۰ نفر

شهردار منطقه 9در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پایانه غرب تهران منتقل می‌شود؟/ سرانجام مرمت برج آزادی

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 322037
پایانه غرب تهران منتقل می‌شود؟/ سرانجام مرمت برج آزادی

شهردار منطقه 9 تهران از آغاز مرمت برج آزادی همزمان با جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی مفاخریان درباره سرانجام مرمت برج آزادی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما یک کمیته چند نفره از مجموعه برج آزادی که در اختیار مجموعه وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان زیباسازی است، تشکیل دادیم.در این باره یک برنامه بلند مدت و یک برنامه کوتاه مدت داریم، برنامه کوتاه مدت ما این است که تا دهه فجر تغییراتی را در میدان آزادی ایجاد کنیم. برای مرمت به بودجه 8تا 10میلیارد تومانی نیاز داریم.  

وی ادامه داد: بنا شد وزیر ارشاد مکاتبه‌ای با  رییس جمهوری داشته باشند و اعتباری را به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بگیرند. از محل بودجه برگزاری چهلمین سال میتوانیم بخشی از اعتبارات مرمت را تامین کنیم. بنابراین این مسئله به حوزه میراث فرهنگی باز میگردد که افراد متخصص خود را برای مرمت به کار بگیرد، چرا که هر کدام از این کاشی‌ها باید در نقطه خودش به صورت دست‌ساز ساخته شود و به گونه‌ای نیست که ما بتوانیم بخریم.

شهردار منطقه 9 درباره مشکلات ایجاد شده در  نورپردازی و فضای پیرامونی برج نیز اظهار کرد: اتفاقاتی که در گذشته افتاده مشکلاتی را بر میدان آزادی تحمیل کرده است که باید برطرف شود. از جمله این مشکلات، مشخص نبودن پارکینگ میدان آزادی است. در حال توافق با شهرداری منطقه 2هستیم که زمینه‌ای شمالی میدان را از منطقه 2 بگیریم و آن را به پارکینگ میدان آزادی اختصاص بدهیم. احیای زیر گذر آزادی و  مشکلات آبدهی آب نماها که در داخل پایه‌های برج است، باید برطرف شوند.

مفاخریان در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری منطقه برنامه‌ای برای جابه جایی ترمینال آزادی دارد یا نه نیز، گفت:بله، برای جابه جایی آن برنامه داریم، حتی مصوبه هم گرفتیم. اما لازمه آن این است که ترمینال جدید ساخته شود که انتقال بدهیم. در محدوده ورداورد مکانی پیش‎بینی شده است که ترمینال غرب به آن جا منتقل شود. این مسئله فقط به تهران مربوط نیست، بلکه مجموعه استانداری، فرمانداری نیز در  سیاست گذاری این موضوع دخیل هستند. انتقال ترمینال یک برنامه بلند مدت است و چندین سال به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که موضوع حریم برج آزادی و  پایانه غرب در بودجه تصحیح شده و زمین به مجموعه آزادی الحاق شود که ما بتوانیم محدوده میدان را با یک استاندارد هندسی به پیاده راه تبدیل کنیم؛ یعنی یک فضای فراغتی و گردشگری در میدان آزادی ایجاد شود. این یک برنامه بلند مدت است و عزم ملی می‌طلبد، چرا که  تصمیم‌گیری برای آن فقط در اختیار منطقه نیست.

مفاخریان در واکنش به این سوال که آیا برگزاری مراسم‌های مختلف در میدان آزادی عایدی دارد یا نه نیز گفت: برنامه‌های میدان آزادی نه تنها عادی ندارد هزینه هم دارد. ما بیشتر به دلیل ایجاد نشاط اجتماعی این برنامهها را برگزار و برایش هزینه میکنیم.