۰ نفر

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

گسترش پلازاهای شهری در تهران/ اعلام جزییات مصوبه جایگزین برج_باغ

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
کد خبر: 308480
گسترش پلازاهای شهری در تهران/ اعلام جزییات مصوبه جایگزین برج_باغ

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران؛در لایحه جدید جایگزین مصوبه لغو شده برج_باغ، باغات تبدیل به فضایی برای سرمایه‌گذاری خواهند شد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ علی اعطا درباره طرح احداث پلازای شهری در مناطق قابلیت‌دار شهرداری تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:موضوع اصلی این است که ما از فضا‌هایی که پتانسیل تبدیل شدن به عرصه عمومی و فضای عمومی را دارند،استفاده کنیم و اگر به مداخلاتی نیاز است انجام بدهیم و در مناطق مختلف پلازای شهری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت این پلازا‌ها، فضا‌های شهری هستند که در آنها جداره‌های فعال ایجاد می‌شود و کاربری‌هایی متناسب با آن فضا شکل می‌گیرد؛ به طور مثال یکی از نقاط مورد نظر ما عرصه مقابل باغ فردوس است که سعی داریم آن را به یک پلازای عمومی تبدیل کنیم. پلازای شهری یک عرصه عمومی باز است که در آن برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌هایی انجام می‌شود؛ مثلا ممکن است تئاتر یا کنسرت در آن اجرا شود، غرفه‌هایی در آن وجود خواهد داشت، حیات شبانه ایجاد می‌شود. در واقع پلازاها به فضا‌هایی تبدیل می‌شوند که آماده انجام رویداد‌هایی برای عموم شهروندان هستند.

اعطا اضافه کرد: البته در جداره‌ نزدیک به موزه سینما قطعا فعالیت‌هایی انجام می‌گیرد که تناسب بیشتری با موزه سینما دارد.اگر فضایی به یک مکان مذهبی نزدیک باشد، ما آن را به گونه‌ای مناسب‌سازی می‌کنیم که بیشتر ویژگی مذهبی داشته باشد.ممکن است فضایی زمینه تجاری بیشتری داشته باشد، آن را به عرصه‌ای تبدیل می‌کنیم که فعالیت تجاری در آن شکل بگیرد؛ البته در این طرح رویکرد کلی ما فرهنگی و اجتماعی است؛ اما برای هر فضایی متناسب با پتانسیلی که دارد برنامه‌ریزی می‌کنیم.

به گفته عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛ در پلازا‌های شهری نکته مهم این است که کل کار فیزیکی و کالبدی نیست؛ عرصه‌ای آماده می‌شود؛ اما برنامه‌ریزی فعالیت در آن اهمیت ویژه‌ای دارد، یعنی اگر مشخص می‌شود که در جداره‌ها چه اتفاقاتی انجام بگیرد، باید برای ایام سال به طور دقیق برای آن برنامه وجود داشته باشد و‌ بهره‌برداری از این فضا‌ها مدیریت شود.

اعطا با اشاره به اینکه برنامه داریم تا این طرح در برنامه 5 ساله سوم شهر تهران قرار بگیرد،گفت: یعنی در نهایت خواهیم گفت که در سه سال باقی مانده از عمر دوره پنجم شورا، با این زمان بندی شهرداری مکلف است که در حوزه ایجاد پلازا‌های شهری فعالیت‌های مورد نظر ما را انجام بدهد. همچنین به طور همزمان پیگیر دو مسئله هستیم، نخست این که در کمیته معماری و طرح‌های شهری بر روی این موضوع کار می‌شود که طرح مذکور در برنامه سوم قرار بگیرد، دوم این که در حال انجام مطالعات تکمیلی هستیم که اگر قرار باشد طرح استفاده از فضا‌های شهری در این سه سال اجرا شود و هر سال در بودجه برای آن پیش‌بینی‌هایی شود، دقیقا به چه اقدامات و پروژه‌هایی نیاز داریم و مشخص کنیم به طور مثال در سال 1398 دقیقا چه اتفاقاتی باید رخ بدهد. ما در برنامه کلیات را می‌گذاریم، الزامات را ایجاد می‌کنیم و در ادامه کار، در بودجه سنواتی هزینه‌ها را  مشخص می‌کنیم.

اعطا همچنین درباره جزییات طرح جایگزین مصوبه برج_باغ نیز گفت:پیشنهاد جدید هنوز به طور رسمی وارد شورا نشده است. چند جلسه در کمیسیون‌ها پیرامون آن گفتگو شد که پیشنهادی که قرار است وارد صحن شورا شود نظر کمسیون‌ها را جلب کند تا فرایند کار خیلی طولانی نشود.

وی ادامه داد:مبنای کلی پیشنهاد جدید کاهش بار گذاری است، نخست سطح اشغال و تعداد طبقات به شدت کاهش‌یافته است که بر اساس فرمول مشخص می‌شود؛ مثلا 2000 متر چه شرایطی باید داشته باشد یا 5000 متر و بالای 5000 چگونه باید باشند، دومین نکته مهم این است که به مالکان باغ‌ها اجازه داده می‌شود که فعالیت‌هایی را در باغ متناسب با فضا، مستقر کنند که قبلا اجازه داده نمی‌شد؛ مانند فعالیت‌هایی فرهنگی، تفریحی، ورزشی، فناوری‌های جدید و نظیر اینها.

به گفته اعطا؛ این مسئله سبب می‌شود زیانی که مالک متحمل می‌شود، به گونه‌ای دیگر جبران شود و مالک می‌تواند فعالیت‌هایی انجام بدهد که منتفع شود. موضوع دیگری که در کمیته معماری بررسی می‌کنیم این است که همزمان با فعالیت‌های که در باغ‌ها انجام می‌شود، بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز تعریف شود؛ یعنی شهرداری با مشارکت مالکان بسته‌های سرمایه‌گذاری مشخصی تعریف کند و فعالیت‌هایی به جریان بیفتد که هم باغ حفظ شود و هم منشأ درآمد شود.