۰ نفر

شهردار منطقه 9در گفت‌وگو تفصیلی با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

سرانجام احداث زیرگذر استاد معین/ از مشکلات مطالعاتی تا اختلاف با ارتش و وزارت دفاع

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 310429
سرانجام احداث زیرگذر استاد معین/ از مشکلات مطالعاتی تا اختلاف با ارتش و وزارت دفاع

به گفته شهردار منطقه9 پایتخت؛ یکی از دلایل توقف پروژه زیرگذر استاد معین در دوره جدید مدیریت شهری؛ اولویت‌دار نبودن تکمیل آن از دید شهرداری تهران بوده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ پس از آن که عملیات اجرایی پروژه زیرگذر استاد معین در سال94 آغاز شد، شهردار وقت وعده داد که این زیرگذر در اردیبهشت95 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اما تنها با گذشت 37درصد پیشرفت فیزیکی تا اسفند95، عملیات ساخت به دلیل برخورد به معارضاتی نظیر لوله‌های انشعاب آب 300 و 700 و همچنین کابل‌های مخابراتی متوقف شد.

این پروژه که قرار بود خیابان اکبری را به خیابان استاد معین متصل کند، از آن روز به بعد متوقف ماند و طی سال‌های گذشته نه تنها توانست گره‌ای از کار مردم باز کند، بلکه به دلیل اشغال بخش زیادی از خیابان، خود گره‌ای در امر تردد خودروها شد. با علی مفاخریان، شهردار منطقه 9 درباره سرانجام این پروژه گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید...

پروژه استاد در چه مرحله‌ای است، چه مشکلاتی دارد، خطراتی که از آن صحبت می‌کنند چیست و چرا به این اندازه تکمیل آن به طول انجامیده است؟ 

کامیونی که گفته می‌شد در زمین فرو رفته در محدوده منطقه2 بوده و تنها یک چرخ آن در حد یک چاله فرو رفته است که ربطی هم به پروژه ندارد؛ مقداری آب زیر سطحی بوده که شست و شو داده‌اند و فرو نشست اتفاق افتاده است؛ اما چون در مرز پروژه استاد معین و منطقه 2 بوده تعبیر فراهانی، عضو شورای شهر تهران این بوده که علت این اتفاق مجاورت پروژه استاد معین است. 

پروژه استاد معین نیز مربوط به حوزه فنی و عمران شهرداری تهران است نه شهرداری منطقه، درواقع یک پروژه فرامنطقه‌ای است که اجرای آن هم بر عهده ما نیست و حوزه فنی و عمرانی شهرداری تهران آن را اجرا می‌کند، نه اعتبار، نه بودجه و نه قرارداد آن در شهرداری منطقه نیست و ما نظارتی بر آنها نداریم؛ اما از این جهت که ما باید مطالبه مردمی را به بخش ستاد منتقل کنیم، پیگیر هستیم که بتوانیم مشکلات مردمی را حل کنیم.

 این پروژه به مدت دو سال و نیم متوقف بود و به چند دلیل این اتفاق افتاده است، یکی تغییرات مدیریت شهری بوده، دلیل دیگر تغییر فاز اجرایی پروژه است. ابتدا قرار بوده که خیابان آزادی را جمع کنند که طی آن درختان و آسفالتش آن هم جمع کنند، محور بسته شود یک مسیر اصلاح ترافیکی بدهند که مردم از آنجا تردد کنند، اما نتوانستند خیابان آزادی را ببندند و با بستن یک طرف آن ترافیک تا انقلاب پس زده شد، اگر قرار بود چهار طرف آن قفل شود، امکان اجرای این روش وجود نداشت.

 این روش در فنی مهندسی به کات‌اند کاور معروف است که اجرای آن در این پروژه امکان‌پذیر نبود و تصمیم گرفتند که از روش تونلی استفاده کنند؛ یعنی خیابان بسته نشود و از زیر عبور کنند، مطالعات در روش تونلی فرق می‌کند؛ یعنی وقتی پروژه‌ای شروع می‌ود و به نقطه‌ای رسیدید که می‌فهمید روش اشتباه بوده و باید از یک روش دیگر استفاده کنید، باید برگردید و از صفر شروع کنید و از نقطه صفر مطالعات را انجام بدهید، تحکیم بنا اتفاق بیفتد، روش اجرایی مشخص شود، نقشه‌های اجرایی تأیید شود و در نهایت دستور کار به پیمان کار داده شود. تا این مراحل انجام نشود پیمان کار نمی‌تواند شروع به کار کند.

 ما در زیر آزادی با فاصله یک متر از زیر گذر آزادی تونل مترو داریم و نمی‌توانیم خیلی حفاری کنیم،خیلی  خطرناک است، سقف تونل مترو چند سانتیمتر با کف بزرگراه فاصله دارد و اگر خوب و با جزئیات دقیق اجرایی و مهندسی نشود ممکن است که وارد تونل مترو شویم. بنابراین حساسیت جدی است، همچنین ما در مسئله تأسیسات شهری، لوله‌های مخابرات داریم که بخش عمده فیبر نوری تهران از این منطقه عبور می‌کند، لوله آب 700 و 300متری تهران هم از این نقطه گذر می‌کند. جمع‌آوری این لوله‌ها یکسال زمان برد.

رسیدیم به دوره حناچی و نجفی، معاونفنی و عمرانی وقت و شهردار تهران که از این پروژه بازیدید کردند. ما به عنوان مطالبات مردمی پروژه را معرفی کردیم و گفتیم که دو سال نیم است که متوقف شده و می‌تواند کارکرد اتصال شمال به جنوب  داشته باشد، در حال حاضر تنها خیابان‌هایی که شمال و جنوب منطقه را به هم وصل می‌کند، یادگار امام و سعیدی است.

متأسفانه در گزارش‌هایی که حناچی دریافت کرده بود بیان شده بود که این پروژه جزء پروژه‌های اولویت دار شهرداری تهران نیست و با توجه به کمبود  اعتبار ترجیح می‌دهیم که اینجا را پر کنیم و نباید اصلاً اجرا شود و باید پروژه‌هایی که برایمان مهم‌تر است را اجرایی کنیم.

پیگیری کردیم و اعتراضات مردمی را انعکاس دادیم و در نهایت پروژه مجددا فعال شد. ستاد موافقت کرد که طرح شمال به جنوب آن اجرا شود و در مدل‌سازی‌هایی بعدی قرار بر این است که هر چهار طرف احداث شود. بعد از حناچی معزی بر سر کارآمد. در این دوره ما تاکید کردیم کخ بخشی از تأمین منابع مالی پروژه را تقبل کنیم. حتی از ساخت مجموعه‌های بزرگ‌تری که می‌توانستیم برای منطقه بسازیم صرف نظر کردیم که بتوانیم منابع مالی این پروژه را تأمین کنیم چون این پروژه برای منطقه بسیار اهمیت دارد، پروژه‌ای را به حوزه فنی و عمرانی دادیم که از محل فروش آن بتواند پول این پروژه را تأمین کند. 

معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران پیشنهاد دادند که قبل از این که طرح شمالی مصوب شود کار بخش جنوبی آغاز شود، یعنی از خیابان اکبری به بالا هنوز پروژه به دلیل نداشتن طرح اجرایی مصوب متوقف است اما بخش جنوب درحال تکمیل است.

تکه جنوبی هم دو بخش است، یک بخش از آزادی تا نوری نیارکی و دیگری نوری نیارکی به سمت 30 متری جی، بخش نوری نیارکی تا 30 متری جی آماده است و فقط آسفالت آن مانده است. ما در محدوده وزارت دفاع این پروژه را انجام داده‌ایم و اخیرا هم دیوار و سردر پادگان جی را تخریب کردیم که مسیر اجرای پروژه هموار شود.

 14 سال تخریب سردر پادگان جی اجرا نشده بود؛ یعنی وزارت دفاع و ارتش اجازه تخریب نمی‌داد، ما با ارتش توافق کردیم، امتیازاتی برای ارتش قائل شدیم و توانستیم آنجا را تخریب کنیم، البته بعدا با اعتراض مجموعه وزارت دفاع مواجه شدیم که چرا تخریب کردید. این کار بزرگی بود که قالیباف با وجود ارتباطاتی که در ارتش و وزارت دفاع داشت نتوانسته بود انجام دهد.

این بستر در قسمت جنوبی آمده است و نیازمند توافق وزارت دفاع برای تخریب دیوار خیابان 30 متری جی است تا آزاد‌سازی انجام شود، طرح تقاطع را اجرا کنند، آسفالت بریزند و خیابان باز شود. ضلع جنوبی از سمت استاد معین تا نوری نیارکی هم در حال انجام است، بتن‌ریزی‌ها، گذاشتن میلگرد‌ها، جا‌به‌جایی معارضین تأسیساتی مخابرات و جمع‌آوری لوله آب 300متری انجام شده است. مسیر استاد معین از شمال به جنوب برای جا‌به‌جایی لوله آب 300متری حدود دو ماه بسته بود که از 10روز گذشته باز شده است. 

اما مسیر جنوب به شمال را تقریبا از 10روز گذشته بسته‌ایم که لوله آب 700متری را جا‌به‌جا کنیم. پس از آن بیشتر معارضین رفع شده و کار بتن‌ریزی سقف تونل در هفته‌های آینده انجام خواهد شد و گمان می‌کنم کار خاک برداری در مسیر بعدی باشد که از زیر تونل خاک برداری را شروع کنند تا به سمت دیگر اکبری برسند و کار را ادامه دهند؛ بنابراین ما مشکل مالی،اعتباری، تکنولوژیکی هم نداریم، مشکل ما تغییرات مدیریتی و بخش مطالعاتی اجرای تونل است. 

در منطقه چند پروژه عمرانی قرار است اجرا شود؟

 52 پروژه عمرانی، اجتماعی، خدمات شهری، زیست محیطی و موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات و همچنین چند پروژه‌ ترافیکی چندماه پیش در منطقه افتتاح شد. 

15 پروژه دیگر هم اجرا کردیم که اکنون در مسیر نازک کاری بعضی از آنها هستیم، فکر می‌کنم در اواخر آذر ماه بتوانیم آن‌ها را در منطقه افتتاح کنیم، در این پروژه‌ها پارک، کتابخانه، مجموعه ورزشی و طرح‌های اصلاح هندسی وجود دارد که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید. 

وضعیت صدور پروانه در منطقه چگونه است؟ آیا افزایش داشته‌اید یا کاهش؟

در حوزه صدور پروانه، بیش از 40 درصد افزایش صدور پروانه داشتیم. ساخت و ساز مسکن تابع چند موضوع است، در بعضی از مناطق ساخت و ساز اشباع شده یا آستانه جمعیتی آن تمام شده و یا ممکن است قیمت زمین در مناطقی که کاهش پروانه داشته است، افزایش چشمگیری‌ یافته باشد و سازندگان رغبتی به سرمایه‌گذاری در آن منطقه نداشته باشند. 

در این منطقه با توجه به این که بافت فرسوده داشتیم و تسهیلاتی فراهم کردیم برای تجمیع قطعات فرسوده، سبب شد که ما بتوانیم از قطعات ریز دانه برای این که سرانه مسکونی آن را افزایش بدهیم، استفاده کنیم، از این رو در سال گذشته و 6ماه نخست سال97 توانستیم 325 پلاک را تجمیع کنیم که در این مدت زمانی رتبه اول را در تجمیع قطعات ریز دانه نسبت به مناطق دیگر داریم و همین سبب شده علاوه بر مداخله بخش خصوصی در نو‌سازی بافت فرسوده، رونق ساخت و ساز هم  در منطقه داشته باشیم. 

طبق مقایسه‌ای که بر اساس آمار‌ها میان منطقه 9 و مناطق مجاور آن داشتیم، منطقه 9 نسبت به مناطق مجاور صدور پروانه بیشتری داشته است. تعدادی طرح‌های فیریز شده هم به طور مثال در محله امامزاده عبدالله داشتیم که آنها را آزاد کردیم. چون شهرداری امکان توافق و بودجه نداشت از کمیسیون ماده 5 مجوز و از کمیسیون معابر ترافیک مجوز گرفتیم و تعدادی از پلاک‌هایی که در طرح قرار داشت از طرح خارج کردیم. این موضوع سبب می‌شود که بافت فرسوده از بین نرود و ساخت و ساز هم در محلات رونق بگیرد. 

یکی از تسهیلات ما این است که در حوزه بافت فرسوده عوارض نمی‌گیریم و ساخت ساز رایگان است، پولی بابت صدور پروانه‌ها دریافت نمی‌کنیم؛ بنابراین در حوزه درآمدی درصدی به ما اضافه نمی‌کند، مگر بخشی از توسعه‌های خارج از مباحث مربوط به 60درصد و کار‌هایی که مازاد بر پروانه می‌خواهند انجام دهند، ممکن است درآمد کوچکی را برای ما به وجود بیاورد؛ اما درآمد ما ناشی از صدور پروانه نیست.

شما جزو مناطق برخوردار نیستید، درست است؟

ما جزء مناطق برخوردار نیستیم؛ اما کسی هم به ما کمک نمی‌کند. درآمدمان پایین نیست؛ اما برخوردار هم نیستیم؛ یعنی تکلیفی که در برنامه برای ما مشخص شده است را انجام می‌دهیم؛ این تکلیف در مقایسه با منطقه‌ای مثل منطقه 1 قابل بیان نیست؛ یعنی به طور مثال بودجه یک سال ما معادل با بودجه یک هفته منطقه 1 است.