۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کسری قطعی نزدیک به 2هزار میلیاردی بودجه97 شهرداری تهران/ 9ماه بودجه غیرنقد روی زمین مانده بود

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 325841
کسری قطعی نزدیک به 2هزار میلیاردی بودجه97 شهرداری تهران/ 9ماه بودجه غیرنقد روی زمین مانده بود

سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: تا پایان سال نزدیک به 90درصد تحقق و حدود 2000میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ وضعیت تحقق درآمدهای شهر تهران نگران کننده است. برخی از کارشناسان و اعضای شورای شهر تهران پیش بینی می کنند حدود 4 هزار میلیارد از 17هزار و 500میلیارد درآمد مصوب شهر تهران محقق نشود. تنها راهکار پیشنهادی نیز برای جبران کاهش درآمدها صرفه جویی است. به تازگی گزارشی از درآمدهای شهر تهران تا نیمه آذر ماه منتشر شده است که نشان می‌دهد تهران در بخش نقد تنها 7 هزار و 432 میلیارد تومان وصولی داشته است در حالی که باید در این مدت 9 هزار و 444 میلیارد تومان کسب درآمد می کرد .

هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته رشد 5 درصدی داشته است . درآمد بخش غیر نقد در مصوبه بودجه سال 97 نیز  4هزار و 69 میلیارد تومان است که تا نیمه آذر ماه شهرداری باید به رقم  2هزار و 832 میلیارد تومان دست می یافت اما وصولی‌های غیر نقد درآمد شهرداری تهران  419 میلیارد تومان است. مدیران شهری معتقدند با آغاز به کار کمیسیون غیر نقد این رقم در سه ماهه پایانی سال رشد خوبی داشته باشد .

کاهش چشمگیر درآمدهای امسال وپیش بینی وضعیت احتمالی درآمدهای پایتخت در سال آینده که برخی آن را به وضعیت شبه جنگی تشبیه می کنند سبب شده است که بودجه سال 98 با سیاست‌های انقباضی بیشتری نسبت به امسال تدوین شود و تنها هزینه رفت و روب و هزینه‌های جاری پیش بینی و سیاست برون سپاری برای پروژه‌های شهری دنبال شود.

زریر نگین تاجی، سرپرست معاونت اقتصادی و مالی شهرداری تهران درباره شرایط تحقق بودجه 97شهرداری تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: بودجه نقد شهرداری تهران نزدیک به 85درصد تحقق یافته که نسبت به چهارماه اول 15درصد رشد داشته است.

وی ادامه می‌دهد: غیرنقد هم تاکنون 10درصد محقق شده که با دستورالعمل غیر نقدی که در شورای شهر تهران تصویب شد( بهاره‌آروین، عضو شورا معتقد بود که این مصوبه در واقع بازگشت هولوگرام به شهرداری تهران است) و راه افتادن دوباره کارگزاری‌ها، امیدواریم حداقل تا پایان سال 50،60درصد تحقق بودجه در بخش غیرنقد داشته باشیم.

به گفته نگین‌تاجی؛ در بدبینانه‌ترین حالت نزدیک به هزار و یا هزار و 500میلیارد تومان عدم تحقق بودجه خواهیم داشت که علتش هم این است که طی 9ماه بودجه غیر نقد روی زمین مانده و کاری برایش انجام نشده است. در مجموع حدود 90درصد تحقق بودجه خواهیم داشت.