۰ نفر

مدیریت منابع آب؛ اولویت توجه شورای استان تهران است

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴
کد خبر: 316252
مدیریت منابع آب؛ اولویت توجه شورای استان تهران است

چند روز قبل، شورای استان تهران در دوره پنجم، آغاز دومین سال فعالیت خود را جشن گرفت و جالب اینجا بود که برای دومین سال پیاپی با اکثریت آرا، دوباره یک زن ریاست آن را عهده‌دار شد که سال اول نیز سکاندار مدیریت این استان بود؛ شورایی که با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، دستاوردهای خوبی را هم داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، «الهام فخاری» که حالا ریاست شورایی را برعهده دارد که 16 عضو در آن هستند، می‌گوید: کوه‌خواری، در شمیران، فیروزکوه و دماوند مهم‌ترین مساله پیش روی استان تهران است. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا این رویه را به وسیله نهادهای مردمی متوقف کنیم. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

چند روز قبل، شما از سوی اعضای شورای استان تهران برای دومین سال پیاپی به عنوان رییس این شورا انتخاب شدید؛ گویا اکثریت اعضا در این رای‌گیری به انتخاب مجدد شما رای دادند. درست است؟

بله. خوشبختانه دوستان عضو شورای استان تهران به بنده لطف داشتند و این‌بار هم با اکثریت و اجماع کامل آرا به ریاست من رای مجدد دادند.

اگر بخواهید به مهم‌ترین دستاورد شورای استان پنجم اشاره کنید، این دستاورد چه بوده است؟

به نظرم مهم‌ترین دستاورد شورای استان تهران در دوره پنجم آن، راه‌اندازی و تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بوده باشد. واقعیت این است که در دوره چهارم این کمیسیون‌ها تشکیل نشده بود؛ به بیانی امور در قالب ستاد اجرایی و اداری پیگیری می‌شد. اما ما چندین کارگروه تخصصی راه انداختیم که بسیار هم پرکار هستند و تقریبا هر ماه یک‌بار جلسات‌شان را تشکیل می‌دهند. از دیگر فعالیت‌های قابل ذکر انجام شده در یک سال گذشته می‌توان به بازدیدهای صورت‌گرفته از ۶ شهرستان استان تهران اشاره کرد که در توسعه روستایی و بازدید‌های شهری و مرکز شهرستان‌ها تقسیم می‌شدند. در این بازدیدها که عموما با حضور مسوولان روستایی یا شورای اداری شهرستان‌ها و فعالان مدنی برگزار می‌شود، مهم‌ترین مسائل و مشکلات شهری آن شهرستان مطرح و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود. معمولا هم در این بازدید‌ها 3 تا 5 مساله مهم بررسی می‌شوند.

می‌توانید به یکی از دستاوردهایی که نتیجه بازدید شما بوده، اشاره کنید؟

بله. یکی از موارد مهمی که در طول این یک سال پیگیر آن بودیم و به حمدالله به نتایج خوبی هم رسیده، بحث مناسب‌سازی پیرامون راه آهن شهرستان قدس بود که سال‌ها بود جزو مطالبات شهروندان این شهرستان قرار داشت.

ولی فکر می‌کنم شورای استان‌ها جایگاه اجرایی چندانی نداشته باشد و نتواند از دستگاه‌ها، مطالباتی را داشته باشد.

دقیقا. ببینید، شأن شورای استان تهران، جایگاه نظارتی و پیگیری است. در سیاستگذاری‌ها نیز خود را با شورای عالی استان‌ها هماهنگ می‌کنیم. اما خوشبختانه در طول این چند سال که از عمر شورای استان تهران می‌گذرد، جایگاه این شورا بیش از پیش تثبیت شده است؛ به‌گونه‌ای که هم اینک شاهد همکاری اکثر ادارات و سازمان‌های شهرستان‌های استان تهران با این شورا، برای حل معضلات شهرستان‌ها و روستاهای تابعه تهران هستیم.

یکی از موضوعاتی که امروز به خوبی در مورد شهرستان‌های تهران دیده می‌شود تبدیل کوه‌ها به مراکز سکونتی و ویلاهایی است که اکثرا بدون مجوز ساخته می‌شوند. تاکنون شورای استان به این مساله ورود پیدا کرده است؟

بله. این هم از آن دست اموری است که شورای استان‌ها روی آن با نگاه ویژه‌ای کار می‌کند. حقیقت این است که موضوعی که شما به آن اشاره می‌کنید یعنی کوه‌خواری، در شمیران، فیروزکوه و دماوند بیشتر دیده می‌شود. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا این رویه را به وسیله نهادهای مردمی متوقف کنیم. در واقع استفاده از ظرفیت مردمی می‌تواند برای به سرانجام رساندن این مطالبه موثر باشد. اما در این راه سازمان‌های زیادی دخیل هستند که امیدواریم با همکاری تمامی آنها و با اقداماتی هماهنگ بتوانیم جلوی این گونه موارد را بگیریم.

موضوع بعدی که تهران و شهرستان‌های آن با آن درگیر هستند، موضوع کم‌آبی است. به نظر می‌رسد رشد جمعیت در استان تهران باعث شده تا منابع آبی دیگر جوابگوی نیازهای خیل عظیم ساکنان این شهرها نباشد. برای این مقوله هم کاری انجام داده‌اید؟

بله. ما هم به اهمیت این مساله واقفیم. برای همین کارشناسان حوزه آب را دعوت کرده‌ایم و گزارش‌ها و توضیحات آنها را شنیده‌ایم. اگر بخواهیم صادق باشیم در مورد معضل کم‌‍‌آبی مساله فراتر از آن چیزی است که اطلاع‌رسانی می‌کنند. درحالی که ما معتقدیم یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها شاید این باشد که باید مردم را در مورد آب و بحران‌های پیش روی آن آگاه و تلاش کنیم تا رفتار مصرفی شهروندان تغییر کند.

فکر می‌کنم شما در نشست خبری‌تان فرونشست تهران را هم تاحدودی ناشی از کم‌آبی دانسته بودید.

بله. به دلیل افزایش جمعیت میزان مصرف آب شهروندان استان تهران در بخش‌های مختلف شرب و کشاورزی و... افزایش پیدا کرده است. اما در عین حال منابع آبی استان تهران محدود و مشخص است. وقتی که تمام آب‌های زیرزمینی را خارج کند دیگر آبی برای خاک نمی‌ماند و همین موضوع موجب فرسایش و فرونشست زمین می‌شود.

یعنی می‌خواهید بگویید سوءمدیریت نقشی در بحران‌های کم آبی چند ساله اخیر ندارد؟

چرا ... به هر حال نمی‌توان انکار کرد که بخشی از معضل آب نیز به دلیل مدیریت کم‌آبی است چراکه بخشی از مدیران اصولا کمبود آب را جدی نگرفته‌اند ! حتی در حال حاضر برای آبرسانی به تهران اکثرا، مسوولان ناچار می‌شوند از استان‌های همجوار کمک بگیرند؛ درحالی که این خود زنگ خطری برای ماست و باید جدی گرفته شود. اما در هر صورت مسوولیت این امر با سازمان‌های دیگری است؛ البته شورای استان تهران مواردی را به صورت خاص در این خصوص پیگیری می‌کند تا بتوانیم راهکار مناسبی در این خصوص پیدا کنیم.

به نظر می‌رسد وضعیت روستاهای شهرستان‌های استان تهران هم چندان خوب نباشد!‌ چون بخشی از آنها در حال خالی شدن از جمعیت هستند. چرا فکری برای آنها نمی‌شود تا این روستاها که بعضی از آنها قدمت زیادی هم دارند، از بین نروند؟

ما جلسات ماهانه توسعه روستایی خودمان را به صورت ماهیانه داریم و در آن متخصصان و فعالان این عرصه دیدگاه‌های‌شان را بیان می‌کنند. حق با شماست. با وجودی که توسعه و اداره روستاها باید براساس طرح‌های هادی و حریم باشد، امروز بسیاری از روستاهای ما به خوابگاه‌های موقت تهرانی‌هایی که به خاطر گرانی کرایه خانه مجبور به ترک تهران شده‌اند، شب‌ها برای خواب به روستاهای اطراف تهران پناه می‌برند. یا تعدادی دیگر از روستاها نیز کاربری‌های‌شان عوض شده است. مثلا به جای کشاورزی و دامپروری و به دلیل معیوب بودن چرخه اقتصادی روستاهای‌شان، زمین‌های‌شان را فروخته‌اند و خودشان سرایداری خریداران را می‌کنند. تعدادی دیگر از روستاها نیز تبدیل به تفرجگاه‌های تهرانی‌ها شده و کاربری و هویت اصلی‌شان را از دست داده‌اند. ما در حال بررسی این موارد هستیم.

در طول چند ماه گذشته شاهد دستگیری تعدادی از اعضای شوراهای شهر شهرستان‌های مختلف استان تهران بودیم. خبر جدیدی در مورد این بازداشت‌ها و دلایل آن دارید؟

همه اعضای بازداشت شده الان به قید قرارهای مختلف آزاد شده‌اند. البته از بین اعضای بازداشت شده اولیه که 7 نفر بودند، پرونده دو نفر از آنها در هیأت حل اختلاف اولیه منجر به صدور رای لغو عضویت شده که اعتراض زده‌اند و ۴ نفر دیگر فعلا تعلیق عضویت شده‌اند اما هنوز سلب عضویت دائم در مورد آنها رخ نداده و تعدادی هم با قید وثیقه آزاد هستند؛ ضمن اینکه نباید از یاد برد که این بازداشت‌ها فقط مختص دوره پنجم شوراها نبوده و برخی از آنها متعلق به دوره چهارم است.

شما اولین رییس شورای استان تهران هستید. به نوعی بین تشکل‌هایی مانند شوراهای تهران، شورای عالی استان‌ها و شورای استان تهران اولین زنی بودید که به ریاست شورای استان‌ها منصوب شدید. در موقع انتخاب یا بعد از آن در مواجهه با مسوولان استانی و شهرستان‌های مختلف با چالش و مشکلی مواجه نشدید؟

خیر. در مورد دوره اول انتخابات که سال گذشته بود، خوشبختانه با 9 رای و با اعتماد دوستان عضو شورای استان تهران به ریاست این شورا انتخاب شدم و این برایم افتخار است که از سوی نمایندگان شهرستان‌های مختلف با گرایش‌های سیاسی و اجتماعی گوناگون برای این سمت برگزیده شدم. امسال هم با 16 رای انتخاب شدم؛ البته امسال هیات رییسه تماما مانند سال گذشته انتخاب شدند که فکر می‌کنم این رویکرد نشان از اعتماد بیش از پیش همکاران به هیات رییسه و بنده باشد و اینکه از فعالیت‌های صورت گرفته راضی بوده‌اند. در مورد مواجهه با مسوولان هم خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ام و همواره از همراهی و همفکری‌شان بهره‌مند بوده‌ام. یعنی می‌خواهم بگویم به خاطر زن بودنم، تاکنون خوشبختانه با مشکلی روبه‌رو نبوده‌ام.