصویب یک فوریت افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک در سال98/تخفیف به بدهکاران عوارض تردد معابر ممنوعه؛ در دستور کار کمیسیون‌های شورا

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 332186
تصویب یک فوریت افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک در سال98/تخفیف به بدهکاران عوارض تردد معابر ممنوعه؛ در دستور کار کمیسیون‌های شورا

اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک در سال جدید موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز صدو نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز حادثه پلاسکو گفت:  بر اساس گزارش کمیته ملی حادثه پلاسکو، ‌‌7.6 درصد منازل مجهز به سیستم اعلام حریق، 5.4 درصد منازل مجهز به شلنگ آتش نشانی، ‌‌28.9 درصد منازل مجهز به کپسول آتش نشانی هستند و متاسفانه 63.6 درصد منازل فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش ‌می باشند!

وی ادامه داد: این کمیته قرار بود با 11 عضو از دستگاه ها و سازمان های مختلف تشکیل و با برگزاری جلسات در جهت اصلاح ساز و کار اجرایی نظام تعمیر و نگهداری ساختمانهای موجود شهر تهران و پیشبینی ضمانت اجرایی مناسب برای عملیاتی شدن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان و همچنین ایجاد هماهنگی و توافق بین سازمانی برای وحدت رویه در حوزه رفع خطر ساختمانهای پرخطر، پیگیری های لازم و عملیاتی نمودن خروجی آنها را به انجام رساند و هر سه ماه یکبار نیز گزارش اقدامات خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه نماید اما تاکنون از روند اجرای مصوبه و تشکیل جلسه گزارشی ارایه نشده و متاسفانه به خروجی موثری نرسیده است و خلا مدیریت هماهنگ شهری در زمینه ایمنی همچنان وجود دارد.

لزوم رفع نقص پله‌های برقی

 محمود میرلوحی نسبت به رفع نقص پله برقی ایستگاه های اتوبوس تذکر داد و گفت: براساس بررسی های به عمل آمده پله برقی تعدادی از ایستگاه های اتوبوس فعال نبوده و لازم است نسبت به بررسی و رفع نقض این پله های برقی اقدام شود.

به گفته او؛  ایستگاه خیابان آزادی روبروی داشگاه شریف، پل مدیریت و چمران مقابل شهرک آتی سازان در روز اول و ششم بهمن فعال نبودند.گفته شده پله برقی پل مدیریت به واسطه عدم پرداخت آبونمان برق مصرفی، غیر فعال است و چنانچه بدهی شهرداری، عابران پیاده را مورد آزار قرار دهد، جای تأسف دارد.

در ادامه جلسه شورای شهر وارد بررسی دستور  جلسات شدند. اولین دستور بررسی تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده های مرکزی شهر تهران در سال 98 بود که محمد علیخانی، در مخالفت با دو فوریت آن گفت: بارها از معاونت حمل و نقل شهرداری تهران خواسته‌ایم که هر سه ماه یکبار گزارشی از وضعیت اجرای طرح ترافیک جدید به صحن شورا ارائه دهد اما هیچ‌گاه گزارشی به شورا ارائه نشد. 

وی ادامه داد: در عین حال با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح وجود ندارد، شهرداری نتوانسته 470میلیارد تومان درآمد مقرر شده را محقق کند و فقط 60میلیارد تومان تومان به حساب خزانه وارد شده است. 

او این سوال را مطرح کرد که چرا پورسیدآقایی این طرح را دقیقه نود به صحن آورده است تا ما زمان بررسی آن را به طور کامل نداشته باشیم. 

سیدحسن رسولی،دیگر عضو شورا نیز در موافقت با این طرح گفت: از آنجایی که باید تا 15بهمن‌ماه تمام عناوین لوایح عوارضی به صحن شورا آمده و تصویب شود،پیشنهاد می‌کنم که هرچه زودتر این عوارض تصویب شود. 

در نهایت این یک فوریتی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. 

موافقت با یک فوریت تخفیف به بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های ممنوع تهران 

در ادامه با پیشنهادی که صبح امروز حناچی،شهردار تهران به صحن شورا ارائه داد، دو فوریت تخفیف به بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های ممنوع تهران مورد بررسی قرار گرفت. 

محسن پورسیدآقایی،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح این طرح گفت: در سال جاری افرادی که به موقع عوارض خود را پرداخت می‌کردند با ضریب 8دهم عوارض ترددشان حساب می‌شد اما آن‌هایی که پرداخت نمی‌کردند با ضریب 1. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهروندان اعلام کردند که از اخذ عوارض همزمان با جریمه بی‌اطلاع بوذند، ما پیشنهاد دادیم که نزدیک به 300میلیارد عوارضی که پرداخت نشده با توجه به بی‌اطلاعی مردم با همان ضریب 8دهم محاسبه شود. 

حسن رسولی، در مخالفت با دو فوریت این پیشنهاد گفت: پیشنهاد می‌کنم که طرح مذکور به جای دو  فوریت یک فوریتش به تصویب برسد تا به کمیسیون بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد. 

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت آن موافقت کردند. 

تصویب تعیین عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری

در ادامه اعضای شورای شهر تهران عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران در سال 98 را مورد بررسی قرار دادند. 

محسن پورسیدآقایی در توصیح آن گفت: الان دو ماه است که مصوبه شورای شهر در مورد اخذ بارانه ابلاغ شده، اما رانندگان کامیون‌ها اقدام جدی برای دریافت بارانه نمی‌کنند و فقط روزی ۱۰۰۰ کامیون بارانه می‌گیرند. 

پورسید آقایی با بیان این‌که برای الزام کامیون‌ها به دریافت بارانه پیشنهاد دادیم که عوارض جدید اخذ شود، گفت: به این ترتیب که اگر کسی بارانه نگرفت، عوارض تردد شبانه در محدوده مرکزی شهر از وی اخذ می‌شود.

هاشمی رئیس شورا با بیان این‌که این چه اسمی است که بر روی این سامانه گذاشتید، چرا که معنی‌اش این است که شب بارانی بار می‌برند، اظهار کرد: باید تا قبل از ۱۵ بهمن‌ماه نرخ عوارض‌ها مشخص شود و این لایحه از آن دسته لوایحی است که باید هرچه سریع‌تر در کمیسیون‌ها بررسی شود و به همین دلیل باید تا سه‌شنبه، بررسی شود.

در ادامه با رأی اکثریت آرا یک فوریت لایحه اخذ عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع پایتخت، در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید.

تصویب کلیات اخذ عوارض محلی فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در شهر تهران

حسن رسولی در بررسی اصلاحیه لایحه تعیین عوارض محلی فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهر تهران، اظهار کرد: دیوان عدالت اداری در 11 دی سال 91 بنا بر به اعتراض بانک‌ها، وصول عوارض کسب و پیش از فضای ساختمانی و شعب و اماکن اداری بانک‌ها را لغو کرده است. استدلال برای لغو مصوبه شورای شهر، قبول دلایل ارائه‌شده از سوی بانک‌ها مبنی بر اینکه بانک‌ها واحد تجاری نیستند و باید ماهیت خدماتی برای آن‌ها منظور کرد، بود. 

وی ادامه داد: با هماهنگی که با دیوان عدالت اداری انجام شد و جلساتی مشترکی که با سازمان شهرداری و دهیاری‌ها و شهرداری برگزار شد، پاسخ‌هایی تهیه شد که درنهایت دیوان عدالت اداری این پاسخ را پذیرفت و متقاعد شد که از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری عوارض دریافت شود. 

خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: چگونه ممکن است، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری با این میزان شرکت‌های زیرمجموعه کار تجاری انجام نمی‌دهند اما یک فرد در زیر پله، فعالیت تجاری دارد، بدون تردید این فرد نسبت به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مستحق‌تر هستند تا عوارضی برای آن‌ها تعیین نشود. 

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری در اسفندماه سال 96، اعتراض یکی از شعب بانک سپه را برای دریافت عوارض را رد کرد، گفت: با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری منع دریافت عوارض از بانک‌ها و مؤسسات  را لغو کرد، دو کمیسیون برنامه‌وبودجه و نظارت و حقوقی شورای شهر تهران اصلاحیه‌ای برای لایحه در نظر گرفتند. و از آنجا که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های در 24 آذر امسال در بخش‌نامه‌ای به‌تمامی شوراهای اسلامی کشور عنوان عوارض محلی را اصلاح کرد، بر این اساس مطابق بخش‌نامه وزارت کشور، عنوان عوارض محلی در این اصلاحیه به عوارض سالانه تغییر یافت. 

وی ادامه داد: طبق ماده‌واحده اصلاحیه ‌این لایحه، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از ابتدای سال 98 عوارض فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را از تمامی بانک‌ها، مؤسسات  مالی و اعتباری و مشابه آن در سطح شهر و حریم شهر را بر اساس فرمول تعیین‌شده دریافت و به‌حساب درآمدی شهرداری تهران واریز کند.

رسولی همچنین در بررسی تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده‌های مرکزی شهر تهران در سال 98، نیز گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باید نسبت به میزان درآمد حاصله از محل عوارض ورود به طرح ترافیک را به شورای شهر تهران را ارائه دهد. تعیین نرخ عوارض برای ورود برای به محدوده طرح ترافیک، علاوه بر ابعاد مالی، ابعاد اجتماعی و ترافیکی نیز دارد.

در نهایت کلیات این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. 

بعد از تصویب لایحه اخذ عوارض تامین پارکینگ های تعهدی در مناطق 22 گانه اعضای شورای شهر تهران وارد چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند شدند. 

آرش میلانی در توضیحات کلیت این طرح گفت: هیات دولت مصوبه‌ای دارد که براساس آن، انجام خدمات مدیریت پسماند باید بر مبنای اخذ بهای خدمات پسماند باشد. در قانون مدیریت پسماند هم بر این مسئله تاکید شده است. 

وی با بیان اینکه بهای خدمات مدیریت پسماند در دو سال گذشته ثابت مانده و شهرداری در تامین هزینه‌های ارائه خدمات مشکل دارد، اظهار داشت: دو کمیسیون مشترک جلسات مشترک متعددی در این باره داشته‌اند. نرخ تعیین‌شده کنونی هم برای سال ۹۷ است تا در مهلت باقی ماند اخذ شود. 

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در اخذ بهای واقعی خدمات دچار عقب‌افتادگی هستیم، تصریح کرد: میزان وصولی فیش‌های صادر شده بسیار پایین است. میزان قبوض صادرشده بخش غیرمسکونی برای سال گذشته ۳۱۴ میلیارد تومان بوده اما میزان وصولی فقط ۹۱ میلیارد تومان است و معوقات بخش مسکونی هم ۱۸۹ میلیارد تومان است.

حسینی میلانی با بیان اینکه درباره نحوه محاسبه بهای خدمات پسماند از فرمول ابلاغی وزارت کشور استفاده شده است، خاطرنشان کرد: در بخش مسکونی، پارامتر بُعد خانوار براساس مقادیر سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ در نظر گرفته شده است. مقدار سرانه پسماند هر خانوار هم ۷۵۰ گرم در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: برای خدمات پسماند غیرمسکونی هم برای هر صنفی نرخ بهای خدمات پسماند براساس میانگین تولید در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است نرخ تعیین شده برای هر صنف در سال ۹۶ موجب شکایت به دیوان عدالت شده بود که این نرخ هم‌اکنون به میزان قابل توجهی کاهش یافته شود. 

این عضو شورای شهر به اصلاحات انجام شده در لایحه "چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند" اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس تبصره ۷، سازمان مدیریت پسماند در جهت حفظ و بهبود محیط زیست شهری موظف به پیگیری و سنجش هزینه‌های محیط زیستی شده است. 

وی گزارش‌دهی به شورا درباره طرح تفکیک از مبدا را مهم دانست و بیان کرد: بر اساس اصلاحات انجام شده شهرداری موظف است گزارش تفکیک از مبدا را هر سه ماه یکبار به شورا ارائه ارائه دهد چراکه موضوع تفکیک از مبدا یکی از مسائل مهم و کلیدی برای شورای پنجم محسوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اضافه کرد: در تبصره سوم نیز واحدهای مسکونی که در حریم شهر تهران واقع بوده‌اند و شهرداری خدمات پسماند به آنها ارائه می‌کرد، ضریب چهار، دهم برای اخذ بهای خدمات پسماند در نظر گرفته شده است. 

حسینی میلانی در پاسخ به سوال مسجدجامعی درباره برآورد هزینه‌های محیط زیستی هم یادآور شد: هزینه‌های محیط زیستی مربوط به هزینه‌هایی می‌شود که پروژه‌های شهری به محیط زیست شهر وارد می‌کنند. به طور مثال، شیرآبه‌ای که از زباله‌ها صادر می‌شود ممکن است وارد آب‌های زیرزمینی شود یا گاز متانی که از آرادکوه منتشر می‌شود. اینها هزینه‌هایی هستند که قبلا در نظر گرفته نمی‌شدند. 

در نهایت، کلیات این لایحه با ۱۸ موافق و بدون مخالف به تصویب رسید.

همچنین کلیات اصلاحیه مصوبه ساماندهی ابزارهای تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران نیز به تصویب رسید.