۰ نفر

حناچی مطرح کرد؛

درآمدهای پایدار؛ راهکار خروج از چرخه باطل شهرفروشی

۲۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 328402
درآمدهای پایدار؛ راهکار خروج از چرخه باطل شهرفروشی

شهردار تهران گفت: اگر می‌خواهیم از چرخه باطل فروش شهر برای اداره آن خارج شویم، راه آن تصویب لوایح مربوط به درآمدهای پایدار در مجلس است.

به گزارش اقتصادآنلاین، پیروز حناچی در بیست و ششمین اجلاس مدیران ارتباطات و امور بین الملل کلانشهرهای کشور که در  ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، گفت: در آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور مشخص شد بیش از ۷۲ درصد از جمعیت ایران در شهرها و ۲۸ درصد در روستاها زندگی می‌کنند، این در حالی‌است که در اواخر دهه ۳۰ این نسبت کاملا برعکس بود.

وی ادامه داد: از میان شهرهای ایران ۱۰ شهر جمعیتی بالاتر از یک میلیون نفر دارند، البته اگر شهری جمعیتی بالای ۷۰۰ هزار نفر داشته باشد متفاوت و ویژه می شود و به عنوان مثال به سیستم حمل و نقل ریلی نیاز خواهد داشت.

حناچی افزود: البته ما از نظر این نوع استانداردها عقب افتاده هستیم؛ در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند اهواز با وجود وسعت و جمعیت زیاد ساخت قطار شهری در مراحل اولیه خود قرار دارد.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: طبق نظر سنجی هایی که در تهران انجام داده ایم اصلی‌ترین مشکل از نظر مردم آلودگی هوا و ترافیک است و این مشکل همه شهرهای بزرگ در کشور است.

حناچی بیان کرد: ۷٠ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به خودرو های موتوری است که ۴۰ درصد از این میزان به تردد خودروهای شخصی برمی گردد. ما در تهران ۳ میلیون موتور داریم که هر کدام به اندازه هشت خودروی یورو پنج و شش آلودگی ایجاد می کنند. در عین حال کمتر از یک درصد از جمعیت شهری در تهران از دوچرخه و خودروهای پاک استفاده می کنند.

حناچی در ادامه گفت: تقریباً تمامی شهرهای بزرگ ما با مشکل آلودگی و ترافیک مواجه اند، حتی شهری مانند اراک هم با معضل آلودگی مواجه است و در برخی از روزهای سال به آلوده ترین شهر ایران تبدیل می شود که این موضوع با توجه به وسعت و جمعیت این شهر عجیب است.

شهردار تهران به مشکلات مالی شهرداران کلانشهرها نیز اشاره و عنوان کرد: در شرایط فعلی که همه ما مشکل مالی داریم سرمایه اجتماعی می‌تواند مانند اکسیر بسیاری از مشکلات ما را حل کند، به این شکل که اگر ما بتوانیم باور و اعتماد مردم به مدیران شهری را جلب کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود. مردم اگر مدیرانشان را باور کنند با آنها همراهی خواهند کرد، همان طور که در دهه اول انقلاب در روزهای تعطیل مردم خودشان خیابان‌ها را جارو می کردند. البته این اعتمادها آسیب دیده است و ما باید آن را احیا کنیم.
وی گفت: وقتی مدیری به مردم قول بدهد و به آن عمل نکند این اعتماد از دست خواهد رفت و وقتی اعتماد مردم از دست برود حتی یک اقدام کوچک هم نیاز به هزینه های بسیار دارد.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری ها تاکید کرد: هم اکنون ۳ لایحه در مجلس در این زمینه در دست بررسی است؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، لایحه منابع مالی پایدار شهری و بودجه.

حناچی ادامه داد: این لوایح در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است و من نسبت به تصویب آن ها در این کمیسیون ها نگران نیستم، اما شما باید کمک کنید و طی گفتگو و تعاملاتی که با نمایندگان استان های خود دارید زمینه رای بالای این لوایح در صحن علنی مجلس را فراهم کنید. تلاش ها و فعالیت های شما می توانند سرنوشت این لوایح را تعیین کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از چرخه باطل فروش شهر برای اداره آن خارج شویم راه آن تصویب این لوایح است. باید در تعامل با نمایندگان این لوایح را تبدیل به قانون کنیم، البته قدم بعدی کم کردن هزینه هاست.

حناچی تصریح کرد: شهرداری تهران هم اکنون ۱۵۷۰۰ پست سازمانی دارد اما ۶۷ هزار و ۳۰۰ نفر در آن شاغل اند؛ در واقع تناسبی بین پست های سازمانی و شاغلان وجود ندارد که باید اصلاح شود. در هر صورت شهرداری تهران در حال بررسی راه‌های کم کردن هزینه های جاری است.