۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

دریافت عوارض در تهران باید واقعی شود/ بودجه شهرداری تهران هنوز بر پایه قیمت‌های سال93 بسته می‌شود

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 314403
دریافت عوارض در تهران باید واقعی شود/ بودجه شهرداری تهران هنوز بر پایه قیمت‌های سال93 بسته می‌شود

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، بودجه سنواتی شهرداری هنوز بر پایه قیمت‌های سال 93بسته می‌شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمود میرلوحی درباره سرانجام اصلاحیه بودجه 97شهرداری تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: براساس گزارش 6ماهه‌ای که آقای شهردار برای شورا فرستاده، بودجه نقدی تحقق یافته اما از 4هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقدی فقط 200میلیارد تومان محقق شده که البته من طی بازدیدهایی که از مناطق داشته‌ام و گزارش‌هایی که شهرداران داده‌اند، این عدد از 200میلیارد تومان بیشتر است. 

وی ادامه داد: البته تعلل در ابلاغ مصوبه بودجه غیر نقد و کندی عملکرد سازمان املاک و مستغلات نیز باعث شده که روند تحقق غیرنقد بیشتر عقب بیفتد.البته باید غیرواقعی بودن میزان عوارض دریافتی از شهر را نیز باید به مشکلات مالی شهرداری اضافه کرد. 

میرلوحی در توضیح این موضوع اظهار کرد: بودجه هرساله شهرداری تهران هنوز بر پایه قیمت سال 93بسته می‌شود. برای مثال هر واحد مسکونی سالانه 98هزار تومان بابت عوارض به شهرداری پرداخت می‌کند، درحالی که شهرداری تهران سالانه دو میلیون تومان برای همان واحد مسکونی هزینه می‌کند. در حال حاضر نیز با وجود این تورم وحشتناک هزینه‌ها در شهرداری 10برابر شده، برای مثال اگر هر واگن مترو را با 2هزار میلیارد یورو وارد می‌کردیم حالا باید برای همان تعداد 30هزار میلیارد یورو هزینه کنیم، در حالی که درآمدهای ما تغییری نکرده است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: دولت مدام می‌گوید برای کمک به تولید‌کنندگان، می‌خواهد مالیات را کاهش دهد، اگر اینکار را کند باز به درآمد شهرداری‌ها ضربه می‌زند و آن‌ها را با چالش مالی مواجه می‌کند. 

میرلوحی با بیان اینکه ساختار، رویکرد و روش‌های درآمدی شهرداری تهران باید اصلاح شود و از اتکا به تغییر کاربری و ساخت و ساز به سمت روش‌های تنوع درآمدی برود، اظهار کرد: شهرداری تهران از ایجاد 1400کیلومتر فیبر نوری و مبادلات مخابراتی هیچ سهمی ندارد. باید به همان اندازه که شهرداری برای شهر هزینه می‌کند، متناسب با آن عوارض دریافت کند.