۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مشاور امور زنان شهرداری تهران: بازنشسته نیستم/ زیباسازی، بنرهای امور زنان شهرداری را جانمایی نمی‌کند!

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 304795
مشاور امور زنان شهرداری تهران: بازنشسته نیستم/ زیباسازی، بنرهای امور زنان شهرداری را جانمایی نمی‌کند!

مشاور امور زنان شهرداری تهران در واکنش به انتقال جایگاه خود به نیروی جوان‌تر گفت که؛ معتقدم نیروهای جوان باید در کنار مدیران با تجربه که توان 20سال دیگر کار مفید دارند، فعالیت کنند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ فاطمه راکعی در واکنش به انتقاد زنان سرپرست خانوار شاغل در مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی شهربانو گفت: ستاد توان‌افزاییی زنان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است و اقدامات زیادی در این ستادها برای آن‌ها انجام می‌دهیم. اما اخیرا برنامه داریم تا این ستاد فقط مختص به زنان سرپرست خانوار نباشد بلکه در کنار آن، زنان معلول، زنان بازنشسته و کم‌توان نیز زیر پوشش کمک‎های خود قرار دهیم.  برای همه آن آموزش‌های مختلف کاری می‌گذاریم که بتوانند توانمند شوند. البته این اقدام هنوز عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به غرفه‌داری برخی زنان در شهربانوها اظهار کرد:  ممکن است در برخی از این مجتمع‌ زنان معمولی وجود داشته باشند که برای ندادن هزینه اجاره محلی برای کسب و کار، مایلند در این مراکز کار کنند. شهرداری وظیفه‌ای در قبال آن‌ها ندارد. وظیفه ما ایجاد اشتغال نیست. اگر بخواهیم به این حوزه ورود کنیم کلی جوان بیکارداریم و در عین حال فقط مخصوص زنان نخواهد بود. این زنان معمولی اگر بخواهند بیرون از شهرداری کار کنند باید هزینه هنگفتی بپردازند، ما نمی‌توانیم به آن‌ها کمک خاصی کنیم. وظیفه ما کمک به زنانی با شرایط ویژه است.

راکعی همچنین درباره حاشیه‌های پیش‌آمده برای حوزه زنان شهرداری تهران نیز گفت: یک عده شدیدا برآنند که هیچ کاری برای زنان صورت نگیرد، همان افرادی که این حاشیه ها را می‌سازند، فکرشان این است که جای زن در خانه است. شهردار اخیرا گفته که بنا داریم 25شهردار ناحیه را زن بگذارم زیرا برخی زنان حتی طی 10سال کار حرفه‌ای ارتقا پیدا نکرده‌اند اما برخی گفتند شما می‌خواهید کشور را به دست زنان بسپارید. مگر چه عیبی دارد که کشور را زنان اداره کنند. در طول تاریخ دوره‌های شکوهمندی بوده به دست زنان اداره شده است.

مشاور امور زنان شهردار تهران با انتقاد از عدم همکاری بخش‌های مختلف شهرداری تهران با حوزه زنان، اظهار کرد:  کارهای ما را هیچ جا تبلیغ نمی‌کنند، یکی از چالش‌های بزرگ من با سازمان زیباسازی این است بنرهای طراحی‌شده ما را در سطح شهر نمی‌گذراند. مسئله زنان و ارتقای جایگاهشان فراجناحی است. اما کسانی نمی‌خواهند در حد قانون هم کاری برای زنان کنند.

به گفته راکعی برخی می‌خواهند مسائل شهردار را به زنان گره بزنند که آن‌ها از فعالیت ما جلوگیری کنند. پیشنهاد دهندگان مراسم گل‌پاشی روز زن از افراد حوزه حفاظت و تشریفات آقای نجفی بودند البته باید مشخص می‌شد که این دو دختر به چه شکل و چگونه باید این اقدام را انجام دهند. هرچند بعدا مشخص شد که این دختران نابالغ بودند و حرکات ژیمیناستیک انجام دادند اما از گوشه به شکلی فیلم گرفتند که بزرگ تر نشان داده شوند. البته چون می می‌دانستم که برخی به دنبال گزگ هستند، قطعا نمی‌گذاشتم این اتفاق به این شکل و یاجلوی شهردار بیفتد. گل‌پاشی دختران قسمت آخر برنامه بود که بدون هماهنگی آن را جابه‌جا کرده و به وسط برنامه آوردند.

مشاور امور زنان شهرداری تهران درباره فلسفه ایجاد پوستر حاشیه‌ساز (زنان چهره شهر راتغییر می‌دهند) نیز گفت: منظور از دو استند مذکور این بود که زنان می‌توانند با رنگ‌آمیزی و نقاشی چهره خاکستری شهر راتغییر دهند و هیچ ارتباطی به نوع پوشش نداشت.

او همچنین با اشاره به حضور نام‌اش در لیست بازنشستگان شهرداری تهران نیز، اظهار کرد: برخی فکرشان این است که زنان فعال را بازنشسته کنند ما اگر بازنشسته شویم وقت بیشتری داریم تا در زمینه‌های اجتماعی فعالیت کنیم. البته باید بگویم که من در دوره احمدی نژاد بازنشسته اجباری شدم اما بعد از محکومیت آن‌ها در دادگاه به کار و به پژوهشگاه علوم انسانی بازگشتم.  من چون دانشیار و در محله گرفتن استادی هستم جزو استثنائات محسوب شده  و می‌توانم تا 75سالگی ادامه فعالیت دهم.

راکعی همچنین درباره دادن جای خود به نیروی جوان‌تر نیز گفت: من معتقدم که جوانان باانرژی و ظرفیت کاری که دارند می‌توانند در کنار دیگرانی که سالهای کارهای اجرایی کردند  و 10،20سال می‌توانند کار مفید انجام دهند فعالیت کنند.