۰ نفر

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران؛

پیشنهاد اخذ عوارض از بهره‌برداری املاک تجاری

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۰۰
کد خبر: 331156
پیشنهاد اخذ عوارض از بهره‌برداری املاک تجاری

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران از انجام مطالعات امکان‌سنجی به منظور اخذ عوارض بهره برداری از اماکن باکاربری‌های تجاری، اداری و... به جای دریافت عوارض فرآیند صدور پروانه خبرداد.

به گارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد سالاری با اشاره به پیشنهادی که درجریان بررسی برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران در خصوص اخذ عوارض از بهره‌برداری املاک تجاری در راستای افزایش درآمد پایدار از سوی وی ارائه و تصویب شد گفت: پیشنهادی که به تصویب رسید، انجام مطالعات امکان‌سنجی به منظور اخذ عوارض از بهره برداری اماکن با کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی به جای دریافت عوارض فرآیند صدور پروانه بوده است.

وی ادامه داد: تجربیات جهانی نشان می‌دهد کلان شهرهای دنیا به جای اخذعوارض درمرحله صدور پروانه، عوارض را در مرحله بهره‌برداری برای همیشه دریافت می‌کنند.

این روش که برای تبدیل یک عرصه به کاربری تجاری یا اداری، خدماتی ما بر اساس یک فرمول یک بار عوارض دریافت کنیم و برای همیشه شهرداری خدمات بدهد ما را از یک درآمد پایدار محروم می کند در حالی که ما می توانیم بخشی از عوارض را دریافت کنیم و یا حتی  دریافت نکنیم اما بر اساس شاخص هایی مشخص که تدوین می کنیم به صورت دائمی در زمان بهره برداری عوارض دریافت کنیم.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد :  من چنین پیشنهادی را در دوره چهارم  نیز دادم که طی آن بحث‌هایی هم با شهردار تهران داشتم که  وی منطق این پیشنهاد را پذیرفت.

به گفته وی شهرداران تمایل دارند که منابع درآمدی شهری را در فرصت زمانی که خودشان مدیریت شهری را بر عهده دارند، هزینه کنند تا فعالیت هایشان  بروز و ظهور عینی داشته باشد و در اصل به جامعه شهری اعلام کنند که فعال و در حال انجام کار هستند و طبیعی است که شهرداران کمتر زیر بار چنین پیشنهاداتی بروند، شورای شهر با چنین پیشنهادی در برنامه پنج ساله سوم موافقت کردند و تصویب شد؛ بنابراین امیدواریم که شهرداری تهران بتواند ظرف یک سال اول برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، سازوکار و شیوه دریافت این عوارض و انتقال  آن از مرحله صدور پروانه به مرحله‌ بهره‌برداری را انجام دهد و اگر نتوانست در مناطق ۲۲گانه این کار را انجام دهد، در برخی از مناطق به صورت پایلوت شروع شود.

سالاری با بیان این در خصوص شیوه دریافت عوارض با یکسری از دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیاز است، هماهنگی‌های لازم انجام شود گفت : این شیوه باعث می‌شود تا ما درآمد شهر را برای آیندگان حفظ کنیم و این‌طور نباشد که همه تغییر و تحولات مانند بارگذاری‌های عظیم، بلندمرتبه‌سازی‌ها، ساخت پروژه‌هایی مثل مال‌ها و مگامال‌ها را در مقطعی به یکباره‌ انجام دهیم و همه منابع درآمدی را از شهر بگیریم  که برای آیندگان چیزی وجود نداشته باشد.

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی های دیگر این شیوه برای اخذ عوارض گفت : با اتخاذ چنین شیوه‌ای، عدالت اجتماعی و عدالت در اخذ عوارض از طیف کاربری‌های مختلفی که ذیل کاربری‌های تجاری یا اداری و خدماتی تعریف می شوند، برقرار می شود به این مفهوم که اگر به طور مثال  کسی خواست کتابفروشی یا مجموعه‌ کاربری‌های مختلفی که در حوزه فرهنگی وجود دارد تأسیس کند، بایستی آن مغازه را تجاری کند و هزینه تجاری پرداخت کند درحالی‌که در این شیوه شهرداری می‌تواند مبتنی بر یکسری شاخص‌ها، بر اساس نوع کاربری‌هایی که در آنجا مستقر شده، نسبت به تعیین عوارض اقدام کند و تعرفه یک کاربری فرهنگی با کاربری مانند نمایشگاه اتومبیل و رستوران یکی نباشد.

سالاری در پاسخ به این پرسش که  در حال حاضر مسئولان شهری اعلام کرده اند که  نیمی از شهروندان تهرانی  عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند و شهرداری هم ابزاری برای اخذ عوارض ندارد. اگر این پیشنهاد محقق شود چه ضمانت هایی برای محقق شدن آن نیاز است گفت: برای تحقق عملیاتی شدن این حکم از برنامه، ضرورت دارد ما در یکسری قوانین دیگر، تغییراتی را داشته باشیم و دستگاه‌های دیگر باید با شهرداری در خصوص مکانیسم دریافت و الزام به پرداخت همکاری کنند.