۰ نفر

در برابر فشارهای سیاسی عقب نشینی نکردیم

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۴۶
کد خبر: 301255
در برابر فشارهای سیاسی عقب نشینی نکردیم

رامین نخستین انصاری: سخن گفتن با محسن هاشمی‌به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران؛ درباره چالش‌های اصلی پیش روی شورا و شهرداری برای تحقق رویای زندگی بهتر برای شهروندان تهرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، حقیقت این است که پایتخت در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و بنا بر شرایط خاصی که کشور با آن روبه‌روست، شورای شهر برای سر و سامان دادن به شهر آشفته‌ای چون تهران محتاج تدوین یک مانیفست و استراتژی جامع و علمی‌برای تحقق شعار زندگی بهتر در پایتخت است و مردم نیز حساسیت و انتظارات زیادی به عملکرد و کارایی اعضای شورای شهر دارند. نهاد دموکراتیکی که بعد از دوازده سال در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. آیا برنده پیروز لیست امید؛ قدر این فرصت تاریخی را برای اثبات برتری کارآمد بودن این جریان فکری خواهند دانست و در این میان رئیس شورای شهر در این مقطع حساس کنونی که در پرمسئولیت‌بارترین دوران تاریخی خویش به سر می‌برد توانایی مدیریت و کمک به تحقق آرمان‌های لیست امید و در نهایت خدمت به مردم و رساندن پایتخت به یک شهر جامع و پایدار و پیشرفته را دارد. برای گفت‌وگو با محسن هاشمی‌اصلا اذیت نشدیم و به راحتی ایشان گفت‌وگو را پذیرفتند. در صورتی که بیشتر مواقع برای یک پرسش و پاسخ کوتاه با مدیر یا مسئولی روز‌هاو هفته‌‌هاوقت باید گذاشت. محسن هاشمی‌سوال‌های مطرح شده را اینگونه و به شرح ذیل پاسخ می‌دهد.

می‌دانید چه نهادی را در دست گرفته‌اید و در کجا مشغول به کار شده‌اید؟ جایی که حرص و طمع برای ثروت‌اندوزی، باند بازی و بروکراسی در ساختار آن وجود دارد و این مافیا میراثی است که از گذشته به ارث رسیده است، کلید حل مشکلات تهران اصلاح و تغییر بنیادین در شهرداری است. مردم انتظار دارند با پاکسازی و معرفی افراد فاسد بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی به مردم و قوه قضائیه به مثابه اولین گام برای نجات تهران اقدامات عملی صورت پذیرد. آقای هاشمی! اگر تغییرات بنیادین به سرعت و با تدابیر تهاجمی‌انجام نپذیرد همه چیز به طور مداوم بدتر و بدتر خواهد شد. چه نظری دارید و چه اقداماتی در این راستا انجام خواهید داد؟

بنده این نوع تعابیر را تندروی و نوعی توهین به بدنه بزرگ شهرداری تهران می‌دانم.

پیشنهاد می‌کنم به شکل نامحسوس سری به شهرداری‌‌هابزنید. اگر تغییرات بنیادین و اصلاحات در ساختار صورت نپدیرد؛ امیدی به آینده تهران نیست. آیا شما مخالف وجود فساد و رانت در شهرداری هستید؟

نمی‌خواهم بگویم که در شهرداری فساد، رانت و باندبازی وجود ندارد، طبیعی است که در همه دستگاه‌های کشور به دلیل ضعف ساختاری، ابهام در قوانین، فقدان شفافیت و رسانه‌های قدرتمند تخلف و فساد اداری وجود دارد و شاید در شهرداری به دلیل ماهیت آن و امکان تولید ارزش افزوده بیشتر، رانت بیشتری نسبت به متوسط دستگاه‌های کشور وجود داشته باشد اما همچنان اکثریت کارکنان و بدنه شهرداری تهران، دلسوز و زحمتکش هستند و ما نباید بدون تدبیر و با تندروی به سیاه‌نمایی بپردازیم، در مورد تغییرات نیز شاهد بودیم طی یک‌سال گذشته چهار سرپرست و شهردار توسط شورای پنجم منصوب شده‌اند که هریک از آن‌هاتغییراتی را در مدیران انجام داده است و اتفاقا در برخی موارد این تغییرات در مدیران تازه منصوب شده صورت گرفته که مطلوب نیست وثبات مدیریتی را تضعیف می‌کند.

شهروندان تهران را بدون اینکه به وجودشان نیاز داشته باشیم دوست بداریم و به آنان احترام بگذاریم و در راستای بهبودی و توسعه شهر بکوشیم. شما به‌عنوان رئیس شورای شهر به ارتباط مداوم با مردم و رو حیه پاسخگویی در این نهاد از صفر تا ۱۰ چه نمره‌ای می‌دهید؟

نمره حدود هشت که نمره‌ای بالاتر از متوسط است را می‌دهم چون ارتباط شورای پنجم با مردم نسبت به دوره‌های قبل بسیار شفاف‌تر و وسیع‌تر بوده است.

شورای شهردر ارتباط با فشارهای سیاسی نشان داده است که به سرعت عقب‌نشینی می‌کند. چرا؟

فکر نمی‌کنم این تعبیر درستی باشد، شورای شهر در انتخاب نخستین شهردار، جناب آقای نجفی را با وجود اینکه برخی مراکز قدرت نگاه مثبتی به ایشان نداشتند برگزید و بر انتخاب خود ثابت قدم ماند و حتی زمانی که آقای نجفی عنوان کردند به دلیل بیماری نمی‌توانند به خدمت ادامه دهند در مرحله اول با استعفای ایشان مخالفت کرد و زمانیکه آقای نجفی گفت ناگزیر است که برای انجام عمل جراحی و درمان سرطان خود در بیمارستان بستری شود، شورا با استعفای مجدد ایشان موافقت کرد، انتخاب نام مصدق برای خیابان نفت و همچنین کاهش بودجه‌های غیرضروری رانت‌زا از بخش فرهنگی و اجتماعی و لغو مصوبه برج - باغ و متوقف ساختن هولوگرام و شهرفروشی از دیگر اقدامات اصلاحی شوراست که به مذاق برخی خوش نیامده اما شورا با جدیت آن را پیش برده است.

در جهت حل مشکل حاشیه‌نشینی در شهر تهران به‌عنوان رئیس شورای شهر چه سیاستی را مناسب و عملی می‌دانید؟

مسئله حاشیه‌نشینی موضوعی پیچیده، چندلایه و فرادستگاهی است که با پیگیری رهبرمعظم انقلاب هم‌اکنون در سطح ملی مطرح است، راه حل پایدار مسئله حاشیه‌نشینی را باید در چند محور دنبال کرد:

نخست، کاهش روند مهاجرت از روستا‌هاو شهرهای کوچک به کلانشهرها، دوم بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح راه، آموزش، بهداشت و زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و سوم ایجاد کسب و کار و اشتغال پایدار برای ساکنان این مناطق جهت تثبیت آن‌هابه‌عنوان یک بافت شهری و خارج شدن از موقعیت حاشیه‌نشینی.

آیا برنامه‌ای متفاوت در جهت رفع مشکلات ترافیکی در شورای شهر و شهرداری وجود دارد؟

مسئله ترافیک تهران یک راه حل اساسی دارد و آن توسعه سیستم حمل ونقل عمومی‌و کاهش استفاده از خودروهای شخصی است، هم‌اکنون از حدود بیست میلیون سفر روزانه در تهران حدود دو ونیم میلیون سفر با مترو انجام می‌شود در حالیکه این عدد باید سه برابر باشد و زیرساخت‌های مناسب نیز برای آن وجود دارد اما به دلیل عدم تامین اعتبارات ارزی و ریالی، تجهیزات و امکانات پشتیبانی خطوط مترو تکمیل نشده است و از آن استفاده مناسبی نمی‌گردد.

به نظر شما مهم‌ترین مسائل و مشکلات شهر تهران که باید در اولویت قرار گیرد چیست؟

در نظر سنجی‌‌هاسه مشکل اساسی شهروندان تهرانی، آلودگی هوا، ترافیک و ضعف سیستم حمل ونقل عمومی‌بیان شده که به نوعی این سه معضل با یکدیگر مرتبط می‌باشند و با کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، ترافیک و بالطبع آن آلودگی هوا کاهش می‌یابد، البته خواسته‌های دیگری نظیر کاهش آسیب‌پذیری مقابله با سوانح مانند زلزله، نوسازی بافت‌های فرسوده، مقابله تسهیلگرانه با آسیب‌های اجتماعی از طریق نیرو‌هاو تشکیلات داوطلب در کنار مبارزه با فساد و شفافیت در سیستم مدیریت شهری از اولویت‌های شهروندان

تهرانی است.

با ایجاد کمپین «تهران را سبز و جنگل کنیم» موافقید؟ یک درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های شهرداری و اختصاص آن به کمپین می‌تواند تاثیر زیست محیطی بسیاری در تهران بگذارد. کوهپایه‌های البرز مستعد درختکاری‌اند، البته با توجه به شرایط آب و هوایی و کاشت درختانی که به آب کمتری نیاز دارند می‌توان یکبار برای همیشه از تهران یک شهر سبز و زیبا ساخت؛ نظرتان چیست؟

ایجاد فضای سبز حاشیه‌ای در تهران در مقیاس وسیعی انجام شده است اما جبران فضای سبز و باغات نابود شده در شهر را که تبدیل به برج‌‌هاو مجتمع‌های تجاری و اداری شده‌اند را نمی‌کند.

آیا به مسیری که شورای شهر و شهردار برای اداره تهران انتخاب کرده‌اند امیدوارید؟

باید امیدوار بود و امید موتور محرکه تحول و موفقیت است و انتخاب لیست امید از سوی شهروندان تهرانی نیز خود یک پیام برای امید به تحول در شهر است.

برای بازسازی تهران به‌خصوص مناطقی که بافت قدیمی‌و فرسوده دارند آیا برنامه‌ای عملی دارید؟

علت اصلی روند کند و رکود در بازسازی بافت‌های فرسوده تهران، فقدان سیاست‌های مشوق و تسهیلات لازم برای آن در مدیریت شهری است، اگر یک سرمایه‌گذار و سازنده ببیند با انجام پروژه در شمال تهران، نرخ بازگشت سرمایه و سود بیشتری در تبدیل یک باغ یا زمین به برج برای او حاصل می‌شود طبیعتا به اجرای پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق مرکزی و جنوبی شهر که مشکلات بیشتر و بازدهی کمتری دارند، رغبت نخواهد کرد، بنابراین ما باید رانت حاصل از ساخت و ساز در مناطق اشباع شده و مرغوب شهر را کاهش و جذابیت نوسازی بافت‌های فرسوده را افزایش دهیم تا این روند تقویت گردد.

آیا با استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته و استفاده از مشاورین قدرتمند خارجی که توانایی موجبات تحول در تهران را داشته باشند موافقید؟ چرا در این مدت از این کارشناسان در مدیریت شهرداری استفاده نشده است؟ مردم باید هر روز که از خواب بیدار می‌شوند تغییرات و پیشرفت در تهران را ببینند و متاسفانه توسعه کند پیش می‌رود.

طبیعتا در پروژه‌هایی که نیاز به استفاده از دانش و تجربه مشاورین بین‌المللی باشد از آن‌هااستفاده می‌گردد، بهترین شیوه استفاده از مشاوران بین‌المللی در قالب همکاری مشترک با مشاوران داخلی است که در این پروژه دانش فنی نیز به مشاورین داخلی منتقل گردد.

البته ما نباید به صلاحیت فنی مشاورین و مهندسان داخلی بی‌توجه باشیم، اصولا مشکل سوءمدیریت در کشور ما بیشتر از آنکه ناشی از ضعف مشاور باشد، معلول سیاسی‌کاری مدیران و کم توجهی به توصیه‌های علمی‌و فنی مشاوران است.

منابع و ذخایر مالی شهرداری پاسخگوی تامین هزینه‌های فعلی تهران و اجرای پروژه‌های عمرانی نیست ولی اعتقاد بر این است که استفاده از مشاورین قدرتمند و مدیران دانا و توانا و راهکارهای علمی‌برای درآمدزایی می‌تواند موجب تغییر و تحولات در تهران شود؛ نظرتان چیست؟

یکی از اقدامات شورای پنجم، تلاش برای آماده‌سازی بسته‌های سرمایه‌گذاری است که قادر باشد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را درگیر پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای شهر کند، این بسته‌‌هابا درنظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری، مشوق‌‌هاو تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاران را تامین می‌کند.

تعداد کارکنان شهرداری به بالای ۷۰ هزار نفر می‌رسد و این به معنای این است که شهرداری بخش مهمی‌از درآمدش را که باید صرف خدمات رسانی و اجرای پروژه‌های عمرانی بکند باید صرف هزینه حقوق کند. آیا به کارآمدی تمامی‌پرسنل باور دارید؟ و چه برنامه‌ای برای کنترل منابع انسانی شهرداری تهران دارید که منطبق با استانداردهای جهانی باشد؟

به صورت طبیعی در این مقیاس گسترده، بخشی از کارکنان کارآمد، بخشی ناکارآمد و بخشی هم بدون استفاده ر‌هاشده‌اند، یکی از اقدامات اصلاحی در حوزه منابع انسانی شهردرای تهران، تعدیل از بالا به جای تعدیل از پایین است، یعنی کوچک کردن ساختار مدیریتی شهرداری تهران، کاهش تعداد معاونان و روسا و هیئت‌مدیره‌های سازمان‌‌هاو شرکت‌‌هاکه بخش قابل‌توجهی از نیروهای ستادی را کاهش می‌دهد، در حوزه صف نیز شاهد هستیم که با وجود تعداد فراوان نیروی مازاد در بدنه شهرداری، بسیاری از فعالیت‌‌هابه بخش خصوصی برون سپاری شده در حالیکه می‌توان با استفاده از نیروهای مازاد شهرداری این فعالیت‌‌هارا بدون هزینه انجام داد، در مجموع چابک سازی پیکره فربه شهرداری تهران یکی از ضرورت‌های امروز مدیریت شهری است.

همکاری با بخش خصوصی ملی و قدرتمند می‌تواند موجب توسعه و ایجاد خدمات رسانی بهتر برای بهبود زندگی شهروندان باشد. دیدگاه شورای شهر نسبت به همکاری و مشارکت با بخش خصوصی چیست؟

بسته‌های سرمایه‌گذاری خود بستر جذب و مشارکت بخش خصوصی

در فعالیت‌های شهرداری را فراهم می‌کند.

آیا شورای شهر به شفافیت مناقصات شهرداری اطمینان دارد و آیا این شورا بر روی شهردار تهران نظارت کافی دارد؛ چگونه؟

با راه‌اندازی سامانه شفافیت که قراردادهای بالای

یک میلیارد تومانی در آن ثبت می‌شود، گام نخست در مسیر ساماندهی و شفاف‌سازی قراردادهای شهرداری تهران برداشته شده است که امیدواریم گام‌های بعدی نیز که به افزایش کیفیت وکاهش هزینه خدمات مدیریت شهری منجر می‌گردد به‌زودی برداشته شود.

برای سر و سامان دادن به بازیافت زباله‌‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

در حوزه پسماند، باید در چارچوب بسته‌های سرمایه‌گذاری، پکیجی طراحی شود که جمع‌آوری، پسماند، امحا و تبدیل زباله به انرژی را در بر بگیرد و به جای صرف سالانه حدود هزار میلیارد تومان، به منبع درآمدی برای مدیریت شهری تبدیل گردد.

آیا شورای شهر به روند فراگیر و شفاف بر انتخاب شهرداران دانا و توانای مناطق مختلف تهران نظارت و اطمینان دارد؛ چگونه؟

نظارت شورای شهر بر انتصابات در شهرداری، اصطلاحی است و فقط جنبه آگاهی دارد و شورای شهر اختیار دخالت در تصمیمات و انتصابات شهردار تهران را دارا نیست و شاید این یکی از نقاط ضعف قوانین مدیریت شهری باشد چرا که مجلس شورای اسلامی‌با استفاده از اهرم رای اعتماد، سوال و استیضاح بر عملکرد تک‌تک وزرا نظارت دارد.