۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه اختلاف نظرها بر سر هرس درختان تهران/ مختاری: زمان هرس همین الان است

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 319949
ادامه اختلاف نظرها بر سر هرس درختان تهران/ مختاری: زمان هرس همین الان است

در حالی که برخی از کارشناس محیط زیست معتقدند هرس درختان قبل از خواب زمستانی به درختان تهران خسارت های جبران نا پذیری می‌زند اما مدیر بازنشسته سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران معتقد است که این هرس به موقع است و از نقطه‌ای که شاخه‌ها قطع می‌شوند صدمه‌ای به درخت نمی‌زند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ حسین آخانی، دکترای گیاه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفته است که موافق هرس درختان نیست و اینکه سال گذشته هرس دیرهنگام درختان باعث خسارت به آنها شده است را حرفی درستی نمی داند.

بیشتر شکستگی‌ها در درختان کاج اتفاق افتاد؛ آن هم به این دلیل است که کاج درخت شهر تهران نیست. آب و هوای تهران مناسب درختان برگ‌ریز است و درختان برگ‌ریز نیازی به هرس ندارند.

آخانی می‌گوید: ما در طبیعت چیزی به نام هرس نداریم. درخت مثل موجود زنده است. بر مبنای موادغذایی و نوری که دریافت می‌کند، رشد طبیعی خود را دارد. هرس کردن دخالت در طبیعت درخت است.شاید در برخی از نقاط شهری به دلیل سیم‌های برقی که وجود دارد یا برخی دلایل دیگر، مجبور به هرس شاخه‌ها باشیم اما در غیر این صورت، ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

اما علی محمدمختاری، رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اما به اقتصادآنلاین می‌گوید که همزمان با خزان و قبل از یخبندان باید درختان را هرس کرد. میزان شاخه‌‌ای که قطع می‌شود براساس دستورالعمل سازمان است و از حدی که به درخت صدمه بزند، به هیچ عنوان هرس نمی‌کنیم.

او می‌گوید: فعلا در حال هرس درختان مناطق شمالی تهران هستیم زیرا میزان برودت هوا در این مناطق «6 تا 1 و 22»بیشتر است و هنوز به سراغ درختان مناطق جنوبی نرفته‌ایم. مدت هرس یک ماه است و تا 15دی‌ماه باید تمام شود.

علی زارعی، کارشناس گیاه‌شناسی و نماینده کمیسیون ماده 7منطقه 2تهران اما معتقد است که هرس برای رشد درخت ضروری است، به عنوان مثال اگر درختان بلوار مدرس به سمت بزرگراه رسالت را هرس نکنیم تا تابستان کل مسیر را می‌پوشاند. در حال حاضر نیز فقط درختان توت هرس می‌شوند که از هرجایی هم که قطع شوند باز هم جوانه می‌زنند. به هیچ عنوان درخت کاج، اقاقیا،چنار و سرو را هرس نمی‌‌شوند مگر اینکه شاخ خشک‌شده و مزاحمی داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر برگ درختان زرد شده و این یعنی درختان به خواب زمستانی رفته‌اند. ممکن است بعضی از آن‌ها مدت بیشتری سبز بمانند اما اگر برف ببارد، برگ‌هایشان خواهد ریخت. در نتیجه زمان هرس همین الان است.

زارعی همچنین درباره این انتقاد که برخی از درختان کاشته شده در تهران سازگار با شرایط اقلیمی تهران نیستند نیز گفت: برخی از درختان مانند کاج‌های پارک ساعی، از زمان قبل از انقلاب کاشته شده‌اند و نمی‌شود آن‌ها را از بین برد. به مرور هم شرایط اقلیمی تهران تغییر کرده و این کاج‌ها متناسب با شرایط آب و هوایی تهران نیستند. اما از طرفی نمی‌شود که همه درختان‌ را پهن برگ بکاریم؛ آنوقت در زمستان که پهن برگان زرد می‌شوند و می‎‌ریزند، سیمای بصری شهر زشت می‌شود درعین حال هیچ درختی نیست که جلوی آلودگی هوا را بگیرد.