۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آسفالت چندباره بزرگراه آزادگان به سود چه کسانی است؟!/ خواب معاونت فنی شهرداری تهران در انجام پروژه‌های شهری

۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 331928
آسفالت چندباره بزرگراه آزادگان به سود چه کسانی است؟!/ خواب معاونت فنی شهرداری تهران در انجام پروژه‌های شهری

بزرگراه آزادگان، حدفاصل اتوبان شهید خرازی تا اتوبان حکیم، به‌رغم برخورداری از آسفالت مناسب تردد، مدتی است توسط پیمانکار سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در حال ترمیم است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ دست‌اندازهای غیر منتظره و چاله‌های زمینی خیابان‌ها و بزرگراه‌های پایتخت کم کم به شناسنامه تهران اضافه می‌شود. تقریبا بعید است که در خیابانی با ماشین، دوچرخه یا موتور حرکت کنید و گرفتار دست‌اندازهای خیابانی نشوید. رانندگان تاکسی از شکستن کمک فنرهای ماشینشان بر اثر وارد شدن به یک چاله یا به آسمان رفتن اتومبیل گلایه می‌کنند.

در این میان شهرداری‌ها موظف هستند که با لکه‌گیری آسفالت و معابر، میزان وقوع چنین اتفاقاتی را به حداقل برسانند اما به گفته احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، لکه‌گیری مدتی است که در تهران به فراموشی سپرده شده است.

البته خبرهای دیگری نیز نشان می‌دهد که لکه‌گیری به فراموشی سپرده نشده بلکه نوع انجام آن، تغییر پیدا کرده است. برای مثال مطابق با اخبار واصله به خبرنگار اقتصاد آنلاین در بزرگراه آزادگان حدفاصل اتوبان شهید خرازی تا اتوبان حکیم، به‌رغم برخورداری از آسفالت مناسب تردد، بدون مشکلاتی از قبیل روکش نامناسب، زیرسازی معیوب و غیره، مدتی است توسط پیمانکار سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، در دست ترمیم است. این  در حالی  است که به گفته شهروندان تهرانی با گشت و گذاری در سطح بزرگراه‌های شهر با مشکلاتی به مراتب عمیق تر درباره آسفالت معابر مواجه می‌شویم.

به گفته کارشناسان از آنجایی که ترمیم و بهسازی آسفالت معابر شهر، نیازمند هماهنگی و صدور مجوز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی است، اصولا معابر دارای ترافیک پرحجم، به عنوان پروژه های مطلوب پیمانکاران به حساب نیامده و این موضوع را به ذهن متبادر می سازد که بحث آسفالت و ترمیم سطح خیابان ها بدون اولویت بندی براساس معیارهای دیگری انجام می‌شود.

در عین حال، بزرگترین مشکل آسفالت خیابان‌های تهران از نظر متخصصان این است که معابر تهران شناسنامه ندارد و مشخص نیست خیابانی که چندین بار آسفالت شده دلیل و اشکال آن چه بوده است. در حالی که خیابان باید از نظر گرمسیری و سردسیری، نوع روسازی، زهکشی زیر وضعیت بستر آن و هر نوع اقدامی که روی آن انجام شده شناسنامه داشته باشد. در این صورت است که می توان با اولویت بندی معابر، متناسب با بودجه محدود سالیانه شهرداری تهران نسبت به رفع عیوب و مناسب سازی آسفالت شهر تهران اقدام کرد.

در ویدئوهای زیر وضعیت آسفالت بزرگراه قبل و بعد از ترمیم به طور کامل نشان داده شده است؛