۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخریب خاموش مرکز نمایش‌های آیینی صبا تهران زیر سایه مشکلات حل‌ناشدنی

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۶
کد خبر: 305196
تخریب خاموش مرکز نمایش‌های آیینی صبا تهران زیر سایه مشکلات حل‌ناشدنی

مرکز نمایش‌های آیینی صبا بعد از ۱۵سال کلنگ بهره‌برداری، هنوز تکمیل نشده و ساختمان آن در معرض نابودی است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ روند ساخت مرکز نمایش‌های آیینی صبا به دوران شهرداری کرباسچی برمی‌گردد. از همان زمان بنا بود در تهران سالن تئاتری با ٦ سالن نمایش و ظرفیت ۸۰۰ نفری ایجاد شود.اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات که زمانی حقوقی اعلام شد و امروز مالی، تکمیل و بهره‌برداری آن تا به امروز به تعویق افتاد.

شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، طی مصاحبه‌ای، سال گذشته گفت که کار ساخت و ساز و تکمیل سازه مرکز هنرهای نمایشی صبا به جهت یکسری مشکلات حقوقی متوقف شده است ولی فکر می‌کنم به زودی این مشکلات حقوقی برطرف می‌شود و کار ساخت و سازش مجددا آغاز و ظرف چندماه آماده بهره برداری می‌شود.

به گفته او کار ساخت و ساز سالن های کوچک مرکز تمام شده و کاملا آماده بهره برداری هستند.همچنین امکانات ماشینری سالن اصلی تکمیل و در مرحله آزمایش قرار دارد و بخشی از فعالیت های عمرانی مجموعه نیز باید تکمیل شود.بخشی از مشکلاتی که باعث شده مرکز نمایش های آیینی صبا که قرار بود سال گذشته مورد بهره برداری قرار گیرد ولی این اتفاق رخ نداد، به دلیل متوقف شدن ساختمان مشترک با واحد تجاری است. طی مذاکراتی که شرکت توسعه فضاهای شهری با سازنده بنا داشته به تفاهم خوبی رسیده اند و به زودی ساخت و ساز هم بخش تجاری و هم فضای تئاتری مورد نظر انجام و تکمیل می‌شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این مرکز در ۶ ماهه دوم سال (۹۶) افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد. اما با گذشت بیش از ۶ماه از قول او هنوز از سرنوشت این مرکزی خبری در دست نیست.

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران درباره علت طولانی شدن زمان بهره‌برداری این مرکز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: روند ساخت این مرکز از زمان شهرداری کرباسچی شروع شد. قرار بود تبدیل به سالن تئاتر شود اما چون روبروی مسجد بود، اهالی مسجد به ساخت آن اعتراض کردند.

وی ادامه داد: در نتیجه قرار شد برای مقاربت مناسبتی سالن تئاتر تبدیل به مرکز نمایش‌های آیینی شود اما آنطور که من می‌دانم ساخت این مرکز از لحاظ کارشناسان این حوزه پذیرفته نیست و من پیگر این موضوع هستم.

به گفته مسجد جامعی باید ساخت این مرکز تمام شده باشد اما هنوز ظرفیت بازگشایی آن فراهم نشده است در عین حال حدود 15سال از شروع این پروژه می‌گذرد و شهرداری باید برای آن اقدامی انجام دهد .

نکته حائز اهمیت این است که ساختمان‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار نمی‌‌گیرند بیشتر از ساختمان‌های فعال در خطر استهلاک و نابودی هستند، در نتیجه با توجه به هزینه زیادی که صرف ساخت این مرکز شده، شهرداری تهران باید هرچه زودتر اقدامی در جهت استفاده بهینه از این مرکز انجام دهد. نکته‌ای که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در بازدید از این مجموعه به آن اشاره کرده و گفته که؛ این پروژه از جمله نمونه های خوب هنری در سطح شهر تهران به شمار می‌آید، بنابراین باید از استهلاک این تجهیزات و امکانات موجود جلوگیری کنیم.

عضو هیات رییسه با اظهار تاسف از وقفه چند ساله به وجود آمده در این مجموعه، تاکیدکرده که باید اقدامات متمرکز و جدی از جمله تهیه بسته سرمایه گذاری خاص و ویژه ای در این خصوص تهیه شود. با توجه به اینکه این مجموعه به مراحل پایانی خود نزدیک شده، لازم است اقبال بیشتری برای اتمام و بهره برداری آن صورت گیرد.