۰ نفر

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران عنوان کرد

برداشت 450 میلیون متر مکعبی آب‌های زیرزمینی درتهران

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 298634
برداشت 450 میلیون متر مکعبی آب‌های زیرزمینی درتهران

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برداشت 450 میلیون مترمکعبی از آب های زیرزمینی در شهر تهران گفت: به طور معمول ۷۰ درصد آب شرب تهران از منابع پشت سدها و ۳۰ درصد از محل منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ارش حسینی میلانی درباره بحران آب در شهر تهران گفت: آخرین نسخه طرح جامع آب مربوط به سال ۱۳۸۵ است و پس از گذشت ۱۲ سال، این طرح ملی توسط وزارت نیرو به‌روز نشده است. در طرح جامع آب پس از بهنگام‌سازی اطلاعات آب و جمعیت و محیط زیست، تصویری از نیازها، مصارف و راهکارهای مدیریت آب در هر حوضه درجه دوم تا افق معینی ترسیم می شود. این چشم‌انداز آبی برای کسب آمادگی در برابر بحران آب بسیار راهگشا است و در مورد منطقه شهری تهران، این مطالعه باید هر پنج سال به‌روز شود که هنوز انجام نشده است.

این عضو شورای شهر تهران در تشریح ممنوعیت کاشت چمن در شهر تهران نیز گفت: صحبت‌هایی انجام شده تا برنامه‌ای تنظیم کنند و استفاده از چمن را کاهش دهند. می‌دانیم که سالانه یک میلیارد متر مکعب آب، مصرف آب شرب تهران است. به طور معمول ۷۰ درصد آب شرب تهران از منابع پشت سدها و ۳۰ درصد از محل منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود. در حقیقت، ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود وعلاوه بر آن ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون متر مکعب هم شهرداری برای آبیاری فضای سبز از چاه‌ها برداشت می‌کند.

حسینی میلانی ادامه داد: در مجموع ۴۵۰ میلیون متر مکعب برداشت آب از منابع زیرزمینی داریم که برای ماندن در شرایط ثابت ما در وضعیت لب مرزی قرار داریم. بنابراین شهرداری تهران باید برداشت خود از این منبع را کم کند و از پساب شهری حقابه بگیرد. وزارت نیرو اخیرا اعلام کرده است برداشت از سفره باید به ۷۰ میلیون متر مکعب محدود شود و باقی مانده نیاز آبی فضای سبز از پساب تصفیه شده تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت در حوضه آبخیز شهر تهران نرمال بوده و به اصطلاح، چراغ شهر تهران سبز است و مشکلی ندارد، اظهار داشت: وضعیت سال آینده هم بستگی به بارش‌هایی دارد که از مهرماه آغاز می‌شود که همواره باید با توجه به تغییرات اقلیمی انتظار کاهش بارش‌ها را داشت. فارغ از میزان بارش و مصرف در شهری مثل تهران باید سطح چمن‌کاری کاهش یابد.

رئیس کمیته محیط زیست با بیان اینکه رویکرد کاهش سطح چمن‌کاری در دستورکار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفته است، تصریح کرد: سازمان پارک‌ها جلساتی را با حضور متخصصان برگزار کرده و در چند بوستان نیز به صورت پایلوت بحث شناسایی گونه جایگزین چمن در حال انجام است. اگر در شرایط آبی سخت قرار بگیریم حتی ممکن است مجبور شویم در برخی نقاط به دلیل مشکل کم‌آبی چمن‌ها را دیگر آبیاری نکنیم. بنابراین باید در این مورد با شهروندان و افکارعمومی گفت‌وگو کنیم تا به همراه سایر راهکارهای مدیریت تقاضا ، مشارکت شهروندان در زمینه مصرف درست آب شروع و در نهایت تاب‌آوری فضای سبز تهران را برای روزگار دشوار افزایش دهیم.